بورس۲۴
1401/05/08
19:22
سراب این روزهای یک معامله گر بورس ؛ رسیدن به آب ؛ رسیدن به سود

محرک های رشد بازار کم نیستند و امید می رود در شرایطی که انتظارات تورمی به اوج خود رسیده بتوانند حال بازار را بهتر کنند. البته با توجه به آن که ارزش معاملات همچنان اعداد پایینی را ثبت کرده و نشانه ای از ورود نقدینگی به بازار مشاهده نمی شود، برای اظهار نظر قطعی در این مورد زود است...

سراب این روزهای یک معامله گر بورس ؛ رسیدن به آب ؛ رسیدن به سود

بورس۲۴ : بازار سهام معاملات نخستین روز هفته را متعادل و با افزایش تحرکات مثبت آغاز کرد.


بدین ترتیب در شرایطی که در روزهای انتهایی هفته گذشته بازارهای جهانی بخشی از ریزش خود را جبران کردند، اقبال خریداران به صنایع فلزات و شیمیایی بیشتر شده و به نوعی بخش بزرگی از بار صعود شاخص کل بر دوش این این صنایع افتاده بود.


در سمت کوچکترهای بازار نیز صنعت زراعت به واسطه گزارشات کدال و صنعت نیروگاهی به واسطه اخبار و حواشی پیرامون این صنعت بیش از سایر صنایع پرتقاضا دنبال شدند. اما بتدریج از تب و تاب معاملات کاسته شده و عرضه ها در بازار جان گرفتند.


بدین ترتیب با گذر از ساعت ابتدایی معاملات روند صعودی نماگرها متوقف شد و در نهایت شاخص کل به لطف تقاضای خوب نمادهای فلزی و پتروشیمی با افت کمتر نسبت به شاخص هم وزن روبرو شد. به گونه ای که شاخص کل با عقب نشینی ۲۸۰۰ واحدی و شاخص هم وزن با کاهش ۲۲۵۰ واحدی روبرو شدند. ارزش معاملات خرد باز هم چنگی به دل نمیزد و به رقم ۲۲۰۰ میلیارد تومان نزدیک شد. کدهای حقیقی نیز حدود ۲۸۹ میلیارد تومان نقدینگی از گردونه معاملات خارج کردند.


همانطور که انتظار می رفت روند صعودی بازارهای جهانی در روزهای گذشته تقاضای خوبی را به سمت نمادهای کالایی بورس تهران روانه کرد. مس به حوالی ۷۹۰۰ دلار و نفت برنت به حوالی ۱۰۴ دلار بازگشته و اوره نیز با رشد قیمتی روبرو شد.


نرخ بهره بین بانکی نیز پس از ۱۵ هفته کاهشی شده و به ۲۱.۱۳ درصد رسید. لازم است بدانیم که این میزان کاهش طی شش ماه اخیر بی‌سابقه بوده است. با این حال در شرایطی که امیدها برای بهتر شدن اوضاع و چه بسا ایجاد روند متعادل و رو به جلو در هفته جاری باتوجه به گزارشات خوب ماهانه و البته فصلی بالا رفته بود، امروز روند صعودی شاخص ها و بازار پایدار نماند که شاید دلیل این تغییر فازها را باید در تداوم ریسک های موجود بخصوص استمرار سیاست قیمت گذاری دستوری جستجو کرد.


با این حال محرک های رشد بازار کم نیستند و امید می رود در شرایطی که انتظارات تورمی به اوج خود رسیده بتوانند حال بازار را بهتر کنند. البته با توجه به آن که ارزش معاملات همچنان اعداد پایینی را ثبت کرده و نشانه ای از ورود نقدینگی به بازار مشاهده نمی شود، برای اظهار نظر قطعی در این مورد زود است.


با تمام این ها به نظر می رسد که معاملات فردا متعادل، محتاطانه و کم رمق همراه با نگاهی متفاوت به صنایع به جهت تحولات بنیادی آن ها دنبال شود.


مشاهده گزارش کامل چشم امداز بورس فردا

انتهای خبر

0
0