همفکران
1401/04/28
18:06
گزارش بازار/ ترافیک مجامع و رکوردی دیگر از ارزش معاملات خرد!

شاخص کل بورس تهران ۲۸امین روز از تیر ماه ۱۴۰۱ را با افت ۹۴۲ واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۴۶۸ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی امروز نوسانی بود و تنها دو ساعت ابتدایی را توانست در مدار مثبت تاب بیاورد چرا که بعد از آن نزولی شد و سرخپوش به خط پایان رسید. قابل معامله نبودن عمده بزرگان بازار موجب شد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۸امین روز از تیر ماه ۱۴۰۱ را با افت ۹۴۲ واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۴۶۸ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی امروز نوسانی بود و تنها دو ساعت ابتدایی را توانست در مدار مثبت تاب بیاورد چرا که بعد از آن نزولی شد و سرخپوش به خط پایان رسید. قابل معامله نبودن عمده بزرگان بازار موجب شد که شاخص تغییر چشمگیری نداشته باشد و روز را به درجا زدن سپری کند.


شاخص هموزن نیز شروعی مثبت داشت اما در نیمه دوم به موجب افزایش عرضه ها به مدار منفی رفت و در نهایت ۷۵۶ واحد از ارتفاعش کاسته شد.


تاپیکو، فارس و وخاور بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. وخاور با رشد ۴ درصدی قیمت همراه شد. تاپیکو بیش از ۳ درصد افزایش قیمتی را تجربه کرد و فارس در محدوده صفر معاملاتی به کارش پایان داد. کگل، فخوز و نوری بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. کگل و نوری با افت بالغ بر ۳ درصدی قیمت مواجه شدند و فخوز در مدار منفی ۵ درصدی در یک قدمی صف فروش متوقف شد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای کگهر و تجلی، تنها ۲ پله عقب نشینی کرد و در محدوده ۱۹ هزار و ۶۱۹ واحد باقی ماند. آریا و غصینو نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز حدود ۳۱۵ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۱ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۹ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


شیمیایی ها، خودرویی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت هلدینگ، بانک و خودرو به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خگستر و وساخت نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز صنعت بانک توانست صدرنشین ورود پولهای حقیقی شود. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های خرد از سرمایه گذاری ها و محصولات شیمیایی صورت گرفت. نمادهای وخاور و سرو بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای آریان و نوری بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



همانطور که انتظار می‌رفت شدت بی رمقی و کم حجمی معاملات طی امروز بیشتر شد و به اوج خود رسید به طوری که ارزش معاملات خرد رکوردی جدید زد، رکورد کمترین مقدار طی چندین ماه گذشته.


به موجب ترافیک مجامع، شاخص ها و عمده نمادهای قابل معامله امروز را به درجا زدن گذراندند.


در نیمه اول افزایش تقاضا در کوچک ها و همچین برخی از نمادهای خودرویی امری مشهود بود، به طوری که نمادهایی نظیر خزامیا، وملی، فسازان و لازما بیشترین حجم صف خرید را داشتند. اما به تدریج خریداران یکی پس از دیگری پا پس کشیدند و روندی خنثی بر بازار حاکم شد و تنها همان چند نمادی که از ابتدای بازار پرتقاضا بودند بر مدار مثبت باقی ماندند.


انتشار تمامی گزارشات ماهانه و سه ماهه شرکت ها طی چند روز آینده و همچنین تغییرات مثبت در نرخ دلار نیما و قیمت های جهانی می تواند محرکی باشد که بازار را رو به جلو به حرکت درآورد. اما تحقق این فرض به این هفته نمیرسد، چرا که باید در ابتدا بازگشت غول های بازار سهام رقم بخورد و بعد انتظار حرکت از بازار را داشت.


در نبود غول های خودرویی، خزامیا، خکرمان و قطعاتی ها با برتری خریداران دنبال شدند. خگستر که تا محدوده مثبت ۲.۴ درصدی هم پیش رفته بود و در انتها به رشد ۱ درصدی اکتفا کرد. ورنا از مدار مثبت عقب نشینی کرد و با افت حدود ۴ درصدی به کارش پایان داد.


بانکی ها متعادل و مثبت بودند. وبملت، وبصادر و وتجارت سبز پوش به خط پایان. رسیدند و حدود ۱ درصد رشد قیمتی را رقم زدند.


در نبود غول های فلزی، کوچک های این صنعت با اقبال خریداران همراه شدند. فایرا ۱.۵+ خورد و ۲۰۲۸ تومان شد. فباهنر در مدار مثبت ۳.۵ درصدی متوقف شد. فسازان، فجر، فرزین و ... جز پرتقاضا ها بودند و با رشد قیمتی همراه شدند.


تک نمادهایی نظیر دفارا، ثبهساز، سکرد، غصینو، غاذر، غدام، ثالوند، وهامون و.... از جمله نمادهایی بودند که رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند و با صف خرید بستند.


انتشار تمامی گزارشات ماهانه و سه ماهه شرکت ها طی چند روز آینده و همچنین تغییرات مثبت در نرخ دلار نیما و قیمت های جهانی می تواند محرکی باشد که بازار را رو به جلو به حرکت درآورد. اما تحقق این فرض به این هفته نمیرسد، چرا که باید در ابتدا بازگشت غول های بازار سهام رقم بخورد و بعد انتظار حرکت از بازار را داشت.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای وخاور، تمحرکه و ثاژن و در بازه ۳۰ روزه نمادهای ثعتما، آریان و وساخت بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۳۸ درصد، وتوس با ۳.۸۸ درصد و خچرخش با ۳.۷۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام داسوه با ۴.۱۹ درصد، غدشت با ۳.۹۹ درصد و واعتبار با ۳.۹۸ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار تغییر چندانی نداشت و هم اکنون در همان محدوده ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۰.۸۶ درصدی، به ۱۴ میلیون و ۹۳۲ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۸ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۱۱ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0