کوین ایران
1399/12/05
16:24
توکن WBTC چیست؟ آشنایی با Wrapped Bitcoin

WBTC مخفف Wrapped Bitcoin، یک توکن ERC۲۰ و نماد بیت کوین است. یک WBTC برابر است با یک BTC. بیت کوین می­تواند به WBTC تبدیل شود و بالعکس. در این مقاله قرار است بفهمیم که توکن WBTC چگونه بیت کو...

WBTC مخفف Wrapped Bitcoin، یک توکن ERC۲۰ و نماد بیت کوین است. یک WBTC برابر است با یک BTC . بیت کوین می­تواند به WBTC تبدیل شود و بالعکس. در این مقاله قرار است بفهمیم که توکن WBTC چگونه بیت کوین را به اتریوم وارد می­‌کند.


بیت کوین اولین، بزرگ­ترین و شناخته­شده­ترین دارایی کریپتو است. از زمان خلق بیت کوین تاکنون، بیش از ۱۰ سال گذشته اما فناوری «سیستم پرداخت الکترونیک همتا­به­همتای» تحول­آفرین آن تقریبا به همان شکل باقی مانده و تغییری نکرده است. با این حال ابداعاتی در بخش­های دیگر اکوسیستم بلاک­چین در حال پدیدار شدن هستند و تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi) جهانی یکی از این نمونه ابداعات مهم است. WBTC سعی دارد با کاربردی کردن ارزش و نقدینگی (پول) بیت ­کوین در دنیای تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi)، بهترین بهره را از هر دو جهان اتریوم و بیت کوین ببرد.


توکن WBTC چیست؟

WBTC مخفف Wrapped Bitcoin است که یک توکن ERC۲۰ برای بیت کوین محسوب می­‌شود. یک WBTC با یک BTC برابر است. BTC و WBTC قابلیت تبدیل به یکدیگر را دارند. این‌که WBTC یک توکن ERC۲۰ است، باعث شده تراکنش­‌های آن بسیار سریع­تر از بیت کوین معمولی باشد، اما مزیت اصلی آن سرعت نیست، بلکه ادغام آن در دنیای کیف ­پول­ها ، اپلیکیشن­‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند اتریوم است. تا این تاریخ بیش از ۱۲۰ هزار توکن WBTC در گردش است.


چه کسی WBTC را ابداع کرد؟

WBTC در ژانویه ۲۰۱۹ در نسخه اصلی بلاک چین اتریوم اجرایی شد. WBTC به­عنوان یک پروژه جمعی بین بازیگران بزرگ اکوسیستم DeFi مثل BitGo، Ren، Dharma، Kyber، Compound، MakerDAO و Set Protocol در تلاش برای وارد کردن نقدینگی بیشتر به شبکه اتریوم با بهره­گیری از بیت کوین آغاز به کار کرد. حالا این پروژه تحت کنترل یک سازمان ناشناس غیرمتمرکز (DAO) به نام WBTC DAO است. این کنسرسیوم، وایت پیپر WBTC را در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۹ منتشر کرد و توکن هم در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ با هشت تاجر که کار تبدیل بیت کوین به WBTC را انجام می­‌دادند آغاز به کار کرد.


مزایای توکن WBTC

وقتی از وجود WBTC خبردار می­شوید و درباره­اش یاد می­‌گیرید، شاید برایتان سوال باشد که «چرا باید بخواهم BTC خودم را به WBTC تغییر دهم؟». خوشبختانه دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید یک سرمایه­‌گذار بیت کوین­‌های خود را با WBTC مبادله کند.


توکن WBTC چیست؟ آشنایی با Wrapped Bitcoin

نقدینگی

بسیاری از اپلیکیشن­های DeFi در اتریوم نیازمند استفاده از وثیقه هستند. محصولاتی مانند MakerDAO و Compound برای قرض دادن و قرض گرفتن، دارایی کاربر را مسدود می­‌کنند. به دلیل اینکه ارزش کلی اتریوم به مراتب از بیت کوین پایین­تر است، میزان رشد پروتکل محدود شده است. با وارد کردن بیت کوین به این پروتکل، نقدینگی آن ارتقا می­یابد و منابع وثیقه بیشتری برای اپلیکیشن­‌های غیرمتمرکز خود ایجاد می­‌کند. WBTC به دارندگان بیت کوین اجازه می­‌دهد تا در عین حفظ دارایی­‌هایشان، با استفاده از اپلیکیشن­‌های غیرمتمرکز DeFi مثل Compound، پول قرض بگیرند و قرض بدهند.


اعتماد

به دلیل شکافی که بین اتریوم و بیت کوین وجود دارد (این‌که نمی­توانند به زبان خود با یکدیگر تعامل و گفتگو داشته باشند)، میان کاربران باید اعتماد وجود داشته باشد. WBTC هرگز نمی­تواند امنیت یا بی­واسطگی BTC را داشته باشد چون برای مدیریت سیستم، به جای کدها بر افراد و سازمان­‌ها متکی است.


WBTC برای ارتقای اعتماد و شفافیت، مورد حسابرسی­های منظم قرار می­‌گیرد و کل تراکنش­ها و تاییدیه‌های درون زنجیره برای شبکه­‌های بیت کوین و اتریوم منتشر می­‌شوند. خود کاربران هم می­توانند به صورت مستقل میزان BTC ارسالی به آدرس WBTC در بلاک چین بیت کوین را تایید کرده و ببینند آیا آن تراکنش­ها با WBTCهای ساخته­شده در بلاک چین اتریوم همخوانی دارد یا خیر. فرآیند معکوس سوزاندن WBTC برای از گرو درآوردن BTC نیز در زنجیره قابل ردگیری است.


مقیاس­پذیری

مقیاس­پذیری هم یکی دیگر از مزایای عمده WBTC است و چون این توکن­‌ها در بلاک چین اتریوم قرار دارند، تراکنش­‌های آنان سریع­تر و کم­‌هزینه­‌تر از خود بیت کوین اصلی خواهد بود. علاوه‌براین، گزینه­‌های بیشتری برای انجام تراکنش و ذخیره­سازی در اختیار دارید.


کارکردهای بیشتر

WBTC می­تواند کارکردهای بیشتری مانند استفاده از قراردادهای هوشمند اتریوم داشته باشد. این قراردادها پروتکل­های خودکار و از پیش برنامه­ریزی­‌شده هستند و فناوری عمده­ای در بلاک­ چین به حساب می­آیند. با این حال این قراردادها تا زمان ظهور اتریوم (سال­‌ها پس از بیت کوین) جایی در دنیای فناوری نداشتند. فعال نگه داشتن گره­های مختلف و مدیریت انواع تراکنش برای پشتیبانی از چندین ارز، کار طاقت­فرسایی است. حالا صرافی­‌ها، کیف پول­‌ها و اپلیکیشن­‌های پرداخت تنها کافی‌ست یک گره اتریوم داشته باشند.


سپرده­‌گذاری WBTC

سپرده­گذاری یا استیکینگ یکی از کارکردهای محبوب DeFi است. هم­اکنون چندین نسخه پروتکل سپرده‌گذاری وجود دارد که بیشترشان کاربر را به مسدود کردن رمز ارز در یک قرارداد هوشمند با مدت مشخص در ازای پاداش ملزم می­‌کنند. کاربرانی که BTC خود را به WBTC تبدیل می­‌کنند می­‌توانند از مزایای این پروتکل نسل آینده بهره ببرند. پلتفرم­هایی نظیر CoinList امکان کسب خودکار پاداش با سپرده­گذاری WBTC در کیف­پول‌تان را فراهم می­‌کنند.


توکن­‌های WBTC چگونه تولید می­شوند؟

اعضای حاکم WBTC DAO درباره به­روزرسانی­‌ها و تغییرات عمده پروتکل و همچنین نقش­‌های تاجر (Merchant) و محافظ (Custodian) که سیستم را مدیریت می­‌کنند، تصمیم می­‌گیرند.


کاربرانی که BTC داشته باشند و بخواهند آن را به WBTC تبدیل کنند باید با تاجران تماس بگیرند. تاجران فرآیند ضرب و سوزاندن توکن­‌های WBTC را با اجرای فرآیندهای ثبتی برای تایید هویت کاربر شروع می­‌کنند. این تایید هویت با فرآیند­های شناخت مشتری (KYC) و ضد پول­شویی (AML) انجام می­گیرد. محافظان نیز کار اصلی تبدیل BTC به WBTC را انجام داده و وظیفه اصلی ضرب و سوزاندن توکن­‌ها در بلاک چین اتریوم را به عهده دارند. وقتی WBTC سوزانده شود، BTC از حفاظت محافظ درآمده و به کاربر برگردانده می­‌شود. هنگامی هم که WBTC ضرب می­‌شود، BTC از کاربر گرفته شده و توسط محافظ ذخیره می­‌شود.


توکن WBTC چیست؟ آشنایی با Wrapped Bitcoin

چگونه توکن WBTC به دست بیاوریم؟

از آنجایی که WBTC یک توکن ERC۲۰ است، می­توانید آن را روی صرافی­‌های غیرمتمرکز مثل Kyber یا Uniswap تبادل کنید. اگر می­­‌خواهید BTC را با WBTC مبادله کنید، می­‌توانید به یکی از تاجران WBTC مراجعه کنید: Dharma، Kyber، Set Protocol، GOPAX، AirSwap، Prycto، Ren و ETHfinex.


توکن WBTC چیست؟ آشنایی با Wrapped Bitcoin

با WBCT چکار کنیم؟

می­توانید با استفاده از Compound، WBTC قرض بگیرید یا قرض بدهید یا از آن برای مبادله حاشیه­ای در اپلیکیشن غیرمتمرکز bZx Fulcrum استفاده کنید.


آینده WBTC

آینده توکن WBTC به اینکه افراد چگونه از آن استفاده می­کنند ارتباطی ندارد؛ آینده WBTC در این است که چه توسعه­‌دهندگانی با استفاده از WBTC به خلق برنامه­ها می­پردازند. WBTC به­عنوان یک توکن بدون نیاز به مجوز، به رکنی دیگر از ارکان اپلیکیشن­‌های DeFi تبدیل خواهد شد. بهترین مثال برای نشان دادن اینکه WBTC چگونه به بنیان دیگری برای DeFi تبدیل می­شود، TokenSets است که سازنده محصولاتی برای مبادله خودکار بین WBTC و ETH برای کسب سود از هر دو دارایی (ترکیب بهترین ویژگی­‌های هردو) است.



منبع ۱ ، ۲ و ۳


انتهای خبر

0
0