بااقتصاد
1400/07/27
09:27
بررسی نماد «خراسان»/ افزایش ۱۶۵ درصدی سود خالص در نیمه اول امسال

شرکت پتروشیمی خراسان در ۶ ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۰ مبلغ ۷۵۸ تومان برای هر سهم سود محقق کرده، که رشد ۱۶۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، شرکت پتروشیمی خراسان جزء واحدهای فرعی شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین(تاپیکو) است. این شرکت یکی از تولید کنندگان بزرگ اوره و آمونیاک در کشور با ظرفیت تولید سالانه ۵۶۰ هزار تن اوره میباشد. همچنین این شرکت بیش از ۸۰ درصد از کریستال ملامین تولیدی در کشور را تولید میکند بدین ترتیب این شرکت علاوه بر تولید اوره و امونیاک به تولید محصول کریستال ملامین نیز میپردازد و بخشی از نیازکشاورزی و صنایع و بازارهای داخل و خارج کشور را تامین مینماید.


عمده‌ترین ماده اولیه شرکت گاز طبیعی است که از شرکت ملی گاز ایران تامین میشود. نرخ هرمترمکعب خوراک (گاز طبیعی) دردوره مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ برابر ۵۰۱،۲۴ ریال بوده است.



بازارهای اصلی، وضعیت رقابتی و جایگاه شرکت :


بازار محصول اوره شرکت در داخل کشور عمدتا شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و سایر مشتریان از طریق بورس کالا و در بازارهای خارجی کشورهای افغانستان، عراق، ترکیه، هندوستان، امارات، شرق و جنوب شرق آسیا، آفریقا و...، بازار محصول کریستال ملامین در داخل کشور مشتریان از طریق بورس کالا و در بازارهای خارجی کشورهای هند، اسپانیا، ترکیه، ایتالیا و... و بازار محصول آمونیاک در داخل کشور مشتریان از طریق بورس کالا و در بازارهای خارجی کشورهای ترکیه، پاکستان و افغانستان هستند.


در شش ماه اول سال ۱۴۰۰ مجموع درآمد کشور از اوره، کریستال ملامین و آمونیاک به ترتیب ۵۲۳۸ میلیارد تومان، ۲۸۷ میلیارد تومان و ۱۰۳ میلیارد تومان بوده است که سهم خراسان از هر کدام ۹.۷۴، ۸۶.۹۹ و ۵۱.۶۳ درصد بوده است.



ترکیب سهامداران شرکت:


شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پترشیمی تامین (تاپیکو) با ۴۳.۱۵ درصد، شرکت پترو فرهنگ با ۱۹ درصد، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با ۱۳.۲۴ درصد و شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا با ۱۱.۷۵ درصد سهامداران اصلی شرکت به شمار می‌آیند.



بررسی صورت مالی ۶ ماهه منتهی به شهریور شرکت:


پتروشیمی خراسان در دوره شش ماهه اول امسال با درآمد عملیاتی ۲۰۶۵.۵ میلیارد تومان و بهای تمام شده ۶۴۴.۵ میلیارد تومان به ترتیب افزایش ۱۸۷ و ۱۹۶ درصدی نسبت به دوره مشابه پارسال را ثبت کرده است.


سود ناخالص با رشد ۱۸۳ درصدی به ۱۴۲۰.۹ میلیارد تومان رسیده و سود عملیاتی افزایش ۱۸۰ درصدی را با رقم ۱۳۶۶.۸ میلیارد تومان نشان می‌دهد.


سود خالص با جهش ۱۶۵ درصدی برابر ۱۳۵۶.۷ میلیارد تومان بوده و به ازای هر سهم ۷۵۸ تومان محقق شده است.


فروش مقداری دوره شش ماهه امسال در داخل افزایش ۱۸ درصدی و در بخش صادراتی افزایش ۳۱ درصدی را در قیاس با دوره مشابه پارسال نشان می‌دهد.


نرخ فروش اوره به عنوان مهم‌ترین محصول پتروشیمی خراسان طی دوره شش ماهه اول در فروش داخلی تغییرات مثبت ۹۸ درصدی و در بخش فروش صادراتی افزایش ۱۲۷ درصدی در هر تن داشته است.



انتهای خبر

0
0