بورس۲۴
1401/04/29
16:16
موج اخبار خوش در مجامع «تملت»

مجامع عمومی عادی سالیانه و فوق‌العاده شرکت تامین سرمایه بانک ملت، صبح امروز چهارشنبه ۲۹ تیرماه با حضور ۸۹.۵ درصد از سهامداران برگزار شد و با تقسیم ۳۵ ریال سود به ازای هر سهم و همچنین افزایش ۳۵ درصدی سرمایه، به کار خود پایان داد.

موج اخبار خوش در مجامع «تملت»

بورس۲۴ : مجامع عمومی عادی سالیانه و فوق‌العاده شرکت تامین سرمایه بانک ملت، صبح امروز چهارشنبه ۲۹ تیرماه با حضور ۸۹.۵ درصد از سهامداران برگزار شد و با تقسیم ۳۵ ریال سود به ازای هر سهم و همچنین افزایش ۳۵ درصدی سرمایه، به کار خود پایان داد.


در این مجمع پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره در سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۰ و همچنین استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، صورت های مالی تصویب و به پیشنهاد هیات مدیره مقرر شد از ۳۴۰ ریال سود محقق شده هر سهم ۳۵ ریال معادل ۱۰ درصد برای هر سهم توزیع و مابقی برای افزایش سرمایه منظور شود.


در ادامه نیز مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت با دستور افزایش سرمایه برگزار و با توجه به صدور مجوز توسط سازمان بورس، افزایش سرمایه ۳۵ درصدی از سود انباشته مورد موافقت سهامداران قرار گرفت. بر این اساس افزایش سرمایه «تملت» از ۱۶ هزار میلیارد ریال به ۲۱.۶ هزار میلیارد ریال، مورد تصویب مجمع قرار گرفت.


افشار سرکانیان مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در مجمع عادی سالیانه این شرکت در ارائه گزارش عملکرد این شرکت، در آمد حاصل از بازار گردانی این شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ را رقم ۱۲۳.۸۰۰میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: در بحث جذب سرمایه ها در صندوق های سرمایه گذاری، صندوق اوج ملت از رشد ۷۷ درصدی نسبت به سایر صندوق های سرمایه گذاری فعال در بازار سرمایه برخوردار بوده است.


تمرکز بر صنایع بامزیت بالا


وی دربیان برنامه های این شرکت درحوزه تامین مالی، به تمرکز این شرکت بر تامین مالی در صنایع بزرگ و برتر با مزیت بیشتر اشاره کرد که عمدتا شامل صنایعی چون پتروشیمی، فلزات و خودرو بوده است.


وی در ادامه با اشاره به استفاده حداکثری این شرکت تامین سرمایه از ظرفیت اعتباری بانک ملت عنوان کرد: با توجه به سرمایه نظارتی و پایه مناسب بانک ملت در میان سایر بانک های فعال در صنعت بانکداری، این شرکت تامین سرمایه تمام تلاش خود را برای استفاده از این پتانسیل ها به ویژه در انتشار اوراق در بخش رکن ضامن به کار برده است.


به گفته مدیرعامل “تملت”؛ در موافقت های اصولی دریافت شده در بخش اوراق، رکن ضامن ۹۰ درصد از اوراق بر عهده بانک ملت و یا مشتریان اعتباری این بانک بوده است.


وی به پروژه ها و طرح های در حال بهره برداری اشاره کرد به علت عدم برخورداری از ساختار سرمایه ای مناسب از امکان انتشار اوراق برخوردار نیستند. در این میان تامین مالی برای پروژه ها و طرح های در حال بهره برداری می تواند به واسطه اوراق وکالتی و از طریق هلدینگ های آنها صورت گیرد.


هدفگذاری برای انتشار اوراق ارزی


سرکانیان از تامین سرمایه بانک ملت به عنوان پیش قراول انتشار اوراق وکالتی نام برد.


وی همچنین از تلاش های این شرکت تامین سرمایه برای انتشار اوراق بدهی ارزی خبر داد و اظهارداشت: یکی از نیازهای اصلی پروژه ها تامین منابع ارزی آنهاست. در این میان باتوجه به محدودیت های موجود در منابع ارزی بانک ها وصندوق توسعه ملی جهت انتشار اوراق بدهی ارزی، با انتشار اوراق بدهی ارزی می توان این نیاز را برطرف کرد.


وی به منابع ارزی مناسب بانک ها و شرکت های داخلی در خارج از کشور اشاره کرد که انتشار اوراق بدهی ارزی می تواند دسترسی به این منابع را تسهیل سازد.


به گفته مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت؛ طی تشکیل کارگروه ارزی با حضور مدیران سازمان بورس، معاونت ارزی بانک ملت و بانک مرکزی ، یک پروژه به صورت پایلوت به بانک مرکزی ارائه و توافقات ضمنی برای انتشار این اوراق بدهی ارزی در دو مدیریت اصلی بانک مرکزی حاصل شده است. در حال حاضر این پروژه در دستور کمیته هیئت عامل بانک مرکزی قرار دارد.


وی در اشاره به شرایط پروژه ها برای انتشار اوراق بدهی ارزی، تصریح کرد: در انتشار اوراق بدهی ارزی، پروژه هایی در نظر گرفته می شوند که از درصد پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردار باشند و حداکثر ظرف مدت ۱۸ ماه به بهره برداری رسند و از صادرات برخوردار باشند تا به این واسطه توان بازپرداخت این اوراق را داشته باشند.


سرکانیان ادامه داد: در راه اندازی این اوراق، تامین سرمایه ها به ویژه تامین سرمایه بانک ملت می تواند نقش حمایتی خوبی داشته باشد. به طوری که حجم درآمدهای تامین سرمایه بانک ملت با انتشار این اوراق متفاوت خواهد شد.


دریافت وام با اعتبار صندوق‌های سرمایه‌گذاری


وی در اشاره به بازدهی صندوق های سرمایه گذاری تامین سرمایه بانک ملت، باز هم تعامل این تامین سرمایه با بانک ملت را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: طبق توافق صورت گرفته این تامین سرمایه با بانک ملت، مقرر شد تا در بانک ملت امکان توثیق واحدهای صندوق های سرمایه گذاری فراهم شود. به پشتوانه واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها، سرمایه گذاران قادر به ارائه تسهیلات از بانک خواهند شد.


مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت در بیان توضییح بیشتر، صندوق اوج ملت را مورد اشاره قرار داد که بازدهی این صندوق ۲۰ درصد و نرخ بهره تسهیلات ۱۸ درصد است و این تفاوت سود در صندوق اوج ملت و نرخ تسهیلات بانک می تواند ممنجر به اخذ تسهیلات برای سرمایه گذاران صندوق های سرمایه گذاری تامین سرمایه بانک ملت شود.


وی در ادامه با اشاره به ترکیب هیات مدیره شرکت تامین سرمایه بانک ملت نیز اظهارداشت: نمایندگان شخصیت های حقوقی هیئت مدیره مشخص شده اند که همگی از اعضای اثر گذار مرتبط با بانک ملت هستند که در ترکیب هیئت مدیره قرار گرفته اند.


سهم ۶۶ درصدی در اختیار "تملت"


سرکانیان با بیان اینکه ۶۶ درصد از کل حجم اوراق بدهی منتشره از سوی تامین سرمایه بانک ملت انجام شد، انتشار اوراق بدهی را نیازمند کفایت سرمایه و اختصاص ساختار سرمایه ای مناسب در این تامین سرمایه دانست.


ارسال درخواست به سازمان بورس در سریع‌ترین زمان


مدیرعامل “تملت” با اشاره به درخواست افزایش سرمایه از ۱۶ هزار میلیارد ریال به ۲۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از محل سود تقسیم نشده دوره و سود انباشته، به سهامداران این مژده را داد که پس از تصویب این افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق العاده این شرکت در روز جاری، بلافاصله درخواست به سازمان بورس ارسال شود تا در حداقل زمان ممکن یعنی تا پایان مرداد ماه این افزایش سرمایه به ثبت رسد.


حجم قابل‌ملاحظه‌ای در دست است


سرکانیان در ادامه از بررسی حجم قابل ملاحظه ای از اوراق از سوی این تامین سرمایه خبر داد که در صورت اخذ موافقت از سازمان بورس و رکن ضامن، رکورد تاریخی در حوزه تامین مالی تامین سرمایه و بازدهی مالی خواهد شد.

انتهای خبر

0
0