صکوک
1401/06/07
15:05
روند صعودی تامین مالی بخش خصوصی از طریق انتشار صکوک در بازار سرمایه ایران

افزایش کم‌نظیر تعداد درخواست تامین مالی از طریق انتشار صکوک از سوی بخش خصوصی در کنار افزایش حجم اوراق انتشار یافته، حاکی از توجه ویژه بخش خصوصی به بازار بدهی در جهت تامین نیازهای مالی است. به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، محمد حسین صدرائی با…

افزایش کم‌نظیر تعداد درخواست تامین مالی از طریق انتشار صکوک از سوی بخش خصوصی در کنار افزایش حجم اوراق انتشار یافته، حاکی از توجه ویژه بخش خصوصی به بازار بدهی در جهت تامین نیازهای مالی است.


به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، محمد حسین صدرائی با اعلام خبر فوق افزود: منطبق بر عملکرد ۶ ماهه سال مالی شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه (از بهمن‌ماه ۱۴۰۰ لغایت پایان تیرماه ۱۴۰۱)، آمار تعداد و حجم موافقت اصولی‌های صادر شده به ترتیب با رشدی معادل ۷۰ و ۴۰ درصد در مقایسه با دوره مشابه در سال مالی گذشته روبرو بوده است.


حجم موافقت اصولیهای صادره در شش ماهه اول سالهای مالی 1400 و 1401

مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه ادامه داد: طی این دوره، سازمان بورس و اوراق بهادار ۳۹ عدد موافقت اصولی انتشار انواع صکوک مجموعا به مبلغ ۲۹۶,۴۰۰ میلیارد ریال را صادر نموده است. در این میان، ۷۰ درصد از موافقت اصولی‌های صادر شده مربوط به متقاضیانی ‌است که برای نخستین بار جهت تامین مالی خود به بازار بدهی کشور رجوع نموده‌اند.


صدرائی با اشاره به فراگیر شدن استفاده از راهکارهای نوین ضمانت در حوزه انتشار صکوک از جمله توثیق سهام و اخذ رتبه اعتباری در کنار روش‌های سنتی مانند ضمانت شخص ثالث اظهار داشت: ۱۳ عدد از موافقت اصولی‌های صادره طی دوره مورد گزارش مربوط به بانیانی است که جهت تضمین پرداخت‌های مرتبط با اوراق خود از روش توثیق سهام، رتبه اعتباری و یا ترکیب آنها استفاده نموده‌اند.


وی با مقایسه حجم ریالی صکوک منتشره توسط نهادهای واسط در شش ماهه اول سال‌های مالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ توضیح داد: بازار صکوک روند صعودی خود را در شش ماهه اول سال مالی جاری شرکت مدیریت دارایی حفظ نموده و نسبت به دوره مشابه در سال ۱۴۰۰ رشدی در حدود ۲۰ درصد داشته است.


حجم صکوک منتشره در شش ماهه اول سالهای مالی 1400- 1401
حجم صکوک منتشره در پنج ماهه اول سالهای 1400- 1401

به گفته وی: اوراق منتشر شده در قالب عقود مرابحه و اجاره، بر مبنای دارایی‌های متنوعی از جمله سهام، تجهیزات و ماشین آلات خط تولید و مواد اولیه منتشر شده‌اند که نشان دهنده انعطاف ابزار صکوک در تامین مالی متقاضیان است.


صدرائی با اشاره به سرعت عمل نهادهای ناظر در فرایند انتشار صکوک توضیح داد: در صورتیکه مدارک متقاضی تامین مالی کامل باشد، اموری نظیر تخصیص شرکت واسط مالی، بررسی و تایید دارایی مبنای انتشار، بررسی و تایید فرم‌ها و قراردادها، درج نماد و تامین مالی در سریع‌ترین زمان ممکن صورت می‌پذیرد.


وی ادامه داد: با این حال، بیشترین زمان از دست رفته در فرایند تامین مالی بنگاه ها هنگامی است که بنگاه‌ها در روند تکمیل مدارک مربوطه با تاخیرهایی ناشی از تغییرات روزنامه رسمی بانی، تغییر ارکان انتشار، تطویل فرایند قبولی سمت توسط ضامن شخص ثالث، عدم پیگیری و ارائه مدارک توسط مشاور عرضه یا بانی و ... روبرو می‌شوند.


صدرائی افزود: با این وجود، شرکت مدیریت دارایی مرکزی و دیگر ارکان انتشار اوراق تامین مالی، همواره حداکثر تلاش خود را جهت تسریع و تسهیل فرایندهای اجرایی انتشار اوراق انجام می‌دهند و در موارد متعدد، رکوردهای جدیدی از کاهش زمان مربوط به فرایند اجرایی تامین مالی از طریق انتشار صکوک را ثبت نموده‌اند.


انتهای خبر

0
0