همفکران
1400/03/03
13:50
گزارش بازار / بانک ملت بازار را به خون کشید

شاخص کل بورس یک روز کاهشی دیگر را پشت سر گذاشت و با از دست دادن ۱۲ هزار واحد بعد از ۱۱ ماه به کانال یک میلیونی سلام کرد. قبل از بازگشایی وبملت شاخص نسبت به حمایت یک میلیون واحد واکنش نشان داد و کمی رشد کرد اما وبملت تیر آخر را زد و در چند دقیقه بیش از ۵ هزار واحد شاخص را پایین کشید. شاخص هم وزن نیز با قدرت به کاهش خود ادامه داد و ۵۰۰۰ واحد معادل ۱.۲۹ درصد افت کرد.

شاخص کل بورس یک روز کاهشی دیگر را پشت سر گذاشت و با از دست دادن ۱۲ هزار واحد بعد از ۱۱ ماه به کانال یک میلیونی سلام کرد. قبل از بازگشایی وبملت شاخص نسبت به حمایت یک میلیون واحد واکنش نشان داد و کمی رشد کرد اما وبملت تیر آخر را زد و در چند دقیقه بیش از ۵ هزار واحد شاخص را پایین کشید. شاخص هم وزن نیز با قدرت به کاهش خود ادامه داد و ۵۰۰۰ واحد معادل ۱.۲۹ درصد افت کرد. وبملت ، وتجارت و پارسان بیشترین اثر منفی را روی شاخص امروز باقی گذاشتند و شتران ، وغدیر و کچاد تلاش کردند آن را بالا بیاورند.


در فرابورس هم اوضاع خراب بود. شاخص کل فرابورس روز را کاهشی آغاز کرد اما تلاش کرد صعودی شود حتی چند دقیقه ای سبز رنگ شد اما حجم عرضه ها دوباره شاخص را پایین کشید. حدود ساعت ۱۱ به نظر می رسید که به تعادل رسید است اما دوباره به شاخص شوک وارد شد و باز هم افت کرد. شاخص کل فرابورس با ۲۷ واحد کاهش معادل ۰.۲ درصد به ۱۷ هزار ۴۷۶ واحد رسید. آریا ، شگویا و زاگرس نمادها سبز پر رنگ امروز بودند و در مقابل فزرین ، مارون و صبا بیش از همه تاثیر منفی باقی گذاشتند.


ارزش معاملات خرد حدود ۲ هزار میلیارد تومان ثبت شد که ۷ درصد بیشتر از روز گذشته است. و بازار با خروج پول حقیقی ها به مبلغ ۳۶۷ میلیارد تومان به پایان رسید. ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس امروز با کاهش نسبت به دیروز به کمتر از ۵۵ هزار میلیارد ریال رسید. ارزش دلاری نیز کاهش داشت و ۲۴۷ میلیارد دلار شد.



پر حجم ترین معاملات


بانکی ها رتبه اول بیشترین حجم معامله را از خودرویی ها ربودند و بعد از این دو فراورده های نفتی قرار گرفت. در بین نمادها خگستر ، وبصادر و وبملت پر حجم ترین معاملات را داشتند


وبملت نماد پر حاشیه این روزهای بازار است. بعد از اعلام نرخ جدید تسعیر ارز توسط بانک مرکزی حواشی بانک ملت هم شروع و چند بار برای افشا اطلاعات متوقف شد. امروز بالاخره ساعت ۱۲ باز شد و با ریزش ۲۰ درصدی موجب تغییر کانال شاخص کل شد. از ۲۹۵ سهم معامله شده امروز ۱۷ کد حقوقی ۳۵ درصد را خریدند و ۱۷ کد حقوقی ۲۲ درصد فروختند. در آخرین لحضات قیمت وبملت کمی رشد کرد.


خگستر امروز به خاطر کاهش بیش از ۲۰ درصدی قیمت برای ۲۰ دقیقه متوقف شدو بعد از بازگشایی مورد توجه خریداران قرار گرفت طوری که از صف فروش خارج شد و رشد قیمت داشت. هرچند امروز رنگ سبز را به خود ندید. از ۴۳۶ میلیون سهم معامله شده امروز ۱۶ درصد توسط حقوقی ها خریداری شد و ۹۸ درصد توسط حقیقی ها فروخته شد. این روند موجب ورود ۱۱۴ میلیارد ریال پول حقوقی به نماد شد.


بیشترین ورود و خروج پول



حقیقی ها بیش از همه به فراورده های نفتی تزریق نقدینگی داشتند و بعد به گروه های لاستیک و مخابرات توجه کردند. حقوقی ها نیز بیشتر بانک ، غذایی و سرمایه گذاری خرید کردند. در بین نمادها هم شتران با اختلاف بیشترین توجه حقیقی را به خود جلب کرد و بعد شغدیر و اخابر قرار داشتند. در مقابل وملل ، غپینو و وبملت مقصد بیشتر پول های حقوقی بود.


شتران در این روز سرخ به صف خرید داشت. شتران روز را متعادل شروع کرد و بعد از کمی نوسان صعودی شد تا جایی که بعد از ساعت ۱۱ به صف خرید نشست. این صف خیلی قوی نبود یکبار عرضه شد اما شتران روز را در صف خرید تمام کرد. حقوقی ها شتران نخریدند و از ۱۶۲ میلیون سهم معامله شده ۸۲ درصد توسط حقیقی ها عرضه شد و تقریبا ۱۰۰ درصد هم خودشان خریدند. امروز ۱۹۶ میلیارد ریال پول حقیقی وارد نماد شد.


وملل مورد حمایت حقوقی قرار گرفت. امروز یک کد حقوقی تقریبا ۱۰۰ درصد از خریدها را بر عهده داشت و با قرار دادن سفارش خرید در کف روزانه اجازه تشکیل صف فروش را نداد. از ۳۹ میلیون سهم معامله شده سهم حقوقی ها از عرضه ۲۰ درصد بود. امروز ۴۰۰ میلیارد ریال خروج پول حقیقی از این نماد اتفاق افتاد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه خفنر ، ساروم و فزرین بیشترین حجم مشکو را داشتند و در بازه ۳۰ روزه سبهان ، فزرین و دکوثر در صدر این لیست قرار گرفتند.


خفنر ریزش ۵۴ درصدی داشت. ایان نماد برای افشا اطلاعات الف چند روزی متوقف بود امروز برای بار دوم بازگشایی شد و ضرر بزرگی به سهامداران وارد کرد. خفنر مدتها در گره معاملاتی بود هیچ خریدی نداشت. طوریکه میانگین حجم معامله آن به ۱۸۰۰ سهم رسیده بود. از معامله ۲۶ میلیون سهمی امروز حقوقی ها خرید ۹۹ درصدی و حقیقی ها فروش ۹۹ درصدی داشتند.


سبهان دیگر نمادی بود که سهامداران را نقره داغ کرد. سبهان هم به روال نمادهای سقوط کرده در این چند روز بعد از مجمع بدون دامنه نوسان بازگشایی شد و ریزش شدیدی را تجربه کرد. امروز حقیقی ها تمام ۸۵۰ هزار سهم معامله شده را عرضه کردند و صف خرید یک میلیون ۳۰۰ هزار سهم هم باقی ماند برای روزهای دیگر. حقوقی ها ۶۷ درصد از خریدها را بر عهده داشتند و در نهایت ۴۷ میلیارد ریال پول حقوقی وارد نماد کردند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه به سخزر با ۵.۹۵ درصد ، فگستر و فتوسا با ۵ درصد رشد رسید و در مقابل خفنر ، دکوثر و سبهان به ترتیب با ۵۴.۱۶ درصد ، ۳۹.۷۹ درصد و ۳۸.۸۶ درصد بیشترین ضرر را به سهامداران وارد کردند.


سخزر دیروز برای افشا اطلاعات با اهمیت الف متوقف شد و امروز بعد از ساعت ۹ بازگشایی شد و در آخر بازار به صف خرید هم رسید. آخرین قیمت این نماد ۸.۷۱ درصد رشد داشت اما قیمت پایانی ۵.۹۵ درصد رشد را ثبت کرد. با این حال در تبه اول بیشترین بازدهی قرار گرفت. حقیقی ها مشتاقانه تمام عرضه ها را خریدند. اما حقوقی ها ۲۱ درصد از عرضه ها را بر عهده گرفتند که باعث ورود ۸۴۷۰ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد شد.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار ۰.۵۷ درصد رشد کرد و اکنون به قیمت ۲۲ هزار ۴۸۰ تومان رسیده است.


سکه طرح جدید صبح یک پرش قیمتی داشت و در حال حاضر با کمی اصلاح بازدهی ۱.۳۲ درصدی را برای امروز ثبت کرده است. هر سکه با قیمت ۱۰ میلیون و ۱۹۹ هزار تومان معامله می شود.


انس طلا انس کمی کاهش دارد و با ۰.۱۷ درصد اصلاح به قیمت ۱۸۷۸ دلار رسیده است


انتهای خبر

0
0