اخبار سایت بورس تهران
1400/10/01
19:02
رئیس هیات مدیره بورس تهران مطرح کرد؛ بسته حمایتی ۱۰ ماده ای دولت اطمینان بخش برای سرمایه گذاران و کاهنده رانت و سفته بازی

مواردی همچون مشوق‌های مالیاتی در بودجه سال آینده و بازگشت مالیات نقل و انتقال سهام به بازار سرمایه، نشان از حمایت و همراهی دولتمردان با بازار سرمایه دارد. همچنین واریز منابع به صندوق تثبیت بازار می‌تواند مشکلات بازارگردانان را مرتفع و سرمایه‌گذاران را نسبت به بازار سرمایه دلگرم کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران، رئیس هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با سنا اظهار کرد: بازار سرمایه طی هفته‌های اخیر با فرازونشیب‌های فراوانی روبه‌رو بوده، اما به دنبال تصمیماتی که اخیرا تحت عنوان بسته ۱۰ ماده‌ای حمایت از بازار سرمایه در هیات دولت به تصویب رسید، آرامش نسبی به این بازار بازگشته است. اجرای قاطع این موارد و همچنین اطلاع‌رسانی صحیح در این خصوص، عامل موثری در اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه است.


امیر تقی‌خان تجریشی ادامه داد: برخی از این موارد، مربوط به بودجه ۱۴۰۱ می‌شود و برخی دیگر هم مصوبه شورای اقتصادی دولت است که خواسته سال‌های گذشته فعالان بازار بوده است و می‌تواند امیدها را به رونق مجدد بازار سرمایه تقویت کند.


به گفته نائب رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، یکی از این موارد تعیین تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برای سال آینده و تعیین قیمت سوخت گاز برای صنایع بزرگی همچون فولاد است که ابهام مهمی با توجه به سهم این شرکت‌ها در بازار وجود داشت. به نظر می‌رسد که تعیین سقف احتمالی ۲ هزار تومان برای سوخت و ۵ هزار تومانی برای خوراک می‌تواند بخشی از نگرانی‌ها را رفع کند.


کاهش ۵ درصدی مالیات؛ گام موثر در مانع‌زدایی تولید


او با اشاره به ابزارها و مشوق‌های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۱، اذعان کرد: بیتردید کاهش ۵ درصدی مالیات تولیدکنندگان می‌تواند گام مهمی در مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید باشد و سبب جلب توجه تحلیلگران سمت به شرکت‌های تولیدی بازار می‌شود. این موضوع، افزایش سودآوری شرکت‌های تولیدی را در پی دارد؛ گرچه از سوی دیگر، وضع مالیات بر فعالیت‌های غیرمولد از جمله مبادلات رمزارزها نقش مهمی در هدایت نقدینگی به سمت بخش مولد و کاهش سفته‌بازی در بازارهای غیرمولد دارد.


درخشش صنایع معدنی با افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌ها


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار کشور کالا محور است، تصریح کرد: نگرانی بخشی از سرمایه‌گذاران، افزایش نرخ بهره مالکانه و عوارض دولتی معادن است که تغییر نیافتن فرمول آن در سال آینده خبر خوبی برای آنها خواهد بود؛ زیرا در کنار افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌ها می‌تواند به درخشش صنایع معدنی در بازار سرمایه بینجامد.


حمایت از مسیر بازگشت مالیات نقل‌وانتقال سهام به بازار سرمایه


رئیس هیات مدیره شرکت بورس تهران نکته موثر دیگر بر بازار را مساله بازگشت مالیات نقل و انتقال سهام به بازار برشمرد و خاطرنشان کرد: این موضوع خواسته دیرینه فعالان بازار سرمایه است. به این معنا که هزینه‌ای که از بازار اخذ می‌شود بار دیگر برای حمایت از بازار مورد استفاده قرار گیرد.


از تقویت صندوق تثبیت تا تقویت عملیات بازارگردانی


او با مدنظرقرار دادن صندوق تثبیت در بودجه ۱۴۰۱، ابراز کرد: مبلغی که قرار است به صندوق تثبیت بازار واریز شود افزون بر هزینه کردن ۱۰ درصد وجوه حاصل از عرضه اولیه برای تقویت عملیات بازارگردانی با توجه به تعدد شرکتهای در صف عرضه، می‌تواند معنای جدیدی به حمایت از بازار سرمایه بخشد. همچنین، این اقدام، اقدام مثبتی است که می‌تواند مسائل و مشکلات بازارگردان‌ها را مرتفع و سرمایه‌گذارانی که مترصد ورود مجدد به بازار هستند را دلگرم کند.


حضور رئیس سازمان در ستاد اقتصادی دولت به‌عنوان مدافع بازار سرمایه


تجریشی، امکان حضور رئیس سازمان بورس به عنوان نماینده و مدافع بازار سرمایه در جلسات ستاد اقتصادی دولت را نکته مثبت دیگر خواند و افزود: حتی این امکان می‌تواند میسر شود که نماینده سازمان در جلسات هیات دولت نیز حضور یابد و در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کند.


تحلیل‌پذیری بازار از طریق محدودیت انتشار اوراق


نائب رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، تعیین سقف ۲۰ درصد برای میانگین نرخ بازار بین بانکی و همچنین در نظر گرفتن محدودیت برای انتشار اوراق نیز اقدام خوب دیگری است که در صورت اجرا به تحلیل‌پذیری بازار کمک شایانی خواهد کرد و برخی از نگرانی‌های اخیر را مرتفع می‌کند.


از حذف قیمت‌گذاری دستوری تا پیش‌بینی‌پذیر کردن سودآوری شرکت‌ها


او با اشاره به حذف قیمت‌گذاری دستوری، عنوان کرد: حذف قیمت گذاری دستوری، خواسته قاطبه فعالان بازار و حتی صاحبان صنایع است که می‌تواند افزون بر ایجاد شفافیت و حذف رانت‌های مخرب، تکلیف تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را روشن کرده و آرامش را به شرکت‌های بازار سرمایه باز گرداند. همچنین در سایه حذف قیمت‌گذاری دستوری، تحلیل‌گران می‌توانند سودآوری شرکت‌ها را بر اساس مفروضات واقعی و برای بلندمدت پیش‌بینی کنند. تحقق این امر با توجه ویژه به معیشت مردم هدفی است که باید در بودجه سال ۱۴۰۱ محقق شود.


تک نرخی شدن ارز؛ کاهنده رانت و سفته‌بازی


این کارشناس بازار سرمایه با مدنظر قرار دادن کاهش فاصله نرخ نیمایی و سنا، اظهار کرد: آغاز میسر تک نرخی شدن ارز و نزدیکی این دو نرخ به یکدیگر، افزون بر افزایش سودآوری شرکتها سبب کاهش مخاطرات و همچنین کاهش رانت‌های فسادزا و سفته‌بازی در این حوزه می‌شود. حذف محدودیت‌های بازگشت ارز صادراتی اقدام خوب و به‌موقعی برای حرکت به این سمت بود تا تامین ارز مورد نظر کشور را در شرایط تحریم‌های ظالمانه تسهیل کند.


انتهای خبر

0
0