فارس نیوز
1400/12/21
16:04
نبض بورس در دستان دو عامل بیرونی/بازار چه زمانی صعودی می شود

نبض بازار با دو عامل بیرونی، قیمت ‌های جهانی کامودیتی ‌ها و نفت می زند. نوسان قیمت نفت بالاتر از بشکه ‌ای ۱۰۰ دلار متغیر مهمی برای پیش بینی بورس تهران است اگر نفت در محدوده فعلی باقی بماند بازار در میان مدت صعودی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در حالی هفته گذشته را رشد و صعودی پشت سر گذاشته بود که به نطر می رسد شاخص کل بورس تهران به یک مقاومت جدی برخورد کرده است. در ۵ هفته گذشته، معاملات امروز را می توان به عنوان قرمزترین روز معاملات دانست.


بازار سهام در روزی که همه انتظار رشد داشتند، با کاهش ارزش مواجه شد و همین مساله نشان می دهد هنوز سهامداران حقیقی به روند صعودی بورس اطمینان نداشته و به دنبال خروج از سهم های بزرگ بورس هستند.


همین مساله باعث شده است، روز شنبه شاخص های عملکردی بازار سهام همگی منفی شود. از دیگر سو، در روزهای پیش رو با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات نوروز به نظر می رسد تمایل به نقد کردن دارائی ها افزایش یابد و بخشی از سهامداران در سمت فروش فعال ‌تر شوند.


از نظر نیروهای صعودی دهنده بورس باید گفت، رشد قیمت جهانی نفت موجب رشد قیمت نمادهای پالایشی شده و پیش بینی می ‌شود پتروشیمی ها نیز رشد قیمت پیدا کنند و عاملی در جهت صعود شاخص باشند. افزایش قیمت فلزات اساسی نیز عامل دیگری است که می تواند بورس را در روزهای آینده با رشد همراه سازد. البته افزایش قیمت نفت و فلزات اساسی نتوانست مقابل ریزش شاخص کل بورس بایستد.


* دو عامل بیرونی موثر بر معاملات بازار سهام


کامران رحیمی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است: رشد شاخص کل هموزن در ۶ روز گذشته کاری بورس نشان می دهد، سهامداران علاوه بر نگاهی که بر نمادهای بزرگ بورس دارند، در حال حاضر به دنبال سهامی می گردند که نقدینگی کمتری برای حمایت نیاز داشته باشد. بررسی سهم های مثبت بورس، در جریان معاملات روز شنبه تایید کننده همین موضوع است.


وی ادامه داد: با این حال نبض بازار هماهنگ با دو عامل بیرونی، قیمت ‌های جهانی کامودیتی ‌ها و نفت می زند. نوسان قیمت نفت بالاتر از بشکه ‌ای ۱۰۰ دلار متغیر مهمی برای پیش بینی بورس تهران است که فعلا بازار به نفت اهمیت بیشتری می ‌دهد. اگر نفت در محدوده فعلی باقی بماند بازار در میان مدت صعودی خواهد بود.


امروز قیمت سهام اغلب نمادهای گروه های بانک ها و موسسات اعتباری، شرکت های چند رشته ای صنعتی و فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای کاهش یافت و این سه گروه بزرگ بازار قرمزپوش شدند. پس از این سه گروه، دو گروه خودرو و ساخت قطعات و فلزات اساسی قرمزترین گروه ها بودند.


* کاهش دسته جمعی شاخص های بورس


شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات امروز، با افت ۱۵ هزار و ۳۵۹ واحدی روبرو شد و به عدد یک میلیون و ۳۳۲ هزار و ۹۴۳ واحدی رسید. بازدهی این شاخص منفی ۱.۱۴ درصد بوده است.


شاخص کل هموزن نیز با کاهش سه هزار و ۵۸۹ واحدی به عدد ۳۳۹ هزار و ۱۰۱ واحدی رسید. بازدهی این شاخص نیز منفی ۱.۰۵ درصد بوده است. شاخص فرابورس نیز با کاهش ۸۷ واحد به عدد ۱۸ هزار و ۱۸۰ واحدی بازگشت.


* کاهش ارزش کل معاملات و معاملات خرد


ارزش کل معاملات بورس با کاهش یک درصدی نسبت به روز چهارشنبه به عدد هفت هزار و ۴۸۴ میلیارد تومان رسیده است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و ۲۶۸ میلیارد تومان بود که ۱۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می دهد.


ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۵ درصدی به عدد سه هزار ۷۳۳ میلیارد تومان رسیده است که ۵۰ درصد معاملات بورس را در بر می گیرد.


* رشد خروج پول از بورس


امروز نیز برای سومین روز پیاپی بازار سرمایه شاهد منفی شدن مالکیت حقوقی به حقیقی ها بود. رشد ۲۱۷۰ درصدی خروج پول از بورس نشان می دهد، سهامداران در حال خارج کردن بخشی از نقدینگی خود برای تعطیلات نوروز هستند. در جریان معاملات روز شنبه ۷۰۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شده است.


نمادهای وبملت (بانک ملت)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول را شاهد بوده و سهم های پارس (پتروشیمی پارس)، شیراز (پتروشیمی ‌شیراز) و شپدیس (پتروشیمی پردیس) نیز بیشترین پول ورودی را به خود اختصاص داده اند.


* بازار سرمایه با مازاد عرضه بسته شد


در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۱۸۷ نماد رشد قیمت داشتند؛ یعنی ۲۹ درصد بازار رشد قیمت داشته و ۳۲ سهم در صف خرید قرار داشتند.


در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۵۱ درصد افت کرد و در رقم ۷۲ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای کدما (شرکت معدنی دماوند)، ختراک (شرکت ریخته گری تراکتور سازی ایران) و خاهن (شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.


در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۴۶۲ نماد کاهش قیمت داشتند. یعنی ۷۱ درصد بازار افت قیمت داشته و ۵۵ سهم نیز در صف فروش قرار داشتند.


در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز چهارشنبه ۵۶۹ درصد افزایش یافت و ۹۷ میلیارد تومان شد. بدین ترتیب معاملات روز شنبه با مازاد عرضه ۲۵ میلیارد تومانی بسته شد.


بیشترین صف فروش نیز به سهم های غدشت (شرکت دشت مرغاب)، خساپا (شرکت سایپا) و فاسمین (شرکت کالسیمین ) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0