بورس۲۴
1400/07/02
12:46
عضو کمیسیون عمران مجلس: بورس کالا، مرکز ثقل حمایت از تولید است

سید البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر عرضه کل زنجیره تولید فولاد و سیمان در بورس کالا محقق شود شاهد مدیریت صحیح بازار به دور از دخالت های دستوری خواهیم بود؛ این رویه ظرفیت بالای مکانیسم بورس کالا را نشان می دهد که باید از آن نهایت بهره را در شفافیت بازار و حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده برد.

عضو کمیسیون عمران مجلس: بورس کالا، مرکز ثقل حمایت از تولید است

بورس۲۴ : سید البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر عرضه کل زنجیره تولید فولاد و سیمان در بورس کالا محقق شود شاهد مدیریت صحیح بازار به دور از دخالت های دستوری خواهیم بود؛ این رویه ظرفیت بالای مکانیسم بورس کالا را نشان می دهد که باید از آن نهایت بهره را در شفافیت بازار و حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده برد.


این عضو کمیسیون عمران مجلس ابتدا به سهم سیمان در قیمت مسکن اشاره کرد و اظهار داشت: بدون شک نهاده‌های ساختمانی در قیمت ساختمان اثر دارند اما باید با نگاهی کارشناسی سهم آن‌ها در هزینه تمام‌شده ساخت را بررسی کرد که آیا با گران شدن نهاده‌ها، قیمت ساختمان نیز همان اندازه افزایش می یابد یا خیر.


سید البرز حسینی تصریح کرد: تجربه سال های اخیر نشان می دهد که گران شدن نهاده‌ها، می‌تواند اثر روانی جدی بر قیمت ساختمان‌سازی داشته باشد که این جو روانی بیشتر از اثر واقعی قیمت نهاده است.


مدیرکل پیشین راه و شهرسازی کردستان یادآور شد: فولاد و سیمان به‌عنوان دو نهاده اصلی در ساختمان همواره یک اثر وزنی در قیمت تمام‌شده ساختمان دارند و یک اثر روانی بر نرخ‌ها می‌گذارند در این میان اثر وزنی این دو نهاده به خصوص سیمان در ساختمان‌سازی بسیار اندک است.


نقش بالای قیمت زمین

به گفته حسینی، گاهی در بازار مسکن قیمت‌ها به‌صورت عرفی بالا می‌رود و هیچ منطقی پشت افزایش قیمت نیست.


نماینده خدابنده در مجلس افزود: اکنون، زمین ۶۰ درصد قیمت مسکن را شامل می‌شود بنابراین لازم است برای کنترل قیمت مسکن، ابتدا روی قیمت زمین کار کارشناسی و اقدام عملی انجام شود.


راهکار تعادل قیمت مسکن

حسینی توضیح داد: اگر دولت دنبال کاهش قیمت مسکن است باید حتما روی قیمت زمین و کاهش قیمت زمین برنامه‌ریزی کند. زیرا اگر بتوان قیمت زمین را برای انبوه‌سازان به حداقل رساند، باقی هزینه‌های ساختمان با روش هایی مثل رشد عرضه محصولات قابل مدیریت هستند و تاثیر بسیار جزئی بر قیمت تمام‌شده مسکن دارد؛ لذا با کنترل قیمت زمین، هزینه‌های مسکن به‌شدت کاهش خواهد یافت.


عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: ما یک تولید کلی نسبت به ظرفیت کارخانه‌ها و ظرفیت مواد اولیه در طبیعت داریم که بر اساس آمار اعلام‌شده در صورت استفاده کامل از ظرفیت‌ها، حدود ۸۰ تا ۸۵ میلیون تن سیمان است و ۵۰ تا ۵۵ میلیون تن نیز مصرف سیمان در کشور وجود دارد.


نقش مهم بورس کالا

نماینده خدابنده در مجلس افزود: اگر تولیدات سیمان به‌درستی در بورس عرضه شود و کل حجم تولید از بازار سنتی و دلالی خارج شود، با حذف مافیا و دلالان، قیمت‌ها به تعادل می‌رسد به‌طوری‌که هم تولیدکننده سود منطقی خواهد داشت و هم مصرف‌کننده، ناچار نیست سیمان را از بازار سیاه خریداری کند؛ این اتفاق هم اکنون در حال تحقق است.


حسینی خاطرنشان کرد: سیمان یک محصول بومی است یعنی هم دانش فنی تولید این محصول در کشور وجود دارد و هم نهاده‌های مورد نیاز تولید در طبیعت کشور موجود است بنابراین تولید این محصول به ارز وابسته نیست که با هر تلاطم قیمت ارز، منتظر تکانه‌های شدید در این حوزه باشیم البته اگر دستکاری از سوی دولت صورت نگیرد، شاهد التهاب بازار و رشد کاذب قیمت‌ها نخواهیم بود و رمز تحقق این موضوع نیز عرضه مستمر محصول و پاسخگویی نیاز بازار از طریق بورس کالاست.


او افزود: در حوزه بازار فولاد نیز اگر شرایط عرضه کل زنجیره در بورس کالا محقق شود شاهد مدیریت صحیح بازار به دور از دخالت های دستوری خواهیم بود؛ این رویه ظرفیت بالای مکانیسم بورس کالا را نشان می دهد که باید از آن نهایت بهره را در شفافیت بازار و حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده برد.


منبع: کالاخبر



"بورس ۲۴" دارنده مجوز مشاوره رسمی سرمایه گذاری از "بورس" روزانه ده ها محتوای خبری-تحلیلی را در اختیار شما مخاطب گرامی قرار می دهد ، بخشی از محتوای تولید شده به دلیل اثر گذاری مستقیم بر معاملات شما در بورس شامل پیش بینی جامع بازار ، تحلیل سهم ها ، سیگنال خرید و فروش ، معرفی هفتگی سبد سهام ، اخبار ویژه از شرکت ها ، مشاوره آنلاین و... به صورت ویژه ارائه می شود ، لذا پیشنهاد می گردد برای استفاده کامل از خدمات تحلیلی ، خبری و مشاوره ای این رسانه به خانواده بزرگ مشترکین ویژه بپیوندید.

انتهای خبر

0
0