سنا
1400/03/30
10:28
بررسی روند بازارهای جهانی در هفت روز گذشته

هفته‌ای که گذشت چندان برای فعالان بازار جهانی دلچسب نبود. روندی که با غافلگیری فدرال رزرو رقم خورد و سبب ریزش قیمت طلا و فلزات اساسی شد. به این ترتیب درحالی که ابتدای هفته بازارهای جهانی در انتظار نشست فدرال رزرو، روزهای آرامی را پشت سر می‌گذاشتند، بعد از این نشست همه بازارها با توجه به تغییر رویکرد غیرمنتظره فدرال رزرو، با نوسانات بالایی همراه شدند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، در روز پنجشنبه جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو، با اعلام نتیجه نشست بیان داشت: «محرک‌های نرخ تورم فراتر از پیش بینی‌های ماست و نرخ تورم طی ماه های آتی با توجه به بازگشایی بالا باقی خواهد ماند. در صورتی که انتظارات نرخ تورم بیش از حد بالا رود، برای تعدیل سیاست ها اقدام خواهد شد. مخارج خانوارها به سرعت در حال افزایش است و با بازگشت به کار انتظار بالاتر رفتن آن نیز وجود دارد. اشتغال هنوز نتوانسته است به سطوح قبل از کرونا برسد. انتظار می‌رود که با تمام شدن بیمه بیکاری در سپتامبر، اشتغال نیز بهتر شود. بهبود اقتصادی هنوز ناقص است اما انتظار می‌رود که رشد اقتصادی در سال آینده بیش از انتظارات باشد.»


پذیرش تورم بالا طی ماه‌های آتی و نه به عنوان یک پدیده موقتی از طرف فدرال رزرو، کافی بود تا بازارهای جهانی را با نوسانات بالای قیمتی مواجه کند. لحن صحبت‌های پاول حاکی از آن بود که فدرال رزرو بیشتر از انتظارات بازار به سمت سیاست‌های انقباضی، متمایل هستند. براساس گزارش‌های فدرال رزرو، ارزیابی ها حاکی از این است که اعضای این نهاد به دنبال کاهش حجم خرید اوراق و افزایش نرخ بهره در دو مرحله تا پایان سال ۲۰۲۳ هستند. در این روز شاخص دلار با افت قابل توجهی مواجه شد و تا محدوده ۹۱.۳ واحد رشد کرد. از این رو اونس جهانی طلا عقب‌نشینی خود را آغاز کرد و تا پایان دادوستدهای روز جمعه با ثبت افت هفتگی بیش از ۶ درصدی به یک هزار و ۷۶۳ دلار رسید.


قیمت نفت خام اما در هفته‌ای که گذشت با افزایش ۱.۱ درصدی، به ۷۳ دلار و ۵۱ سنت (نفت خام برنت) رسید. طلای سیاه هر چند روز پنجشنبه و پس از اتمام جلسه فدرال ‌رزرو آمریکا کاهش محسوسی داشت اما در پایان هفته اندکی از این افت را جبران کرد. عامل اصلی افزایش قیمت نفت در این هفته، کاهش عرضه در نتیجه کاهش تولید کشورهای تولیدکننده نفت و رشد تقاضا بود. براساس ارزیابی گلدمن ساکس، رشد قوی تقاضا می‌تواند محرک قیمت نفت تا ۸۰ دلار باشد. ذخایر نفت آمریکا نیز در هفته گذشته در حالی که انتظار می‌رفت افت ۲.۱ میلیون بشکه‌ای را ثبت کند، با کاهش ۷.۴ میلیون بشکه‌ای مواجه شد.


ضمن آنکه ایران به یکی از مهره ‌های اصلی تعیین ‌کننده در بازار جهانی نفت تبدیل شده و نگرانی از افزایش عرضه ایران برای مدت ها بهای طلای سیاه را در محدوده ۶۰ تا ۷۰ دلار نگه داشته بود اما با عدم ابراز نگرانی دبیر اوپک در رابطه با عرضه ایران و همچنین افزایش احتمال عدم حصول توافق میان اعضای برجام در کوتاه مدت، قیمت نفت از محدوده ۷۰ دلار عبور کرد.


فلزات نیز این هفته با عقب ‌نشینی جدی مواجه شدند. قیمت مس که روزهای ابتدایی هفته را با افت قیمت پشت سر گذاشته بود، با نشست فدرال رزرو، کاهش قیمت بیشتری را ثبت کرد و در نهایت با عقب‌نشینی ۸.۵ درصدی در مجموع هفته، به ۹ هزار و ۱۴۵ دلار و ۵۰ سنت رسیدتا بیشترین افت هفتگی از مارچ ۲۰۲۰ تاکنون را ثبت کند. اگرچه در واکنش به نشست فدرال رزرو و تقویت ارزش دلار، قیمت مس کاهش پیدا کرد اما بازار این محصول همچنان با کسری مواجه است که انتظار می‌رود تا ۲۰۲۲ نیز ادامه پیدا کند. در عین حال آمارها نشان می‌دهد تورم تولید کننده در چین به بالاترین سطح در ۱۲ سال اخیر رسیده است؛ از این رو برنامه این کشور در جهت نظارت بر قیمت‌ها نیز می‌تواند قیمت کالاها را تحت فشار قرار دهد. ارزیابی گلدمن ساکس حاکی از آن است که قیمت فلز سرخ می‌تواند کاهش بیشتری را در کوتاه‌مدت ثبت کند. در میان دیگر فلزات روی با کاهش هفتگی حدود ۷ درصدی و آلومینیوم با افت ۳.۲ درصدی در هفته گذشته خودنمایی می‌کردند.





انتهای خبر

0
0