اقتصاد نیوز
1399/10/23
07:45
دو روی سبز و قرمز بورس امروز

اقتصاد نیوز : هر چند که نشانه‌های مثبتی در بازار وجود دارد اما معاملات دیروز روی نگران‌کننده هم داشت.

به گزارش اقتصادنیوز، روز دوشنبه شاخص کل بورس ۵ هزار و ۳۳۳ واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و ۳۰۱ هزار واحد رسید. اما شاخص هم‌وزن ۲ هزار و ۷۳۷ واحد رشد کرد و در سطح ۴۶۹ هزار و ۳۹۱ واحد ایستاد. در معاملات دیروز قیمت سهام ۲۴۹ شرکت معادل ۵۱ درصد بازار افزایش یافت و ۲۱۵ نماد معادل ۴۴ درصد بازار افت قیمت داشتند.


بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس قیمت سهام شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان (با نماد معاملاتی کسرا) ۲۷.۹ درصد افزایش یافت و بیشترین رشد را در میان شرکت‌های بورسی داشت. پس از کسرا، بترانس () و غالبر () بیشترین افزایش قیمت را داشتند.


در فرابورس نیز قیمت بازار نماد‌های چخزر، غفارس، کلر، شتوکا، کرمان، غصینو، شاروم، توریل، قاسم و حریل ۵ درصد رشد داشتند و بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند.


بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای پکویر (کویر تایر)، سخزر (سیمان خزر) و خبهمن (خودروسازی بهمن) در روز ‌دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، تملی۸۰۱ و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن پردیس (ثپردیس) و پاکدیس (غدیس) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.


عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد تقاضا ۶۲۱ میلیارد تومانی بسته شد که علامتی مثبت برای سهام‌داران بورس است.


صف های بورس

کاهش ارزش صف های خرید

در پایان معاملات دوشنبه، ارزش صف‌های خرید هزار و ۵۶۱ میلیارد تومان شد که نسبت به روز ‌‌یکشنبه کاهش ۹ درصدی را نشان می‌دهد.


رشد ارزش صف های فروش

روز دوشنبه ارزش صف‌های فروش ۲۴ درصد افزایش یافت و به رقم ۹۴۰ میلیارد تومان رسید.


بیشترین تقاضاها

دیروز شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) برای دومین روز پیاپی با صف خرید ۲۵۲ میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپیدار، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) و غصینو (شرکت صنعتی مینو) بیشترین صف خرید را داشتند.


بیشترین عرضه‌ها

دیروز بیشترین صف فروش نیز به نماد گدنا (تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۰۹ میلیارد تومانی داشت. پس از گدنا، برکت (شرکت دارویی برکت) و وتوصا (گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران) بیشترین صف فروش را داشتند.


صف های بورس

پیش بینی بورس امروز

در معاملات روز دوشنبه شاخص کل افت اندکی داشت و شاخص هم‌وزن رشد کرد، همچنین معاملات بازار با مازاد تقاضا بسته شد. اما با این حال معاملات دیروز روی نگران‌کننده هم داشت.


اولین نکته منفی رشد عرضه و کاهش تقاضای بازار بود. در پایان معاملات دیروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز یکشنبه ۹.۷ درصد کاهش یافت و ارزش صف‌های فروش ۲۴ درصد رشد کرد. ارزش مازاد تقاضا ۶۲۱ میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته کاهش ۳۶ درصدی داشت. دومین نکته منفی خروح پول حقیقی از بازار بود. دیروز خالص ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی ۶۹۲ میلیارد تومان بود.


در نتیجه هر چند که نشانه‌های مثبتی در بازار وجود دارد، اما کاهش مازاد تقاضا و خروج پول حقیقی دو عاملی هستند که در صورت تداوم می‌توانند شاخص را به کانال ۱.۲ میلیونی بکشانند.


صف های بورس
انتهای خبر

0
0