بااقتصاد
1399/12/16
15:05
مقابله شاخص کل با پیش‌بینی صعود ملایم در هفته‌های پایانی ۹۹/ ریزش دسته‌جمعی و پی‌درپی شاخص‌های بورس و فرابورس

عرضههای پرحجم و فشار سهامداران برای فروش سهام، به‌ویژه در نمادهای بزرگ که از ماه‌های گذشته آغاز شد و در نیمه دوم سال شدت گرفت، در واپسین روزهای سال ۹۹ هم ادامه دارد، هرچند بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار، هفته‌های پایانی امسال را همراه با صعود شاخص کل در شیب ملایم پیش‌بینی کرده بودند اما، این اتفاق نیفتاد و اندک امید سهامداران برای استقبال سبز شاخص از بهار ۱۴۰۰ هم به یاس گرایید.


ریزش دسته‌جمعی و پی‌درپی پی‌درپی شاخص‌های بازار سهام


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه ۱۶ اسفندماه، شاخص کل متاثر از معاملات منفی نمادهای بزرگی مانند فملی، فارس و فولاد، ۸۱۷۲ واحد فروریخت و تقریبا در میانه کانال ۱.۱ میلیونی و در ارتفاع یک میلیون و ۱۶۹ هزار واحدی ایستاد. ریزش ۳۲۹ واحدی برای شاخص کل هم‌وزن و ۷۹ واحدی برای شاخص کل فرابورس رقم خورد و به‌این‌ترتیب تمامی شاخص‌های بازار سهام، بر مدار منفی حرکت کردند.


بی‌اعتنایی بورس به سیگنال‌های مثبت


نخستین روز از نیمه دوم اسفندماه و در حالی‌که تنها ۹ روز معاملاتی از سال ۹۹ باقی مانده، شاخص کل بورس همچنان در حال سقوط است و خیال تغیر روند و حرکت به سمت صعود را ندارد. روند نوسانی معاملات هفته گذشته بازار سهام و خبرهای سیاسی داخلی و بین‌المللی، سیگنال مثبتی برای هفته سوم اسفندماه محسوب می‌شد اما بازار سهام بازهم برخلاف پیش‌بینی‌ها عمل کرد و به مسیر نزولی ادامه داد.


سردرگمی سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی منفی


البته تاثیر منفی سایر بازارهای مالی را هم باید بر تشدید روند ریزشی بازار سهام، مترتب دانست. ریزش مداوم اونس طلا در بازارهای جهانی، کاهش قیمت بیت‌کوین و افتادن از کانال ۵۰ هزار دلاری، همچنین کاهش قیمت دلار در بازارهای داخلی که متاثر از خبرهای برجامی است، جملگی در روند ریزشی قرار گرفتند و سرمایه‌گذاران را در سردرگمی برای انتخاب بازار باثبات و پربازده قرار داده‌اند.


سرخ‌جامگان بزرگ بورس تهران و فرابورس


سرخ‌پوشان بزرگ بورس تهران امروز، فملی با ۱۲۰۱، فارس ۹۳۳، فولاد ۸۸۹، شستا، ۷۰۰، شپنا ۳۹۹، وبملت، ۳۶۲ و وپاسار ۳۴۴ واحد ریزش، بودند که جمعا بیش از ۵۰۰۰ واحد از ارتفاع شاخص کل، کاستند. در فرابورس نیز بپاس، میدکو، آریا، غصینو و صبا، منفی‌سازان اصلی شاخص کل لقب گرفتند.


به‌این ترتیب، نخستین روز هفته سوم اسفندماه هم برای بازار سهام، قرمزرنگ، ثبت شد و سهام شرکت‌های گروه‌های استخراج کانه‌های فلزی، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، خودرو و ساخت قطعات و بانک ها و موسسات اعتباری، با کاهش قیمت مواجه شدند.


تقابل معاملاتی سهامداران خرد و حقوقی‌ها


امروز همچنین، ارزش معاملات خرد سهام نیز کاهش یافت و به رقم ۲۹۳۰ میلیارد تومان رسید که نشان‌دهنده تداوم بی‌میلی حقیقی‌ها برای سهامداری و احتمال خروج از بازار سرمایه است. بر همین اساس، حقیقی‌ها امروز ۶۸۹ میلیارد تومان دیگر سهام‌شان را به حقوقی‌ها فروختند و تغییر خالص مالکیت به نفع سهامداران حقوقی رقم خورد. با این تفاسیر، حقوقی‌ها امروز حدود ۶۹۰ میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سهام کردند.


ارزش کل معاملات خرد امروز ۲ هزار و ۹۳۰میلیارد تومان ثبت شد و اشخاص حقوقی ۳۵درصد، معادل هزار و ۲۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۲۳درصد از کل معاملات بود. اپال، شپنا و شستا، نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در جریان معاملات امروز بود.


بیش‌ترین میزان تزریق پول از سوی حقیقی‌ها در بورس و فرابورس مربوط به گروه‌های انبوه‌سازی، املاک و مستغلات و خودرو و ساخت قطعات بود که نشان‌دهنده تمایل این دسته از سهامداران به معاملات در این گروه‌هاست. کرمان، برکت و وخارزم، جذاب‌ترین نمادها برای خرید حقیقی‌ها بودند.


بر همین اساس، مالکیت سهامداران حقوقی در ترکیب سهامداری شرکت فراوری معدنی اپال کانی پارس که به‌تازگی عرضه اولیه شده است، حدود ۹۰میلیارد تومان افزایش یافت و در همین‌حال، سهامداران حقیقی نیز در شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان برتری خرید را با ۲۵میلیارد تومان به نفع خود رقم زدند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌شنبه ۱۶ اسفندماه ۹۹


مجموع ارزش معاملات بازار سهام امروز با ۲۳ درصد کاهش نسبت به روز چهارشنبه گذشته، به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید و سهم بورس تهران ۳.۴ هزار میلیارد تومان و سهم فرابورس با محاسبه ارزش فروش اوراق دولتی، ۱۶.۳ هزار میلیارد تومان ثبت شد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۶۹,۷۴۴.۱۴ (۸۱۷۲.۳۸-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۰.۹۳۵.۱۲ (۳۲۹.۹۲-)


ارزش معاملات: ۳,۴۲۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فملی، فارس و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۶,۹۰۵.۰۸ (۷۹.۲۳ -)


ارزش معاملات: ۱۶,۳۷۱میلیارد تومان


حجم معاملات: ۹/۰ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: بپاس، میدکو و آریا


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0