فارس نیوز
1400/12/15
16:27
رشد ۵۸۰ درصدی ورود پول حقیقی به بورس/ گذر شاخص کل بازار سرمایه از کانال ۱.۳ میلیون واحدی

بازار سرمایه در هفته جاری با رشد همراه بوده و افزایش میزان ورود پول حقیقی از نشانه‌های صعود بورس در روزهای آینده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در هفته جاری با رشد همراه بوده است و توانسته است، وارد یک کانال بالاتر شود. ورود به این کانال در کنارافزایش معاملات خرد و کل معاملات می‌تواند نشانه صعود بازار سرمایه در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ باشد.


رشد قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت به دلیل مناقشه روسیه و اوکراین و بالارفتن تقاضا برای گاز یکی از دلایل رشد صنایع نفتی در روزهای اخیر بوده است. البته نوسان قیمت دلار یک عامل کاهش دهنده قیمت این نمادها بوده است.


* نمادهای ریالی همچنان در مدار صعود


نمادهای ریالی بازار از جمله خودرویی ها، بانکی‌‌ها و شستا در جریان معاملات امروز سبزپوش بودند. کارشناسان علت این مساله را افت و خیز نمادهای دلاری می‌دانند.


البته نباید از رشد نمادهای کوچک بازار سرمایه نیز در روزهای اخیر و امروز گذشت. این روزها سهم های کوچک با استقبال بیشتری از سوی سهامداران خرد مواجه شده‌اند. علت این موضوع را می‌توان پایین بودن میزان نقدینگی لازم برای حمایت دانست.


میانگین خرید هر کد حقیقی در معاملات امروز ۳۲ میلیون تومان و میانگین فروش هر کد حقیقی نیز حدود ۲۰ میلیون تومان بوده است.


* رشد شاخص‌های عملکردی بازار سهام


شاخص کل بورس در جریان معاملات امروز با رشد ۲۳ هزار و ۸۳۵ واحدی روبرو شده و به شاخص یک میلیون و ۳۲۲هزار و ۶۱۷ واحدی رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۱.۸۴ درصد بوده است.


شاخص کل هم وزن نیز در پایان معاملات روز یکشنبه با رشد دو هزار و ۸۶۷ واحدی به عدد ۳۳۸ هزار و ۶۸۸ واحدی رسید.


بازدهی این شاخص نیز مثبت ۰.۸۵ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۱۰۳ واحدی به عدد ۱۷ هزار و ۷۹۱ واحد رسید.


* رشد ۵۸۰ درصدی ورود پول حقیقی به بورس


در جریان معاملات روز یکشنبه، خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت بود و نسبت به روز گذشته ۵۸۰ درصدی داشت. امروز ۲۸۲ میلیارد تومان پول وارد توسط سهامداران حقیقی وارد بازار سرمایه شد تا امیدواری ها برای صعود بورس بیشتر شود.


نمادهای تجلی (تجلی توسعه معادن و فلزات)، حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) و فزر (پویا زرکان آق دره) بیشترین میزان خروج پول را داشتند و سهم های فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، کچاد (معدنی ‌و صنعتی ‌چادرملو) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) نیز بیشترین میزان پول حقیقی را به خود اختصاص داده‌اند.


* رونق کل معاملات و معاملات خرد


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۸ هزار و ۴۵۴ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات کل در بازار سرمایه نسبت به روز گذشته رشد ۴ درصدی داشته است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۸۰۴ میلیارد تومان بود که ۹ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.


ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش ۲۲ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۴ هزار و ۴۷۸ میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در ۴ ماه اخیر است. روز یکشنبه ارزش معاملات خرد ۵۷ درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌‌دهد.


* افزایش مازاد تقاضا در بورس


در پایان معاملات امروز، ۶۶ درصد نمادها با رشد قیمت مواجه شدند. ارزش صف های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۴۷ درصد رشد کرد و در رقم ۳۶۹ میلیارد تومان ایستاد. تعداد ۱۰۶ نماد در صف خرید قرار داشته‌اند.


امروز نمادهای فایرا (شرکت آلومینیوم ایران)، ذوب (شرکت ذوب آهن اصفهان) و کروی (شرکت توسعه معادن روی ایران) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت.


در پایان معاملات روز یکشنبه، ۳۳ درصد نمادها با کاهش قیمت مواجه شده‌اند. ۱۶ نماد در صف فروش قرار داشته اند. ارزش صف های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه ۲ درصد کاهش یافت و ۵۶ میلیارد تومان شد. بدین ترتیب معاملات روز یکشنبه با مازاد تقاضای ۳۱۳ میلیارد تومانی بسته شد.


بیشترین صف فروش نیز به نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب)، حفارس (شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس) و سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) تعلق داشت.


انتهای پیام/ب


انتهای خبر

0
0