اقتصاد نیوز
1399/06/26
18:19
سه رویدادمهم امروز بورس تهران /بازار دست به دست شد+جدول

اقتصادنیوز : در پایان معاملات امروز، شاخص کل به رقم یک‌میلیون و ۷۰۴ هزار واحد رسید. ارزش معاملات بازار از مرز ۲۳ هزار میلیارد تومان عبور کرد که بالاترین مبلغ در روزهای پایان هفته در یک ماه اخیر بود و بازدهی هفتگی بورس هم به نزدیک ۱۰ درصد رسید.

به گزارش اقتصادنیوز در ساعات اولیه صبح امروز، خیلی زود ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس به حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید و شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن نیز روز را صعودی آغاز کردند.


دست‌به‌دست شدن بازار

امروز بازار با صف‌های خرید شروع شد، اما رفته‌رفته صف‌های فروش طولانی‌تر شدند. در ساعات اولیه صبح امروز ارزش صف‌های خرید ۷هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و ارزش صف‌های فروش ۳ هزار میلیارد تومان بود، اما ساعتی بعد ارزش صفوف خرید به ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت و ارزش صف‌های فروش ۳هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان شد، تا درصد نمادهای صف فروش به ۳۸ درصد برسد.


حقیقی‌ها سوار خودرو

در معاملات امروز نماد خودرو که دیروز بازگشایی شد، حدود ۸۰ درصد فروشنده‌های خودرو حقیقی‌ها بودند و حقوقی‌ها تاثیر چندانی درروند عرضه امروز نداشتند.در معاملات دیروز سهام ایران‌خودرو عمدتا حقیقی‌ها خریدند که ارزش آن بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان بود


ایست به غول‌های بزرگ بورسی

از اتفاقات مهم امروز بازار توقف نماد‌های بزرگ بود. وبصادر، فولاد، وتجارت و فارس به علت رشد قیمتی بیش از ۲۰ درصد به مدت ۶۰ دقیقه متوقف شدند. به گفته‌ی سعید محمدعلیزاده، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، مطابق مقررات در صورتی که قیمت پایانی طی ۱۵ روز معاملاتی متوالی بیش از ۵۰ درصد افزایش یا کاهش یابد، نماد متوقف می‌شود و بورس از ناشر درخواست برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی می‌کند که ناشر تا ۲ روز کاری فرصت دارد پاسخ سوالات مطرح‌شده را بدهد و سپس نماد با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود.



بورس

سه خبر مهم امروز بورس

بورس در آخرین روز کاری این هفته علاوه بر جابجایی برخی رکورد ها شاهد انتشار سه خبر مهم بود:


نخست: درج ۵ شرکت استانی سهام عدالت دیگر در بورس


شرکت سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه (وسکرشا)، شرکت سرمایه‌گذاری استان بوشهر (وسبوشهر)، شرکت سرمایه‌گذاری استان یزد (وسیزد)، شرکت سرمایه‌گذاری استان اردبیل (وساربیل) و شرکت سرمایه‌گذاری استان آذربایجان غربی (وساغربی) در بازار دوم بورس بهادار تهران و بخش «سایر واسطه‌گری‌های مالی» درج نماد شدند.


دوم-پول صندوق توسعه ملی به بورس رسید


تسنیم گزارش داد در جلسه‌ای که صبح امروز با حضور اعضای هییت عامل صندوق توسعه ملی و رییس سازمان برنامه‌وبودجه برگزار شد، سازوکار حمایت از بازار سرمایه با استفاده از سپرده‌گذاری یک درصد منابع صندوق توسعه ملی مورد تاکید قرار گرفت. صندوق توسعه ملی در راستای اجرای مفاد تکالیف قانونی و به‌منظور حمایت و تقویت بازار سرمایه آمادگی خود را جهت سپرده‌گذاری در صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام کرد.


سوم –پالایش یک تمدید شد


مدیریت ابزارهای نوین مالی شرکت بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد: مهلت پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم در نماد (پالایش) تا روز یکشنبه مورخ ۳۰ شهریور تمدید می‌شود.مهلت پذیره‌نویسی این صندوق قابل معامله تا امروز بود.آخریم رقم از پذیره‌نویسی پالایش یکم که مربوط به ابتدای هفته بود حکایت از عدد ۴ هزار میلیارد تومان داشت.


بورس

جابجایی بزرگ در ارزش معاملات کلان و خرد

در پایان معاملات امروز، شاخص کل با ۲.۳۷ درصد افزایش به رقم یک‌میلیون و ۷۰۴ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۲ هزار واحدی همراه بود تا تابلوی بورس تهران سبزرنگ بماند.


امروز ارزش معاملات بازار از مرز ۲۳ هزار میلیارد تومان عبور کرد که بالاترین مبلغ در روزهای پایان هفته در یک ماه اخیر بوده است. همچنین ارزش معاملات خرد بازار بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به‌روز گذشته ۴۶ درصد افزایش داشت. «فولاد»، «فارس» و «فملی» بیشترین تاثیر مثبت را در سبزپوشی شاخص داشتند. به نظر می‌رسد تصمیمات سیاست‌گذاران، نوسانات بازار سکه و ارز، فروش اوراق اختیار تبعی و حضور پررنگ معامله‌گران حقیقی در سمت تقاضای بازار از عوامل اصلی رشد بازار در پایان هفته است.


ورود ۲۱۰ میلیارد تومان پول حقیقی


امروز از مجموع کل ارزش معاملات، ۱۵ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان خرید توسط معامله‌گران حقیقی (۸۱ درصد کل) انجام شد در مقابل حجم فروش حقیقی‌ها ۱۵ هزار و ۲۷۰ میلیارد برآورد شد که نزدیک به ۸۰ درصد کل فروش ها بوده است.


حقوقی‌ها در بازار از خرید سهم ۱۹ درصدی داشتند ارزش خرید حقوقی‌ها ۳ هزار و ۶۵۸ میلیارد تومان محاسبه شد.حجم فروش حقوقی‌ها در آخرین روز کاری هفته چهارم شهریور ۳ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان بود که ۲۰ درصد کل) حجم فروش‌های امروز را تشکیل می‌داد.درنهایت امروز ۲۱۰ میلیارد تومان ورود پول جدید از سوی حقیقی‌ها وارد بازار شد.


شاخص نیز پس از مدت‌ها بازدهی منفی در پایان هفته امروز توانست در مقایسه با روز کاری هفته مشابه قبل بازده نزدیک به ۱۰ درصد را تجربه کند تا سهامداران با استرس کمتری به استقبال آخر هفته بروند.


انتهای خبر

0
0