همفکران
1400/03/08
16:14
گزارش بازار / سبزترین روز سال ۱۴۰۰

شاخص کل بورس تهران هفته را با سبز پر رنگ آغاز کرد. شاخص کل در اولین روز هفته رشد ۳۰ هزار واحد معادل ۲.۷۲ درصدی داشت و به یک میلیون و ۱۳۹ هزار واحد رسید این بیشترین رشد شاخص از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون است. احتمال اینکه این روند فردا هم ادامه داشته باشد هست. شاخص هم وزن نیز صعودی بود. هرچند یکبار در میانه روز کاهش پیدا کرد و در پایان بازار هم بخشی از رشد خود را پس داد. شاخص هم وزن ۰.۶۴ درصد معادل ۲۴۰۰ واحد رشد کرد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران هفته را با سبز پر رنگ آغاز کرد. شاخص کل در اولین روز هفته رشد ۳۰ هزار واحد معادل ۲.۷۲ درصدی داشت و به یک میلیون و ۱۳۹ هزار واحد رسید این بیشترین رشد شاخص از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون است. احتمال اینکه این روند فردا هم ادامه داشته باشد هست. شاخص هم وزن نیز صعودی بود. هرچند یکبار در میانه روز کاهش پیدا کرد و در پایان بازار هم بخشی از رشد خود را پس داد. شاخص هم وزن ۰.۶۴ درصد معادل ۲۴۰۰ واحد رشد کرد. امروز نمادهای فولاد ، فارس و فملی بیشترین کمک را به رشد بازار کردند و وامید ، کویر و وسخوز بیش از بقیه جلوی رشد آن را گرفتند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس هرچند لرزان ولی روند صعودی داشت و توانست با رشد ۱۵۰ واحد معادل ۰.۹ درصد به ۱۷ هزار ۷۳۲ واحد برسد. آریا ، هرمز و بپاس بیشترین اثر مثبت و غصینو ، غگلستا و وهور بیشترین اثر منفی را در شاخص فرابورس باقی گذاشتند.


ارزش معاملات خرد حدود ۳۶۹۰ میلیارد تومان به ثبت رسید که بیشترین طی یک و نیم ماه اخیر است و با جذب ۴۸۰ میلیارد تومان پول حقیقی، خالص ورود و خروج نقدینگی حقیقی ها مثبت شد که بیشترین سطح از ابتدای سال جاری است. ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس امروز با کمی افزایش نسبت به دیروز به بیش از ۵۷ هزار میلیارد ریال رسید. ارزش دلاری نیز ۲۴۵ میلیارد دلار شد.



پر حجم ترین معاملات


بانکی ها ، سرمایه گذاری ها و فلزات اساسی بالاترین حجم معاملات روزانه را در بین صنایع داشتند. در بین نمادها نیز خودرو ، خساپا و کمند بیشترین حجم را به خود اختصاص دادند.


خودرو روز را در محدوده صفر خود آغاز کرد اما تقاضا ها خیلی زود نماد را به صف خرید سنگین کشاند و این صف تا پایان روز با قدرت باقی ماند. امروز حقوقی ها بیشتر فروشنده بودند و از ۴۳۷ میلیون سهم معامله شده ۱۴ درصد را عرضه کردند اما در سمت خریدار فقط ۳ درصد خرید داشتند. این روند موجب ورود ۸۳ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد شد.


خساپا کمی دیرتر از خودرو به صف خرید رسید. این نماد هم روز را در محدود صفر آغاز و بعد شروع به رشد کرد و صف خرید را تا پایان روز نگه داشت. حقوقی ها اینجا هم فروشنده بودند و از ۶۶۵ میلیون سهم معامله شده ۱۷ درصد را عرضه و تنها ۱.۸ درصد را خریدند. همین موجب ورود ۱۰۱ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد خساپا شد.


بیشترین ورود و خروج پول



فلزات اساسی و محصولات شیمیایی با اختلاف کمی در صدر گروه های مورد توجه حقیقی ها بودند و بعد از آنها فراورده های نفتی قرار داشت. حقوقی ها پول زیادی وارد بازار نکردند و بیشتر از همه در صنایع غذایی، بیمه و دارو خریدار بودند. حقیقی ها بیش از همه فولاد ، فملی و شپنا خریدند و در عوض پول خود را از وپاسار ، غصینو و دانا بیرون کشیدند


فولاد بعد از چند روز بالاخره مثبت شد و با قدرت مثبت باقی ماند. این نماد ۲۰ دقیقه بعد از شروع بازار به صف خرید نشست و در آخر بازار صف ۲۸ میلیونی خود را نگه داشت. حقوقی ها با فروش ۶۴ درصد و خرید ۱۰ درصد از ۹۸ میلیون سهم معامله شده باعث ورود ۵۰۳ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد شدند و فولاد را در صدر ورود پول حقیقی قرار دادند.


دانا را حقیقی ها نمی خواستند. این نماد روز را در صف فروش آغاز کرد تا اینکه حدود ساعت ۱۱ بیش از ۲۲ میلیون سهم خریداری و صف فروش جمع شد هرچند که این باعث نشد سهم رشد کند و چند بار دیگر صف را تجربه کرد. حقوقی ها در سمت خریدار ۳۶ درصد و سمت فروشنده ۶ درصد مشارکت داشتند و ۱۳۵ میلیارد ریال پول وارد نماد کردند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه غصینو ، کی بی سی و دفارا مشکوک ترین نمادها بودند. در بازه ۳۰ روزه هم پتایر ، کهمدا و دانا نمادهای مشکوک بازار بودند.


غصینو روز پنجشنبه برای یک افشا اطلاعات با اهمیت متوقف و امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. از همان ابتدای بازگشایی صف فروش سنگین برای نماد تشکیل شد و یک کد حقوقی با خرید ۳.۴ میلیون سهم معادل ۹۹ درصد از معاملات سعی کرد کمی از نماد حمایت کند. با توجه ه معاملات روزهای گذشته و میانگین حجم معاملات نماد که به ۱۷ هزار سهم رسیده بود این میزان خرید و فروش موجب قرار گرفتن نام غصینو در صدر نمادهای مشکوک شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه به کزغال با۹.۲۷ درصد، پالایش با ۶.۴ درصد و دارایکم با ۵.۶ درصد اختصاص یافت و در مقابل غگلستا با ۳۰ درصد، غشان با ۱۹.۴۷ درصد و ختراک با ۹.۷۹ درصد افت بیشترین کاهش قیمت روزانه را تجربه کردند.


کزغال با کمک خریداران سبز پر رنگ بازگشایی شد. یکی از عجایب این نماد پیام های ناظر است. گویا ناظر بازار فراموش کرده بود برای توقف نماد به علت برگزاری مجمع پغام بگذارد و این ماد بدون اطلاع ناظر بسته بود. امروز کزغال در کنترل کامل حقیقی ها بو و حقوقی ها نه یک سهم خریدند و نه یک سهم فروختند.


غگلستا بعد از اینکه مدتها در گره معاملاتی گیر کرده بود، دوم خرداد برای مجمع متوقف و امروز بازگشایی شد. هجوم فروشندگان موجب کاهش قیمت ۳۰ درصد شد. این نماد که میانگین حجم ماهانه ۳۰۰ سهمی داشت با معامله تنها ۵۴۵ هزار سهم بخش زیادی از فشار فروش خود را تخلیه کرد. دو کد حقوقی در سمت خریدار فعال بودند و ۹۱ درصد از عرضه ها را خریدند اما در سمت فروش سه کد حقوقی تنها ۴ هزار سهم فروختند.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار یک پله بالا پرید و با رشد ۳.۳۹ درصدی به ۲۳ هزار و ۴۱۵ تومان رسید.


سکه طرح جدید سکه نیز صعودی بود و با رشد ۳.۴۹ درصدی به ۱۰ میلیون ۶۷۷ هزار تومان رسید. در صورت عبور سکه از این مقاومت می توان امیدوار بود وارد کانال ۱۱ میلیون تومان هم بشود.


انس طلا امروز رشد ناچیز ۰.۳۸ درصدی داشت و به ۱۹۰۳ دلار رسید.



انتهای خبر

0
0