همفکران
1401/06/30
15:43
وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته چهارم شهریور؛ شهریور سرد پایان یافت

پایانی ترین هفته تابستان امسال یکی از سردترین هفته های بازار سرمایه بود. این هفته میانگین ارزش معاملات خرد با افت ۱۳ درصدی نسبت به هفته قبل به ۲،۱ همت رسید. این سومین هفته متوالی است که ارزش معاملات بازار روند کاهشی دارد. در واقع این هفته ...

وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته چهارم شهریور؛ شهریور سرد پایان یافت، ۸۰ درصد از بازار ریخت، میانگین ارزش معاملات خرد روزانه به ۲،۱ همت تقلیل یافت


پایانی ترین هفته تابستان امسال یکی از سردترین هفته های بازار سرمایه بود. این هفته میانگین ارزش معاملات خرد با افت ۱۳ درصدی نسبت به هفته قبل به ۲،۱ همت رسید. این سومین هفته متوالی است که ارزش معاملات بازار روند کاهشی دارد. در واقع این هفته دومین کمترین میانگین ارزش معاملات خرد هفتگی رقم خورد.


اصلاح شاخص ها نیز شدیدتر از هفته های قبل بود. اصلاحی که از هفته اول مرداد تا کنون بی سابقه است. در هفته چهارم شهریور شاخص کل ۲،۴ درصد ریخت و بازدهی شاخص هموزن منفی ۲،۳ درصد بود. در حالی که در هفته قبل شاخص کل ۱،۷ درصد و شاخص هموزن ۱،۳ درصد اصلاح شده بود.


این هفته حدود ۸۰ درصد از سهم ها بازده منفی داشتند. از بین صنایع استخراج سایر معادن، چاپ، وسایل ارتباطی و محصولات چرمی با بیشترین افت ارزش مواجه شدند و از بین نمادها ثغرب، بکهنوج، تکمبا، سصفها، قثابت، ممسنی و وایران متحمل بیشترین کاهش قیمت بودند. اما از مجموع ۶۸۴ سهمی که این هفته در بازار سرمایه معامله شد ۱۳۴ سهم بازده مثبت کسب کردند که در راس آن ها گکوثر، غپآذر، اتکاسا، گدنا، پارتا، گشان، سفاسی، خمهر و کورز با بیشترین رشد قیمت قرار گرفتند. از این صنایع نیز سایر واسطه گریهای مالی، استخراج زغالسنگ و پیمانکاری صنعتی موفق به کسب بیشترین بازدهی شدند.





یکشنبه؛ ذغالی ها راه خود را از بازار جدا کردند


امروز هم فروشندگان دست برتر را داشتند اما در برخی از تک سهم ها شاهد رشد قیمت بودیم. ذغالسنگی ها به دلیل خبر آزادسازی صادرات ذغال پرتقاضا بودند. در انتها، شاخص کل بیش از ۱۱ هزار واحد و شاخص هموزن حدود ۳ هزار واحد افت کردند. ارزش معاملات خرد به حدود ۲،۲ هزار میلیارد تومان و تراز پول خرد به منفی ۲۷۷ میلیارد تومان رسید.


رئیس جمهور به منظور شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در راستای تلاش برای تحقق نظم عادلانه بین‌المللی از طریق چندجانبه گرایی اقتصادی، صبح فردا عازم نیویورک خواهد شد. رئیسی گفت دیداری با بایدن اتفاق نخواهد افتاد. کنعانی سخنگوی وزارت خارجه گفت همچنان آماده مبادله زندانیان با «آمریکا» هستیم. کاخ سفید اعلام کرد ما از تلاش برای رسیدن به توافق دست نکشیده‌ایم. شورای روابط خارجی اروپا با تحلیل نتایج عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای اذعان کرد ایران به واسطه همکاری نزدیک‌تر با روسیه و چین می‌تواند در برابر تحریم‌ها و فشارهای غرب مصونیت یابد. عضو هیات مدیره دفاتر خدمات مسافرت هوایی خوزستان: عمده هواپیماهایی که در اختیار ایرلاین‌های پروازی است، زمین‌گیر هستند و با توجه به تحریم‌ها نیازمند قطعات هستند و امکان پرواز ندارند. رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد حساب بانکی فعالان بورس، تجاری نیست، در زمان فروش سهام، مالیات پرداخت شده است.


پلتس آخرین نرخ متانول CFR چین که مقصد عمده صادرات ایران است را ۳۲۵ دلار گزارش کرده که ۶ دلار نسبت به هفته گذشته افزایش نشان می دهد. زلنسکی گفت فعلا پایانی برای جنگ با روسیه نمی‌بینم.


دلار آزاد به محدوده ۳۲ هزار تومان نزدیکتر شد و در حدود ۳۱،۸۰۰ تومان داد و ستد خود را دنبال کرد. دلار نیما وارد کانال ۲۷ هزار تومان شد.


دوشنبه؛ افت شدید رمز ارزها


فروشندگان دست برتر را در بازار داشتند. بیش از ۷۰ درصد از نمادها منفی معامله شدند اما در بین رنگ غالب قرمز بازار سبزپوشی نمادهای ذغالی خودنمایی می کرد. در نهایت شاخص کل ۴ هزار واحد و شاخص هموزن حدود ۱،۷۰۰ واحد کاهش را متحمل شدند. ارزش معاملات خرد ۲ همت و تراز پول خرد منفی ۲۰۱ میلیارد تومان بود.


مرندی مشاور تیم مذاکره گفت باقری به همراه رئیسی به نیویورک می‌رود؛ فرصت خوبی برای اروپا و آمریکاست! امیرعبداللهیان در روزنامه دولت ادعا کرد از وقتی دولت مردمی و تحول خواه رئیسی آمده روابط با همه دنیا خوب شده، توپ در زمین آمریکاست.


رئیس جمهور آمریکا گفت در صورت حمله چین، از تایوان دفاع خواهیم کرد. پلوسی در سفر به ارمنستان از جمهوری آذربایجان به عنوان مسئول درگیری‌های اخیر یاد کرد. سخنگوی وزارت صمت گفت ۶۵ شرکت روسی در قالب هیئت ۱۰۰ نفره مذاکرات خود را از فردا در تهران آغاز می‌کنند. تورم سالانه منطقه یورو در ماه آگوست به رکورد جدید ۹.۱ درصد رسید. دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد برای کمک به برقراری صلح میان روسیه و اوکراین آماده ایم. حمله موشکی بزرگ و بی سابقه به بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در سوریه اتفاق افتاد.


بزرگترین قرارداد تجاری زعفران جهان، با ارزش اولیه ۳۰۰ میلیون دلار بین ایران و قطر امضا شد. واردات طلا، پلاتین و نقره خام معاف از مالیات و عوارض شد. براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، ۱۷۵ دستگاه عرضه تک کابین بهمن موتور با قیمت پایه ۲۹۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ۱۲۱ دستگاه کارای دو کابیت با قیمت پایه ۳۰۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (هر دو با تاریخ تحویل ۳۰ آبان ۱۴۰۱) در روز شنبه ۲ مهر انجام می شود. پیش تر قرار بود، عرضه کارای تک کابین و دو کابین به همراه دیگنیتی در روز چهارشنبه ۳۰ شهریور انجام شود.


رمز ارزها با ریزش قابل توجهی مواجه شدند. بیت کوین به کانال ۱۸ هزار دلاری برگشت.


دلار آزاد به میانه کانال ۳۱ هزار تومان رسید.


سه شنبه؛ دیدار مکرون با رئیسی


بازار باز هم منفی و فرسایشی بود. ذغالی ها بر خلاف دو روز گذشته، با افزایش عرضه مواجه شدند. در انتها، شاخص کل ۶،۷۶۱ واحد و شاخص هموزن ۲،۳۰۲ واحد دیگر افت کردند. ارزش معاملات خرد حدود ۲،۳ همت و تراز پول خرد بیش از منفی ۱۷۰ میلیارد تومان بود.


لیره لبنان با رسیدن نرخ ارز به آستانه ۳۸.۶۰۰ لیره به ازای هر دلار، پایین ترین سطح خود را از آغاز فروپاشی اقتصادی این کشور به ثبت رسانید. سفارت ایران اعلام کرد تهران آماده ارسال سوخت به لبنان است. کاخ الیزه اعلام کرد رئیس جمهور فرانسه روز سه‌شنبه به وقت محلی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با رئیس جمهور ایران دیدار و گفتگو خواهد کرد. رئیس‌جمهور تاتارستان در راس هیاتی تجاری-سیاسی وارد تهران شد. ایلان ماسک به دنبال رفع تحریم‌های استارلینک در ایران است. اولاف شولتز صدر اعظم آلمان قرار است اواخر هفته به کشورهای عربستان سعودی، امارات و قطر سفر کند.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز ( سه شنبه) مجلس، تقاضای دو فوریت لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ را بررسی کرده و در نهایت با این درخواست موافقت کردند. در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، نامه معرفی محمدهادی زاهدی وفا برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام وصول شد. بررسی برنامه و صلاحیت محمدهادی زاهدی وفا روز یکشنبه (۱۰ مهر ماه) در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. عضو اتاق مشترک ایران و پاکستان اعلام کرد پاکستان به تجارش اعلام کرده که تمام کالا های مورد نیاز را از ایران وارد کنند و مقرر شده که زغال سنگ مورد نیاز این کشور نیز از طریق ایران تامین شود. سقف صادرات زغال سنگ به پاکستان مشخص نیست و این احتمال وجود دارد که سالانه ۵۰۰ هزار تن زغال‌سنگ از ایران به این کشور صادر شود. براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، ۳۵ دستگاه کامیون کشنده FAW CA۴۱۸۰ متعلق به شرکت سیباموتور ۱۲ مهر روی تابلوی عرضه می رود. قائم مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران خودرو از رشد ۵۶ درصدی تولید ماهانه خودرو در مرداد خبر داد.


در بازار رمز ارزها شاهد رشد نسبی قیمت ها بودیم. بیت کوین وارد کانال ۱۹ هزار دلاری شد.


معاملات توافقی دلار در بازار ارز با قیمت ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان و در حجم میانگین ۱۰ هزار انجام می شود. دلار نیما به محدوده ۲۸،۶۲۷ تومان افزایش یافت. دلار آزاد محدوده ۳۱،۷۰۰ تومان را تجربه کرد.


چهارشنبه؛ ضعیف تر از دیروز


در ادامه روزهای قبل باز هم شاهد بازار کم حجمی بودیم. قدرت همچنان در دست فروشندگان است. به طوری که امروز بیش از دو سوم سهم ها منفی بودند. اگر با نزدیک شدن به دقایق پایانی شاهد رنج کشی مثبت در بزرگان صنعت خودرو بودیم اما این وضعیت دوامی نداشت و در انتها شاخص کل ۱۱,۸۲۷ واحد و شاخص هموزن ۲،۲۳۲ واحد افت کردند. ارزش معاملات خرد ۲،۱ همت و تراز پول خرد منفی ۲۴۱ میلیارد تومان بود.


رویترز اعلام کرد عربستان به ایستگاه فضایی بین المللی فضانورد می فرستد. رئیس‌جمهور روسیه گفت شهروندانی که در حال حاضر ذخیره هستند و کسانی که در نیروهای مسلح خدمت کرده‌اند و دارای تخصص‌های خاص نظامی و تجربه مرتبط هستند، مشمول خدمت سربازی می‌شوند. قیمت گاز طبیعی در اروپا دوباره افزایش یافت. پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورو استات) اعلام کرد متوسط نرخ تورم در اتحادیه اروپا طی اوت ۲۰۲۲ به ۱۰.۱ درصد رسیده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای در پاسخ به درخواست مالک شرکت اسپیس ایکس برای معافیت از تحریم‌های ایران جهت ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به ایران، گفت که از صدور مجوزهای به خصوص جهت فعالیت‌های مرتبط با آزادی اینترنت در ایران استقبال می‌کند.


رئیس‌جمهور ایران در دیدار رئیس‌جمهور سوئیس گفت رفتار عملی که نشان‌دهنده جبران رفتارهای دولت گذشته آمریکا باشد، مشاهده نکرده‌ایم. مطالبه تضمین با توجه به سابقه منفی آمریکا کاملا منطقی است. آماده توافق خوب و عادلانه هستیم. خاندوزی وزیر اقتصاد اعلام کرد واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا مطالبه رئیس‌جمهور است. رییس سازمان برنامه و بودجه گفت تلاش می‌کنیم تا ۱۵ آذر لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس ارسال شود. رئیسی امروز ۶ عصر به وقت تهران در سازمان ملل سخنرانی می کند.


در آستانه جلسه فدرال رزرو بازار رمز ارزها مجددا با ریزش مواجه شدند. بیت کوین با افت ۲ درصدی از کانال ۱۹ هزار دلاری به کانال ۱۸ هزار دلاری برگشت.


شروع معاملات توافقی دلار در محدوده ۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان بود. دلار آزاد در محدوده ۳۱،۶۰۰ تومان قرار دارد.



انتهای خبر

0
0