بااقتصاد
1400/10/21
14:12
تحلیل بنیادی نماد «کروی»/ بررسی صورت مالی نیمه نخست شرکت

شرکت توسعه معادن روی ایران یکی از شرکت‌های بزرگ بورس تهران است و از نظر توسعه، شرکتی میانه که جای رشد دارد به حساب می‌آید که در این گزارش به معرفی این شرکت پرداخته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، شرکت توسعه معادن روی ایران با نماد معاملاتی کروی بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۷۶ کشور و به منظور اجرای پروژه‌های توسعه صنعت روی تاسیس گردید.


در دی ماه سال ۱۳۷۶ با تشکیل کمیته راهبری توسط وزارت معادن و فلزات وقت عملا تلاش و فعالیت جهت تشکیل شرکتی به صورت سهامی عام به منظور ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید روی به میزان یکصد هزار تن در سال آغاز گردید و با جلب مشارکت ۲۷ نهاد ملی و منطقه‌ای به عنوان هیات موسس و با اخذ تاییدیه از اداره ثبت زنجان در بهمن ۱۳۷۶ نسبت به عرضه سهام به عموم مردم ایران اقدام شد.


اولین مجمع عمومی موسسین شرکت در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۷۷ برگزار و با تصویب اساسنامه، انتخاب هیات‌مدیره، بازرس قانونی و ثبت شرکت در تاریخ ۱۹ اردیبهشت همان سال در اداره ثبت زنجان، شرکت توسعه معادن روی ایران (سهامی عام) به عنوان یک شرکت خصوصی عملا فعالیت خود را آغاز نمود. شرکت در تاریخ ۲ آبان ۱۳۷۹ در سازمان بورس اوراق بهادار تهران مورد پذیرش قرار گرفت و سهام آن در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۸۰ بر روی تابلوی بورس معامله شد.


توسعه معادن روی ایران با سرمایه فعلی ثبت شده ۲۴۱.۳ میلیارد تومان از نظر توسعه، شرکتی میانه که جای رشد دارد به حساب می‌آید. این نماد در بازار اول بورس (تابلوی اصلی) در گروه استخراج کانه‌های فلزی قرار دارد.



صنایعی که شرکت در آن فعالیت می‌کند


شرکت توسعه معادن روی ایران بزرگترین تولید کننده سرب و روی در کشور و هلدینگی مشتمل بر شرکت‌های تولیدی، خدماتی و پشتیبانی است.


عمده فعالیت این شرکت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های صنعتی و معدنی، تولیدکننده کنسانتره سرب و روی، شمش سرب، شمش روی، نقره، مجری فعالیت‌های اکتشافی و استخراجی در معادن مختلف از جمله سرب، روی، مس، آهن، سنگ‌های ساختمانی و تزئینی، فرآوری مواد اولیه خام معدنی و تبدیل آنها به مواد معدنی واسطه و یا فلزات است.


توسعه معادن روی ایران همچنین به عنوان یک بنگاه اقتصادی سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر در زمینه‌های مختلف معدنی، صنفی و بازرگانی فعالیت می‌کند از آنجا که محصولات تولیدی گروه شرکت‌های توسعه معادن روی ایران در صنایع مختلف در داخل و خارج از کشور کاربرد و مصرف دارد لذا تولید محصولات با استانداردها و کیفیت جهانی مدنظر است.



بررسی صورت مالی ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور


مجموع درآمدهای عملیاتی توسعه معادن روی ایران در دوره مالی ۶ ماهه منتهی به شهریورماه سال ۱۴۰۰ با ۱۳۹ درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال مالی قبل به ۲۰.۱ میلیارد تومان رسیده است که از این مقدار ۱۹.۲ میلیارد تومان از محل سود تضمین شده و ۸۳۲ میلیارد تومان از محل سود سهام بوده است.


سود عملیاتی شرکت از حدود ۱.۳ میلیارد تومان در نیمسال نخست سال مالی قبل با جهش ۸۵۳ درصدی به ۱۳ میلیارد تومان رسیده است.


کروی در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۳.۲ میلیارد تومان سود خالص معادل ۵۵ ریال به ازای هر سهم شناسایی کرده است که بیش از ۴۰۰۰ درصد جهش را در قیاس با زمان مشابه سال گذشته در برداشته است.



وضعیت پرتفوی شرکت


در دوره یاد شده شرکت ۲۱۴ میلیارد تومان در شرکت‌های بورسی، ۱۲۱ میلیارد تومان در شرکت‌های غیر بورسی، ۱۹۷ میلیارد تومان در سپرده‌های بانکی و اوراق بدهی و ۱۵ میلیارد تومان در املاک سرمایه‌گذاری کرده است.



طرحهای توسعه شرکت اصلی و شرکت‌های فرعی و وابسته


اکنون شرکت ۳ طرح عمده در دست اجرا دارد که شامل پروژه کارخانه ذغالشویی (صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود) با ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی، پروژه توسعه ظرفیت سالن سولفات BZS (ملی سرب و روی ایران) با ۱۰ درصد پیشرت فیزیکی و بازسازی واحد تسویه ( ذوب روی بافق) با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی می‌شود؛ که برآورد می‌شود تا پایان سال مالی پیش رو درصد تکمیل پروژه اول ۴۲ درصد و دو پروژه دیگر به ۱۰۰ درصد برسد.





انتهای خبر

0
0