بورس۲۴
1401/05/12
05:30
پیش‌بینی وضعیت بورس ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ / اعتماد سوخت شده

روز گذشته شرایط چندان بد نبود اما قابل تعریف هم نبود. هر دو شاخص کل و هم‌وزن روند ایستایی را در پیش گرفته‌اند. بازار به زودی باید تکلیف خود با سطوح حمایتی را مشخص کند. به نظر روند نوسانی برای امروز و هفته نیمه‌تعطیل آتی هم ادامه خواهد داشت اما پس از آن یکی از دو طرف عرضه و تقاضا تعیین‌کننده مسیر آتی بورس خواهند بود.

پیش‌بینی وضعیت بورس 12 مرداد 1401 / اعتماد سوخت شده

۱) پیش‌بینی بازار ...


بورس۲۴ : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته به لطف تحرکات مثبت در نمادهای شاخص‌ساز، با رگه‌هایی از تقاضا آغاز کرد اما با گذر از دقایق ابتدایی رفته‌رفته تحت تاثیر نبود خریدار و تداوم سیاست صبر در استراتژی معامله‌گران، شاهد عرضه‌های بیشتر به ویژه در صنایع مورد توجه بودیم و همین موضوع موجب شد تا برای دقایقی شاخص کل در یک مسیر مستقیم و بدون شیب صعودی و یا نزولی به کار خود ادامه دهد اما در نهایت در یکساعت پایانی بازار و به لطف رسیدن اخبار مثبت درخصوص عرضه دو خودروی شاهین از گروه سایپا و هایما از گروه ایران‌خودرو، سمت تقاضا مقداری تقویت شد و شاخص کل در این روز موفق شد یک رشد خفیف ۲.۴۰۰ واحدی را ثبت نماید اما عدم رشد شاخص هم‌وزن هم‌پا با دماسنج اصلی بازار در کنار تداوم خروج نقدینگی و ارزش محدوده معاملات نشان از عدم تمایل معامله‌گران برای حرکت رو به جلو دارد.


در واقع اعتماد عمومی طی دو ماه گذشته به قدری آسیب دیده که سرمایه‌گذاران میل و رغبتی به حضور در بازار ندارند. بسیاری از کارشناسان معتقدند، دخالت‌‌‌‌‌‌های دولت، بلای جان بازار سرمایه شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است. عدم‌ایجاد جذابیت و متناقض‌بودن حرف و عمل مسوولان در برخورد با بازار سرمایه هم از دیگر موضوعاتی است که بورس را دچار فرسایش و رکود کرده است. برای مثال در صنعت‌‌‌‌‌‌های زیرساختی نظیر نیروگاه‌‌‌‌‌‌ها، قیمت‌گذاری دستوری بلای جانشان شده و سرمایه‌گذاری‌های جدید را توجیه‌‌‌‌‌‌ناپذیر کرده است. این رویه اقتصادی در تیم اقتصادی دولت سیزدهم، صنایع بالادست را هم درگیر کرده است. برای نمونه صنعت فولاد بعد از ۶ سال در صدر رشد تولید در سطح جهانی با کاهش تولید به دلیل مشکلات زیرساختی نظیر قطع برق و گاز مواجه شده و همین موضوع سطح تولید و توسعه را متوقف کرده است.


از طرف دیگر مکانیزم تقاضا زنجیره تولید فولاد را متوقف کرده است، به‌نحوی‌که کاهش سطح تولید باعث ‌شده بالغ بر ۲ میلیارد دلار موجودی سنگ‌‌‌‌‌‌آهن روی دست معدن‌‌‌‌‌‌کارها باقی بماند یا در بحث اعمال قوانین بدون‌پشتوانه در شرایط رکود تقاضای داخلی و در اوج قیمت‌های جهانی اوایل سال، محدودیت‌های صادراتی اعمال شد که درآمد ارزی بالقوه‌‌‌‌‌‌ای را از صنعت و سهامدار گرفت و بعد از افت قیمت‌های جهانی و شکل‌گیری رکود تقاضای جهانی این محدودیت‌ها برداشته شد . متاسفانه در رابطه با سیاستگذاری‌‌‌‌‌‌های اشتباه و ناهماهنگی‌‌‌‌‌‌های اقتصادی، نمونه‌‌‌‌‌‌های زیادی در فضای اقتصادی امروز کشور وجود دارد. از نحوه حذف ارز ترجیحی در صنایع تحت‌تاثیر گرفته تا دخالت در مکانیزم قیمت‌گذاری در بورس کالا و یا شکاف قیمتی نرخ نیما و بازار آزاد که تولیدکننده را تضعیف و تقاضای دلالی، قاچاق و کم‌‌‌‌‌‌فروشی را توسعه داده است. مجموع این موضوعات باعث ‌شده که بورس به مرور دچار فرسایش و بعد از مدتی هم اسیر رکود شود .


اما به سراغ پیش‌بینی بازار برویم. روز گذشته شرایط چندان بد نبود اما قابل تعریف هم نبود. هر دو شاخص کل و هم‌وزن روند ایستایی را در پیش گرفته‌اند. بازار به زودی باید تکلیف خود با سطوح حمایتی را مشخص کند. به نظر روند نوسانی برای امروز و هفته نیمه‌تعطیل آتی هم ادامه خواهد داشت اما پس از آن یکی از دو طرف عرضه و تقاضا تعیین‌کننده مسیر آتی بورس خواهند بود.


مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز

انتهای خبر

0
0