ایبنا
1402/03/18
09:12
تجارت با ارز‌های ملی راهی برای دور زدن تحریم

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان، مبادله با ارز‌های ملی را راه حلی برای دور زدن تحریم دانست.

سید حسین سلیمی؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در گفتگو با خبرنگار ایبنا ، در رابطه با برگزاری اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی بیان کرد: برگزاری این اجلاس به بهبود وضعیت اقتصادی کشور‌های عضو و گسترش تجارت میان اعضا کمک می‌کند، اما نباید فراموش کنیم که حل مشکلات سیاسی بر حل مشکلات اقتصادی اولویت دارد.



وی افزود: حل مشکلات سیاسی بر روند تجاری کشور ما اثرگذار است. در این اجلاس یکی از موضوعاتی که به آن اشاره شد و برای آن برنامه‌ریزی صورت گرفت، دلار زدایی است. البته دلار زدایی زمانی جواب می‌دهد که روابط سیاسی و تجاری دو کشور خوب باشد. در سایه روابط سیاسی خوب با سایر کشور‌ها می‌توانیم برای دلارزدایی از ارز‌های ملی کشور‌ها و تهاتر استفاده کنیم. همچنین گفتنی است که مدتی پیش کشور چین نیز در بحث دلارزدایی وارد شد.



رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان با بیان اینکه گاهی روابط تجاری خوب بین کشور‌ها مشکلات سیاسی را از بین می‌برد، بیان کرد: در کنار بحث دلارزدایی باید توجه خودمان را به گسترش تجارت با کشور‌های عضو این اجلاس و سایر کشور‌ها معطوف کنیم، مثلا کشور روسیه شعبه بانکی خود را در ایران تاسیس کرد که این دارای آثار مثبتی است، البته فقط تاسیس شعبه مهم نیست، بلکه عملیات آن مورد توجه است و باید بانک مرکزی روی تعاملات بین‌المللی متمرکز شود.



سلیمی در رابطه با مزایای برگزاری اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی بیان کرد: در حالت تحریم که داد و ستد سخت است برگزاری این اجلاس به گسترش تجارت کشور ما با کشور‌های عضو کمک می‌کند. به این صورت که مثلا می‌توانیم به کشور روسیه کالا صادر کنیم و به آن‌ها همان روبل را برگردانیم.



رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در پایان تاکید کرد: تهاتر کالا به کالا و مبادله با ارز‌های ملی با کشور‌های عضو می‌تواند راه حلی برای دور زدن تحریم باشد.

انتهای خبر

0
0