بورس نیوز
1401/04/26
09:16
انعقاد تفاهم نامه تامین مالی جمعی فیلم های سینمایی

تفاهم‌نامه تامین مالی جمعی فیلم‌های سینمایی مابین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، بنیاد سینمایی فارابی و گروه پیشگامان کارآفرینی کارن روز شنبه ۲۵ تیرماه در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی منعقد شد.


بورس نیوز : علی عمیدی، مدیرعامل سکوی تامین مالی جمعی کارن با اشاره به سابقه طولانی مفهوم تامین مالی جمعی در ایران، اذعان داشت که تامین مالی جمعی به شکل امروزی در سال‌های اخیر توسعه قابل توجهی داشته است. عمیدی درباره مسیر حرکت تامین مالی جمعی در ایران گفت: این موضوع ابتدا از شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز شد؛ به این صورت که برای تامین نیاز آن‌ها از مردم تامین مالی شد و این شرکت‌ها سود پیش‌بینی شده را به آن‌ها برگرداندند. ما صنایع مختلف را برای این امر در نظر داشتیم. صنعت سینما هم صنعت جذابی به شمار می‌آید که سعی کردیم با حساسیت‌های ویژه و هوشیاری به سمت این صنعت برویم. پس به کمک فارابی برنامه‌ریزی جدی داشتیم و تلاش می‌کنیم یک تجربه خوب از مشارکت مردم را رقم بزنیم.


وی درباره تجربه موفق کمپین‌های پیشین تامین مالی جمعی گفت: تا امروز بیش از پنجاه میلیارد تومان برای پروژه‌های مختلف تامین مالی صورت گرفته و همچنین یک طرح سینمایی هم داشتیم که ۲۱۵ نفر با میانگین ۱۸ میلیون تومان در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.


علیرضا دلیری دستار ویژه معاون فناوری رئیس جمهور با اشاره به جذابیت‌های نوع سرمایه‌گذاری مبتنی بر تامین مالی جمعی و نقش استارتاپ‌های فعال در تحول حوزه‌های مالی گفت: ما در چند سال گذشته در کنار فعالیت‌های تولیدی و دانش‌بنیان بحث فناوری‌های مالی را هم توسعه دادیم. دنیا با سرعت در این حوزه رشد پیدا کرده و در کشور ما نیز چند سالی است که در این حوزه فعالیت کرده‌ایم.


وی همچنین اضافه کرد که با توجه به استقبال روزافزون از روش تامین مالی جمعی، سقف سرمایه‌گذاری نیز افزایش می‌یابد.


جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره دغدغه‌ها و برنامه‌ریزی‌های بنیاد فارابی به عنوان متولی حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد که بضاعت سینمای فعلی به گونه‌ای نیست که بتواند تامین مالی همه پروژه‌های سینمایی را انجام دهد و از این رو ابزار‌های مدرن سرمایه‌گذاری نظیر تامین مالی جمعی می‌تواند نقش اساسی در کمک به صنعت سینما داشته باشد.



پیش از پایان مراسم سخنرانان به گفتگو با اهالی رسانه پرداختند. جوادی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی درباره سوالی که مربوط به ریسک‌های احتمالی سرمایه‌گذاری در حوزه سینما وجود دارد، پاسخ داد: در هر محصولی که تولید می‌شود، ریسک هم وجود دارد و این محدود به سینما نیست. در واقع تامین مالی جمعی یک ویژگی مهم دارد و آن هم این است که موسساتی وجود دارند که به عنوان ضامن اصل سرمایه را تضمین می‌کنند تا ریسک کاهش پیدا کرده و اصل سرمایه مردم آسیب نبیند


عمیدی مدیرعامل کارن نیز در همین زمینه اذعان داشت که اساسا در حال حاضر اولویت و تمرکز بر روی پروژه‌هایی با حاشیه ریسک پایین است تا فرآیند سرمایه‌گذاری و سوددهی بتواند با موفقیت پیش برود.



تفاهم‌نامه همکاری بنیاد فارابی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت پیشگامان کارآفرینی کارن آغاز یک ریل‌گذاری برای استفاده از سرمایه‌های مردمی در حوزه فرهنگ و هنر است که می‌تواند نقش مهمی در صنعت سینما داشته باشد.

انتهای خبر

0
0