بورس پرس
1399/10/17
12:38
انتقادات شدید عسگری مارانی از وزیر صنعت + دو راهکار برای سهامداران

عسگری مارانی با انتقاد شدید از قیمت گذاری وزیر صنعت گفت: سهامداران در این شرایط یا باید به هر قیمتی سهم ها را بفروشند یا بایستند و تفکر سوخته تصمیم گیران را تغییر دهند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، علیرضا عسگری مارانی درخصوص طرح سوال فعالین بازار سرمایه مبنی بر علت روند فعلی با اشاره به لزوم تعمق بیشتر اعلام کرد: بورس آیینه تمام نمای اقتصاد است و تبلور تاثیرات بخش واقعی اقتصاد در قیمت ها نشان داده می شود. با گوش دادن به اخبار متوجه می شویم علت این اتفاقات چیست.


وضعیت تولید بنگاه ها مطلوب بوده و اگر قیمت های تمام شده درست و واقعی محاسبه شود، سود آنها در این شرایط اقتصادی می تواند توقع سهامداران را برطرف کند اما چرا وضعیت بدین گونه است؟


اولین و ساده ترین سوال این است که چرا وزرا ، دولتمردان و بعضا نماینده های مجلس همه وظایف را رها کردند و به قیمت گذاری غیر منصفانه که باعث می شود بستر کسب و کار به خطر بیفتد، چسبیده اند.


علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت باتوجه به ابلاغ شیوه نامه قبلی توسط معاون اقتصادی، تصمیم به دخالت در قانون بورس با تعیین قیمت شمش فولاد به ۷۰ درصد نرخ CIS گرفت که حق قانونی نداشت مگر آنکه سران سه قوه چنین اختیاری را به وی داده باشند. اگر بورس کالا و ساز و کار آن را قبول ندارید، منحل کنید اما باز هم این حق به مجلس برمی گردد.


وزیر صنعت درشرایطی با حضور در مجلس شعار جنگ اقتصادی سر می دهد که یکی از صنایع مورد تحریم، فولاد بود تا جلوی صادرات این محصولات گرفته و اختیار امضای طلایی صادرات را در اختیار معاون معدنی این وزارتخانه قرار داد تا به زور فولادی ها وادار به تمکین شیوه نامه شوند. مشکل از همین جا آغاز می شود و به اشتباه درباره جنگ اقتصادی فکر می کنیم.


شعار سال جاری را فراموش کردیم. جهش تولید در زمان تداوم تولید و هدایت سپرده های مردم به بازار سرمایه اتفاق می افتد. اقتصاد زمانی با ثبات قلمداد می شود که نقدینگی در راستای تولید حرکت کند.


نمی دانم که شخص وزیر در زمان جنگ حضور داشته یا خیر اما می دانم محمدباقر قالیباف رییس مجلس معنای جنگ را متوجه می شود. پس شعار جبهه و جنگ ندهید. این تصمیمات علاوه بر اینکه در وضعیت فعلی کمکی به جنگ اقتصادی نمی کند بلکه به افرادی که ثروت های مخفی از این رانت های عطیم بدست می آورند، کمک می کند.


این شوخی ها به اندازه کافی تکرار شده است. ابتدای سال ۹۷ تکلیف بورس کالایی که با دلار ۴ هزار تومانی به آن جنس دادید، روشن شد. برای تکلیف فعلی متاسف هستم از اینکه در این جلسه فردی همانند علی آقامحمدی عضو تشخیص مصلحت نظام حضور داشت و اجازه دادند وزیر صنعت حرف بزند چراکه وی معتقد است با این روش ها نمی شود اقتصاد را حل کرد.


تعیین قیمت شمش فولادی به ۷۰ درصد نرخ CIS به معنای قیمتی معادل کمتر از آهن قراضه بوده و کلیه اجناس صادر خواهد شد اما توسط بنگاه های بزرگ صورت نمی گیرد. معاونین و وزرا فقط قیمت گذاری را دوست دارند و بلد نیستند وقت گذاشته و از شرکت های تولیدی بازدید کرده و مشکلات آنها را حل کرده و افزایش ظرفیت ها را کنترل کنند .


معاون معدنی وزیر صنعت چندین بار از معادن فولادی بازدید داشته است؟ چه کسی به وزیر صنعت اجازه قیمت گذاری دستوری میان خودروسازان و در خیلی از کالاها و خدمات دیگر را داده است؟


دلیل گیر بورس همین است. وقتی اجبار به استفاده از مازوت کارخانه های سیمانی و نیروگاهی منجر به افزایش قیمت تمام شده شد دیگر کم آوردند. بعضی از رییس کمیسیون های مجلس هم در قیمت گذاری وارد می شوند که تاسف آور است. مگر مردم به نمایندگان رای دادند تا قیمت تعیین کنند. وظایف این اشخاص صرفا قانون گذاری و نظارت بر آیین نامه ها و دستور العمل هایی که در راستای اصل ۱۳۸، بررسی شیوه نامه ابلاغی معاون اقتصادی رییس جمهور و وفق قانون بورس یا دور زدن آن، تغییر دایمی مدیران و امضاهای طلایی برای مجوز صادارت است.


تابلوی بورس تحت تاثیر کلیه این موارد است. با بحث جبهه و جنگ این تصمیمات وزیر صنعت جای تعجب دارد! از مدیران دیوان محاسبات، بازرسین کل و کمیسیون تطبیق مقررات مجلس درخواست بررسی می شود و از برخی نمایندگان مجلس که صلاحیت دخالت در قیمت گذاری ندارند، دلیل این اقدام سوال شود. اقتصاد را این گونه موارد از بین می برد و مردم را از بازار سرمایه فراری می دهد.


به خود بیایید. هر مدیری که فرمایشات مدیر بالادست را انجام ندهد و حافظ منافع سهامداران و بنگاه ها باشد، تغییر می کند. اینقدر تغییر مدیران بااهمیت شده که برای تغییر رییس یک شرکت سنگ آهنی بالاترین سطوح دولتی درگیر می شود. اگر بنگاه ها درست کار کنند و قیمت تمام شده و فروش واقعی داشته باشند، سود هم واقعی خواهد بود و مردم هم می دانند در این بازار چه رفتاری را در پیش بگیرند.


رویکرد وزارت صنعت، نفت و اقتصاد در مبارزه شرایط سخت اقتصادی ، انجام تصمیمات اشتباه نیست و در شرایطی که دولت مشکل دارد باید شرکت های صادرات محور با ۵۰ میلیون سهامدار با ارز صادراتی به جای خرج تیم ملی فوتبال یا کمک های بلاعوض، واکسن کرونا را تولید کرده یا به نیازی که وزارت بهداشت تاییده دهد از کشور مورد نظر خریداری و وارد کنند. مدیرعامل فولاد مبارکه به عنوان مدیر یکی از شرکت های مشمول سهام عدالت که هرچه گفته می شود، اجرا می کند به درد جامعه نمی خورد.


چرا مدیری که به نحو مطلب صادرات را انجام و به جای آن دانه روغنی وارد می کرد باید در اولین روزهای تغییر مدیر هلدینگ بالادستی، تعویض شود. همه این ریسک ها مسبب شرایط کنونی بازار سرمایه است. مردم در این شرایط دو راهکار دارند یا باید بی خیال دارایی ها در بورس شوند و به هرقیمتی سهم ها را به فروش برسانند و به جمع دلالان جبهه و جنگ، آهن فروش شوند و یا اینکه بایستند و تفکر سوخته تصمیم گیران را تغییر دهند.


قوه قضاییه بررسی کند آیا وزیری که از قدرت خود بر خلاف قوانین و مقررات دستور ابلاغ می دهد اختیار دارد و به صلاح جامعه است؟ وزرایی که از نمایندگان مجلس رای اعتماد می گیرند اگر نمی توانند حافظ مال و ثروت مردم باشند حتما باید استیضاح شوند بلکه ساختار پوسیده ای که طی این سال ها به دفعات رانت های عجیب و غریب را با شعارهای مردم فریبانه ایجاد کرده باید تغییر یابد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0