اقتصاد آنلاین
1400/04/30
12:43
📌۳.۳ کارت بانکی به ازای هر نفر در کشور/ تجمیع کارت‌ها، تنوع محصولات بانکی را کاهش می‌دهد مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی: 🔹در حال حاضر حدو...

📌۳.۳ کارت بانکی به ازای هر نفر در کشور/ تجمیع کارت‌ها، تنوع محصولات بانکی را کاهش می‌دهد



مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی:


🔹در حال حاضر حدود ۲۶۸ میلیون کارت بانکی بدهی (برداشت) و اعتباری در کشور وجود دارد. بر این اساس سرانه تعداد کارت بانکی در کشور حدود ۳.۳ کارت به ازای هر نفر است.


🔹در کشوری که تمامی افراد جامعه دارای حساب بانکی هستند و نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی طی ۷ سال از ۷.۶ به ۲.۳ کاهش یافته و مردم تمام فعالیت‌های مالی خود را با استفاده از ابزارهای الکترونیک انجام می‌دهند سرانه ۳.۳ کارت بانکی به ازای هر نفر سرانه بالایی محسوب نمی‌شود.


🔹تجمیع کارت‌های بانکی معادل کاهش رقابت و تنوع ارائه خدمات به مشتریان است. تجمیع کارت‌های بانکی به معنی حذف آنها و وابستگی مشتری صرفا به یک نهاد یا یک بانک اصولا مبتنی بر استانداردهای پرداخت نیست و در همه دنیا بانک ها با ایجاد امکانات و محصولات متنوع مشتریان را به استفاده از محصولات خود ترغیب می کنند.


🔹 با توجه به اینکه تمامی کارت های بانکی مشتریان در شبکه پرداخت با شماره ملی ایشان مرتبط و قابل شناسایی است، امکان ایجاد کنترل و محدودیت برای تمامی کارت های بانکی هر شخص به راحتی امکان پذیر است.


🔹به عنوان نمونه در این خصوص، محدودیت ۱۰۰ میلیون تومانی خرید روزانه برای هر شخص با استفاده از تمامی کارت های وی صرفنظر از تعداد کارت در شبکه پرداخت است که هم اکنون اجرا می شود.

انتهای خبر

0
0