بااقتصاد
1401/02/20
15:00
رشد تقاضا برای سهام صنایع غذایی و زراعت در روزی که شاخص کل بورس ۵۷۰ واحد منفی شد/ سایه روشن حذف ارز ترجیحی بر سر بورس تهران

گزارش بازار/ سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ شاخص کل بورس تهران امروز هرچند منفی شد و بیش از ۵۷۰ واحد افت کرد اما رشد تقاضا در گروه‌های زراعت و صنایع غذایی زیر تاثیر تصمیم نهایی دولت مبنی بر حذف ارز ترجیحی و پرداخت مستقیم یارانه به تمامی دهک‌های جامعه – که منجر به افزایش قدرت خرید عمومی می‌شود- قابل توجه بود. حقیقی‌ها نیز بیش‌ترین میزان خرید سهام‌شان را به گروه زراعت اختصاص دادند و رشد ۲۰۰۰ واحدی شاخص کل هم‌وزن، نشاندهنده اقبال سهامداران خرد از این صنایع است.

واگرایی شاخص کل هم‌وزن با سایر شاخص‌های بورس


به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه و در ادامه مسیر منفی روز گذشته بورس تهران، شاخص کل ۵۷۱ واحد نزول کرد و روی ارتفاع یک‌میلیون و ۵۳۹ هزار واحدی متوقف شد. شاخص کل هم‌وزن اما در یک واگرایی دیگر، صعود ۲۰۰۰ واحدی را در نقطه ۴۲۸ هزار واحدی ثبت کرد. شاخص کل آیفکس اما در مسیر متعادل و منفی، ۵ واحد کاهش یافت و روی نقطه ۲۱ هزار و ۸۹ واحدی ایستاد.


شبریز، صدرنشین سبزپوشان بورس تهران


جدول شاخص‌سازان اصلی بورس تهران امروز به دو رنگ سبز و سرخ مزین شد و شبریز که از دیروز با افزایش تقاضا مواجه شده بود، در صدر سبزپوشان قرار گرفت و به همراه کگل و زپارس، بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل اعمال کردند. فملی، کچاد، شپدیس و فولاد نیز تاثیرگذاران منفی بر شاخص کل لقب گرفتند.


مثبت و منفی‌سازان فرابورس


در بازار فرابورس هم امروز نمادهای کگهر، هرمز، زاگرس، شگویا و آریا بیش‌ترین تاثیر منفی را روی شاخص کل آیفکس اعمال کردند و غصینو و بپاس در نقطه مقابل، صدرنشینیان مثبت‌سازان این بازار بودند.


صف خرید ۸۵۱ میلیارد تومانی برای ۱۴۴ نماد شرکتی


به‌این‌ترتیب، معامله‌گران سهام مانند دیروز، روی ۶۲۲ نماد شرکتی دادوستد و جابجایی سهم انجام دادند و ۱۲ نماد هم بدون معامله ، به استقبال بازار فردا که آخرین روز معاملاتی این هفته است، رفتند. در این دادوستدها، ۳۲۳ نماد در محدوده مثبت معامله شدند و ۲۷۹ سهم نیز در دامنه منفی معاملات امروز را به پایان رساندند. برای ۱۴۴ نماد، صف خرید ۸۵۱ میلیارد تومانی و برای ۲۳ نماد، صف فروش ۵۲ میلیارد تومانی تشکیل شد.


مشکلاتی که ارز ترجیحی یا دلار چند نرخی برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند!


ابراهیم رییسی، رییس جمهوری شب گذشته در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، خبر از تصمیم نهایی دولت برای حذف ارز ترجیحی داد و گفت: از ابتدا معلوم بود ارز ترجیحی و دو یا چند قیمتی کردن ارز برای کشور مشکل‌ساز است. دولت قبل بعد از مواجه با این شرایط، تلاش کرد ارز ترجیحی را از برخی کالاها قطع کند اما اگر همان زمان و با نرخ آن روز، برای ارز ترجیحی فکری اساسی می‌شد، الان راحت‌تر می‌شد آن را مدیریت کرد.


وی افزود: در میان مسایل پیش‌روی دولت، مساله مهم ذخایر کالاهای اساسی کشور وجود دارد که در آغاز به کار دولت اوضاع نگران‌کننده بود اما بعد از مدتی گفتم که مردم نگران نباشند و اوضاع الان خوب است. هم حجم تجارت خارجی و هم ارتباط با همسایگان ما افزایش یافته است و از مسایل دیگر کسری بودجه دولت بود که بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول، تلاش شد با کسب درآمدهای دولت، مدیریت لازم انجام شود.


نشست فنی افتای ریاست جمهوری با مدیران فناوری اطلاعات بازار سرمایه


در راستای تعمیق و افزایش آگاهی متولیان زیرساخت‌ها و سامانه‌های کلیدی بازار سرمایه در خصوص وضعیت امنیت سایبری کشور و اتخاذ راهکارهای نوین برای مقابله با مخاطرات سایبری، نشستی با حضور نمایندگان مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری با مدیران امنیت و فناوری اطلاعات شرکت‌های ارکان، تابعه و نرم افزاری بازار سرمایه در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.


سلسله حوادث سایبری سال ۱۴۰۰ در سطح کشور با نگاهی آسیب شناسانه و با بررسی علل و منشا حملات توسط نماینده مرکز افتا ارائه شد و راهکارهای پیشگیرانه فنی جهت مصون ماندن از این حوادث مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.


جبران بی اعتمادی مردم به بورس، نیازمند است


مجید عشقی، رییس سازمان بورس، اقدامات صورت پذیرفته در بازار سرمایه را در راستای بازگشت اعتماد عمومی نسبت به این بازار برشمرد و گفت: اکنون باید تمرکز از سرمایه‌گذاری مستقیم مهار شود و با ایجاد بسترهای مناسب، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به شدت توسعه یابد.


رییس سازمان بورس همچنین با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری غیر مستقیم سهامداران خرد در بازار سرمایه بر این نکته تاکید کرد که جبران بی اعتمادی مردم به بورس زمان‌بر خواهد بود.


عشقی با اشاره به گسترش بازار سرمایه طی دو تا سه سال اخیر، تصریح کرد: اکنون بازار سرمایه قابل مقایسه با گذشته نیست و سرمایه‌گذاری مستقیم، با اتفاقاتی که در سال ۱۳۹۹ رخ داد، یکی از دغدغه‌های جدی سازمان به‌شمار می‌رود. یکی از دلایل اتفاقات و فراز و فرودهای اواخر ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، عدم آشنایی سرمایه‌گذاران تازه وارد به بازار سرمایه بود و ریزش بازار پس از این زمان، بی اعتمادی را در پی داشت که جبران این بی‌اعتمادی، زمان بر خواهد بود.


توقف نمادها مشکلی را حل نمی‌کند


میثم فدایی، مدیرعامل شرکت فرابورس، در رابطه با بسته شدن و توقف نمادها در لایو اینترنتی شب گذشته، گفت: از هر ایده و پیشنهادی که به بازار کمک کند استقبال می کنیم. سازمان بورس و فرابورس به این نتیجه رسیدند که بسته شدن نماد مشکلی را حل نمی کند.


وی افزود: در خصوص نمادهایی که بسته شدند نیز گشایش نمادها تا حد امکان شکل خواهد گرفت و باید کاری کنیم تا سهامدار خرد کم‌ترین زیان را ببیند.


پاداش ۹۱ میلیون تومانی به دو سوت‌زن تخلفات بازار سرمایه


سعید ابراهیمی، سرپرست اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس، اعلام کرد: با مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس به دو گزارشگر ناهنجاری که تخلف دو ناشر (شرکت) بورسی را گزارش کرده بودند، مبلغ ۶۱ و ۳۰ میلیون تومان پاداش تعلق گرفت.


به گفته وی، تخلفات این دو ناشر در حوزه عدم افشای فوری اطلاعات، ارائه اطلاعات خلاف واقع به سازمان بورس و عدم رعایت تشریفات و مقررات معامله اوراق بهادار و ماده ۴۲ قانون بازار اوارق بهادار بوده است.


اقناع نمایندگان مجلس از پاسخ‌های خاندوزی


کاظم موسوی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از اقناع نمایندگان در طرح سوال از وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد و گفت: سوال ۶ تن از نمایندگان از وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاونان وی در حوزه‌های بانکی، گمرکات و مناطق آزاد بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


انتشار اسامی مافیای خودرو بزودی!


علی موسوی، دبیر و سخنگوی هیات تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو اظهار کرد: طی فرایند تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو، لیست جدیدی از اسامی مافیای خودرو به دست آورده‌ایم که بزودی آن را منتشر خواهیم کرد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازارهای سهام تهران، با حجم نزدیک به ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۷۸۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۵۲۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۲۶۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم به ۵۷۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به دیروز کاهش ۱۱۰۰ میلیلیارد تومانی را نشان داد. طی دادوستدهای سهام در بورس تهران، ۷۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهم از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها همچنین بیش‌ترین میزان خرید سهام را به نمادهای زپارس، سیمرغ و خساپا اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های تاپیکو، شبندر و شتران متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فراورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۵۱۶ ، ۲۷۵ و ۲۶۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۳۹.۵۲۸.۱۲ (۵۷۱.۳۸-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۸.۸۶۸.۹۳ (۲۰۷۶.۳۵افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۲۷۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۳ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فملی، کچاد و شپدیس


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شبریز، کگل و زپارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۰۸۹.۵۳ (۵.۵۱-)


ارزش معاملات: ۲.۵۹۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۶ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: کگهر، هرمز و زاگرس


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: غصینو، بپاس و فزر


گزارش: مولود غلامی












انتهای خبر

0
0