بااقتصاد
1400/07/04
14:40
صعود ۲ هزار واحدی شاخص کل در یک روز معاملاتی منفی و شائبه شاخص‌سازی!/ کاهش ارزش معاملات خرد سهام به کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان

گزارش بازار/ یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ طی ماه‌های اخیر شائبه شاخص‌سازی در بورس برای فعالان بازار سرمایه ایجاد شده است و برخی از تحلیلگران نیز بر همین باورند. همچنین اعتراض سهامداران خردی که در روزهای مثبت بازار، سبدشان همچنان منفی است را هم اگر به این موارد بیفزاییم، این شک و تردید بیش‌تر می‌شود. در معاملات امروز، به‌رغم روند منفی حاکم بر بازار و افزایش صف‌های فروش، شاخص کل با خریداران چند نماد بزرگ در بورس تهران، ۲۶۰۰ واحد صعود کرد درحالی‌که شاخص هم‌وزن و شاخص فرابورس نزولی بودند!

شاخص هم‌وزن و فرابورس منفی بودند


به گزارش بااقتصاد، امروز یکشنبه ۴ مهرماه، مدار معاملات در بازارهای سهام تهران بیش‌تر به سمت منفی چرخید اما شاخص کل با بیش از ۲۶۰۰ واحد سبزرنگ، به رقم یک‌میلیون و ۴۲۴ هزار واحد ارتقا یافت. شاخص کل هم‌وزن در یک واگرایی، حدود ۲ هزار واحد افت کرد و به پله ۴۲۰ هزار و ۹۵۴ واحد عقب نشست. برای شاخص کل فرابورس هم ۵۱ واحد منفی رقم خورد و همچنان در کانال ۲۰ هزار واحدی ماندگار شد.


مقاومت نمادهای بزرگ بورس تهران در مقابل روند منفی


درپی دادوستدهای منفی و مثبت امروز در بورس‌های تهران، نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز پارسان، فملی، وغدیر، رمپنا، فارس و شبندر بیش‌ترین میزان تاثیرگذاری مثبت را بر شاخص کل گذاشتند. شستا، اخابر و فولاد نیز منفی‌سازان اصلی شاخص بورس تهران لقب گرفتند. در فرابورس هم نمادهای زاگرس، شگویا و آریا با ثبت معاملات مثبت مانع از ریزش بیش‌تر شاخص این بازار شدند درحالی‌که غصینو، بپاس، بجهان و وسپهر سرخ‌پوشان بزرگ فرابورس بودند.


۸۰ درصد از ارزش کل بازار در اختیار ۱۸۳ شرکت


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز ۶۲۳ نماد شرکتی را برای نقل و انتقال سهام برگزیدند که طی آن، ۸۰ درصد از ارزش کل بازار معادل ۴۱۰۰ میلیارد تومان به دادوستدهای ۱۸۳ شرکت اختصاص یافت.


جزییات آمار معاملات امروز در بازارهای سهام تهران


نماگر تابلو بورس تهران امروز هم به رنگ سبز درآمد و رشد ۰.۱۸ درصدی شاخص را نشان داد. دادوستدهای بورس تهران با جابجایی سهام در ۳۵۰ نماد شرکتی رقم خورد که برای ۱۲۸ سهم، معادل ۳۷ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۲۱۰ سهم، معادل ۶۰ درصد، قیمت نهایی منفی رقم خورد. خریداران بورسی امروز در صف خرید ۲۰ نماد به ارزش ۷۹ میلیارد تومان ایستادند و درمقابل، فروشندگان این بازار ۳۴ نماد را در صف فروش ۶۱۹ میلیارد تومانی گذاشتند.


در همین‌حال، تابلو معاملات بازار اول و دوم فرابورس ایران کاهش ۰.۲۵ درصدی شاخص آیفکس را ثبت کرد و از ۱۴۵ نماد معامله شده در این بازارها، ۵۲ سهم، معادل ۳۶ درصد در مدار مثبت و ۹۰ سهم، معادل ۶۲ درصد در مدار منفی قرار گرفتند. در این بازارها برای ۱۰ نماد، معادل ۷ درصد، صف خریدی به ارزش ۱۵۲ میلیارد تومانی تشکیل شد و برای ۲۰ نماد (۱۴درصد) صف فروشی به ارزش ۱۸۵ میلیارد تومان شکل گرفت.


روند معاملات بازار پایه هم امروز بیش از ۶۷ درصد منفی بود. در این بازار روی ۱۲۹ نماد دادوستد سهام انجام شد که طی این معاملات، ۳۷ سهم، معادل ۲۹ درصد، مثبت و ۸۷ سهم، معادل ۶۷ درصد در دامنه منفی به ثبت رسید. برای ۲۴ نماد بازار پایه‌ای، صف خرید ۳۴ میلیارد تومانی شکل گرفت و ۶۰ نماد نیز در صف فروش ۲۹۴ میلیارد تومانی ایستادند.


تایید مصوبه قیر رایگان برای پالایشگاه‌ها از سوی شورای نگهبان


در حاشیه معاملات بازارهای سهام امروز یک خبر مهم از سوی شورای نگهبان منتشر شد که در معاملات روزهای آینده نمادهای پالایشگاهی تاثیرگذار خواهد بود. به گفته سخنگوی شورای نگهبان، مصوبه قیر رایگان پالایشگاه‌ها از سوی این شورا به تایید رسید. هادی طحان نظیف، تصریح کرد: طرح استفساریه بند «ز» تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ درباره اختصاص منابع مربوط به تامین ماده اولیه قیر به پالایشگاه‌ها، در جلسه شورای نگهبان بررسی و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌‌‌‌یکشنبه ۳ مهر ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی بیش از ۸۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۵۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۵ هزار میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم ۳ هزار میلیارد تومان برگ سهم و محاسبه فروش اوراق مرابحه دولتی و صندوق‌ها، ۳۳ هزار میلیارد تومان بود. ارزش کل معاملات بورس و فرابورس بدون احتساب اوراق دولتی و صندوق‌ها، ۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان با حجم معاملاتی حدود ۷ هزار میلیارد تومان رقم خورد.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها با محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به حدود ۳۷۰۰ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد، ۲۴۷ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی‌ها به حقوقی‌ها انجام شد.


در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای پرمپنا، شپنا و پارسان اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای فجهان، فسبزوار و کیمیاتک متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۵۲۰ ، ۴۴۶ و ۴۴۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۲۴.۷۱۹.۴۲ (۲۶۰۱.۰۵افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۰.۹۵۴.۸۴ (۱۹۸۸.۶۸-)


ارزش معاملات: ۴.۸۷۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: پارسان، فملی و وغدیر


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: شستا، اخابر و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۸۰۶.۰۹ (۵۱.۴۳-)


ارزش معاملات: ۳۲.۹۵۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: زاگرس، شگویا و آریا


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: غصینو، بپاس و فجهان


گزارش: مولود غلامی







انتهای خبر

0
0