بورس۲۴
1401/10/07
11:30
«پکرمان» سودده شد

مدیرعامل گروه صنعتی بارز: سیاست فروش را تغییر داده‌ایم و مجموع این‌ها اتفاقی را که رقم زد در ۳ ماه اول ۱۳۶ میلیارد تومان زیان کردیم، ولی در ۶ ماهه ما این زیان را پوشش دادیم و به ۱۹ میلیارد تومان سود رسیدیم.

«پکرمان» سودده شد

بورس۲۴ : جمال میرزایی مدیرعامل گروه صنعتی بارز در مصاحبه ای با بورس۲۴ گفت: در ۸ ماه اخیر ما ۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش ظرفیت داشته‌ایم که بیشتر آن در حوزه تایرهای SUB و وانتی اتفاق افتاده بود. نیاز خلاء تولید ما در تایرهای SUB و CBR فاحش است و در تولید تایرهای راه‌سازی و معدنی هم فعالیت می‌کنیم.


وی گفت: نیاز کشور برای تایرهای باری و اتوبوسی حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه در سال است. آن چیزی که ما سال گذشته تولید کرده‌ایم، ۴۵۰ هزار حلقه است. در حقیقت ۳۰ درصد از ظرفیت بازار را تولید کرده‌ایم.


۲ طرح توسعه مهم "بارز"


او افزود: ۲ طرح توسعه ، در کرمان و در استان لرستان شهرستان الیگودرز در دستور کار است که منتظر منابع هستیم. طرح کرمان پیشرفت فیزیکی بیشتری داشته است. ما برای پروژه کرمان بنا داریم که ۸۵۰ میلیارد تومان اوراق انتشار دهیم که منابع مورد نیازمان برای ۲۰ هزار تن فاز ۱ و ۲ ما تامین خواهد شد که ان شاءالله ظرف ۱ سال هم به بهره‌برداری برسد.


وی گفت: در‌خصوص تولید تایرهای سنگین باری و اتوبوسی رینگ ۲۲.۵ و رینگ ۲۴ ، در کرمان ظرفیت ۴۰ هزار تن قرار است و حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. برای تامین منابع ریالی امیدواریم با انتشار اوراق بتوانیم از بازار سرمایه منابع مورد نیاز مالی را جذب کنیم. پروژه کرمان به ۳ فاز تقسیم شده که ۲ فاز ۱۰ هزار تنی و یک فاز ۲۴ هزار تنی است.


مدیرعامل لاستیک بارز افزود: طرح توسعه پروژه لرستان هم شامل چند فاز است که یک فاز تولید ۵۰ هزار تنی است و موافقت صندوق توسعه برای گرفتن وام ارزی کسب شده، زمین تهیه شده و دیوار چینی انجام شده است، اگر این دو پروژه انجام شوند، علاوه بر اینکه نیاز کشور تامین می‌شود، ما می‌توانیم نگاهی به صادرات داشته باشیم .


برنامه صادرات داریم؛ به زودی..


این مقام مسئول در گروه صنعتی بارز گفت: تایر بارز خریدار دارد، مخصوصا در روسیه درخواست زیادی داریم. اما در این حوزه از صادرات محروم شده‌ایم که ان شاءالله با طرح های توسعه پیش رو، علاوه بر نیاز کشور، صادرات هم داشته باشیم.


وی افزود: با تامین منابع، تا پایان ۱۴۰۲، ۲۰ هزار تن از ظرفیت کرمان راه‌اندازی و به تولید می‌رسد. پروژه لرستان پروژه ۳ سال و نیمه است که ما بنا داریم ۱۵ هزار تن آن را طی ۱ سال و نیم از زمان دریافت تسهیلات به نتیجه برسانیم و پس از ۱ سال و نیم، امیدواریم که ۱۵ هزار تن از ظرفیت لرستان هم تولیدی شود. این طرح ها در حوزه باری و اتوبوسی است که نیاز کشور به شدت مشهود است و بیش از ۷۰ درصد در حال حاضر وارد کشور می‌شود.


مدیرعامل لاستیک بارز گفت: در بخش‌های تولید خودرو سواری هم فعالیت می‌کنیم. بخش‌های تایرهای رینگ ۱۶ به بالا، رینگ‌های اسپرت و ماشین‌های SUB امروزه در بازار ایران خیلی در حال گسترش است و توانسته‌ایم اعتماد مصرف کننده را جلب کنیم و تولید‌مان از ابتدای سال تا امروز تقریبا بیش از ۲ برابر شده است و این روند روبه رشد است.


وی افزود: درحوزه تایرهای سنگین هم مانند تایرهای راه‌سازی اقداماتی انجام شده است. یک بخش تولید داخل را انجام داده‌ایم، سایزهای دیگری هم در دستور کار است که ان شاءالله در ۶ ماه آینده ما بتوانیم خبرهای خوبی در این حوزه به مصرف کنندگان بدهیم. درخصوص پروژه لرستان تامین منابع عمده آن را از طریق صندوق پیگیری می‌کنیم. همچنین اگر بتوانیم از طریق مشارکت سهامداران افزایش سرمایه بدهیم از این محل هم تامین منابع کنیم.


بارز سودآور شد


وی افزود: در خصوص کاهش هزینه های شرکت تلاش کردیم، بخشی از زیان را از طریق کاهش ضایعات، تغییر سبدهای تولیدی از رینگ‌های ۱۳ به رینگ‌های ۱۶ و ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ کاهش دهیم. علاوه براین سیاست فروش را تغییر داده‌ایم و مجموع این‌ها اتفاقی را که رقم زد در ۳ ماه اول ۱۳۶ میلیارد تومان زیان کردیم، ولی در ۶ ماهه ما این زیان را پوشش دادیم و به ۱۹ میلیارد تومان سود رسیدیم. انتظار داریم که وضعیت‌مان روبه بهبود قرار بگیرد، آن طرف هم مهم است که برای وضعیت ارز چه اتفاقی می‌افتد و موضوع قیمت گذاری دستوری چه خواهد شد؟


وی ادامه داد: درخواست ما از مسئولین تنظیم بازار این است که تایر از نرخ‌گذاری دستوری خارج شود. این نرخ‌گذاری دستوری هم به جامعه آسیب می‌زند و هم تولید کننده و مصرف کننده آسیب خواهند دید. وقتی شرکت زیان‌ده باشد، طبیعتا تولید و کیفیت کاهش پیدا می‌کند، این خطراتی است که می‌تواند مجمع تایرسازان را درگیر کند.


به دنبال آزاد سازی قیمت هستیم


او گفت: اعتقاد ما این است که بازار تعیین کننده نرخ است. از آن طرف واردات هم آزاد است. اگر کسری وجود داشته باشد، می‌تواند از طریق واردات تامین کند. در عین حالی که صنعت تایر رشد خیلی خوبی به لحاظ کمی و کیفی داشته است، اگر قیمت‌گذاری آزاد شود، ما شاهد افزایش تولید و هم افزایش کیفیت خواهیم بود.


وی با اشاره به پتانسیل شرکت در ورود به بورس کالا گفت: ما در گذشته در بورس کالا عرضه می‌کردیم. عرضه تایر سه ماه انجام شد و در حال حاضر منتظر نظر دوستان برای ادامه عرضه هستیم.

انتهای خبر

0
0