همفکران
1401/09/27
18:08
گزارش بازار/ دو نیمه متفاوت

شاخص کل بورس تهران ۲۷امین روز از آذر ماه ۱۴۰۱ را با رشد قابل توجه ۳۰ هزار واحدی به بالاتر از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد صعود کرد. این شاخص بورسی بالاخره پس از حدود ۵ ماه موفق شد قله ۱.۵ میلیونی را مجددا فتح کند. شاخص هموزن نیز همسو با کلیت بازار مثبت بود و با تداوم حرکت در مدار صعودی، حدود ۷۵۰۰ واحد دیگر بر ارتفاعش افزود. بازار امروز دو نیمه متفاوت داشت. نیمه اولی که به موجب فتح قله های جدید دلار، در مدار صعودی خوب تاخت و تاز کرد و نیمه دومی که ...

به گزارش همفکران، شاخص کل بورس تهران ۲۷امین روز از آذر ماه ۱۴۰۱ را با رشد قابل توجه ۳۰ هزار واحدی به بالاتر از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد صعود کرد. این شاخص بورسی بالاخره پس از حدود ۵ ماه موفق شد قله ۱.۵ میلیونی را مجددا فتح کند.


شاخص هموزن نیز همسو با کلیت بازار مثبت بود و با تداوم حرکت در مدار صعودی، حدود ۷۵۰۰ واحد دیگر بر ارتفاعش افزود.


فارس، فولاد و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فارس غول یکه تاز بزرگان، با برتری تقاضا دنبال شد و در سقف قیمتی با صف خرید بست. فولاد رشد بیش از ۴ درصدی قیمت را رقم زد و فملی در مدار مثبت ۳ درصدی متوقف شد. خساپا، وآذر و خزامیا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. وآذر تا کف قیمتی مجاز روزانه به عقب رفت و با صف فروش به کارش پایان داد. خساپا ۱.۵- خورد و خزامیا افت حدود ۳ درصدی قیمت را تجربه کرد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای هرمز و زاگرس و فغدیر، ۱۶۴ واحد رشد کرد و در سطح ۱۹ هزار و ۲۲ واحد قرار گرفت. بپاس و بنو نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز هم تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت و حدود ۲۸۰ میلیارد تومان از سوی سهامداران خرد جذب بازار شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۹ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۲ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و فلزات اساسی میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای شستا و خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



امروز صندوق های سهامی و شیمیایی ها بیشترین نقدینگی را از سوی حقیقی ها جذب کردند. در مقابل خودرویی ها در صدر خروج نقدینگی های خرد قرار گرفت. صندوق اهرم و نمادهای فارس و اخابر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای آریان و بالبر بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز دو نیمه متفاوت داشت. نیمه اولی که به موجب فتح قله های جدید دلار، در مدار صعودی خوب تاخت و تاز کرد و نیمه دومی که به واسطه رسیدن شاخص به مرز روانی ۱.۵ میلیونی و شنیده شدن شایعاتی در خصوص افزایش نرخ بهره با تشدید عرضه ها مواجه شد. مثل اینکه وزن دادن به اخباری که هنوز نه به بار است و نه به دار، از رسوم همیشگی سهامداران بازار سهام است!


در مجموع امروز شاهد بازار خوبی بودیم و با وجود فزونی فشار از سوی فروشندگان، باز هم این خریداران بودند که دست برتر را داشتند و علاوه بر مثبت شدن تراز نقدینگی حقیقی ها، هم حجم و ارزش معاملات رشد خوبی داشت و هم نقدینگی موجود در بازار قشنگ به گردش درآمد.


با توجه به عملکرد بازار در نیمه دوم، برای فردا انتظار همچین جو مثبتی را نمی توان داشت.


خودرویی ها نیمه اول خوب بودند و خود را با جو مثبت حاکم بر بازار وفق دادند اما در ادامه متعادل شدند و به موجب افزایش عرضه ها، اکثرا به مدار منفی رفتند. ورنا و خگستر در مدار منفی ۱ درصدی متوقف شدند. خساپا در مدار مثبت بازگشایی شد اما در انتها با افت ۱.۵ درصدی قیمت در ۲۲۳ تومان بست. ایران خودرو نیز ۱- خورد و ۲۵۸ تومان شد. قطعاتی ها هم متعادل منفی دنبال شدند و تنها خرینگ و خفنر با صف خریدشان خوش درخشیدند.


بانکی ها عمدتا مثبت دنبال شدند اما متعادل. بانک ملت در آخر ۲+ خورد و ۲۹۶ تومان شد. بانک دی امروز هم مورد توجه خریداران بود و با صف نشین کردن خریدارانش به ۶۸ تومان رسید. وبصادر در مرز صفر معاملاتی درجا زد و وتجارت با رشد بیش از ۱ درصدی حوالی ۱۵۳ تومان متوقف شد.


فلزی ها و معدنی ها از جمله صنایع لیدر بازار امروز بودند که به جز ۱ یا ۲ نماد، باقی آنها با رشد قیمتی همراه شدند و پایانی سبز داشتند. فولاد در بازه ۴.۵+ بست و ۵۶۳ تومان شد. ذوب در قیمت ۲۶۰ تومان تا انتها خریداران را در صف نگه داشت. فملی با رشد ۳ درصدی تا ۷۱۱ تومان بالا آمد. کیمیا، کاما، کچاد، تجلی، هرمز، فزرین و... از جمله نمادهای دارای صف خرید این گروه ها بودند.


امروز پالایشی ها را نیز خوب خریدند و معاملاتی مثبت داشتند، اما با حفظ تعادل. شپنا و شتران در بازه مثبت ۱ درصدی متوقف شدند و شبندر و شبریز سبزپوش در مرز صفر معاملاتی بستند. این قیمت های دلار تازه در گزارش نه ماهه این شرکت ها خود را نشان می دهد و احتمالا آن موقع نوبت رخ نمایی این گروه باشد.


در پتروشیمی ها، رونق معاملات امری آشکار بود که تاثیر بسزایی نیز در حرکت رو به جلو شاخص نیز داشتند. این شرکت ها از بابت رشد قیمت دلار و همچنین بهبود وضعیت فروش محصولات در نیمه دوم سال، در موقعیت خوبی قرار گرفتند. بوعلی و شغدیر رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند و با صف خرید بستند. نوری ۴+ خورد و شگویا به ۱۰۴۸ تومان رسید.


در مقابل اوره ای تعریفی نداشتند و حوالی صفر تابلو درجا زدند. البته شیراز راهش را جدا کرد و با رشد ۲ درصدی تا ۷۶۲۰ تومان رفت.


در میان صنایع کوچک و متوسط بازار، زیاد بودند گروه هایی که که با اقبال خریداران همراه شدند و یکپارچه سبزپوش به کارشان پایان دادند. مخابراتی ها، سیمانی ها، غذایی ها، قندشکری ها، زغال سنگی ها، کاغذی ها و... از این دست صنایع بودند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای واتی، حآسا و سبهان و در بازه ۳۰ روزه نمادهای واتی، آرمان و لخزر بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۵۳ درصد، دسبحا با ۴.۴۱ درصد و بسویچ با ۳.۹۳ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام ثمسکن با ۲.۳۱ درصد، ثشرق با ۲.۲۹ درصد و سپ با ۲.۱۹ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۲۲۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۹ هزار و ۴۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۰.۲۳ درصدی، به ۱۸ میلیون و ۸۵۴ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۷۹۳ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0