بورس پرس
1400/02/07
09:20
عامل اصلی افزایش قیمت جهانی مس مشخص شد / برآوردی از صعود نرخ سالانه

با تصمیم بزرگترین صادرکننده مس برای بستن یک ماهه مرزها به علت افزایش شدید شیوع کرونا، قیمت جهانی این محصول افزایش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ماینینگ ویکلی، قیمت مس برای تحویل در ماه مه تقریبا چهار درصد بالا رفته و قیمت آتی مس ۹.۱ هزار دلار در هر تن در بازار کومکس نیویورک بود. بزرگ‌ترین صادرکننده مس در جهان مرزها را برای یک ماه بست چون روزانه بالغ ‌بر ۷.۸ هزار نفر در شیلی به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند که این تعداد نقطه اوج شیوع در شیلی بوده و باعث شده تمام بیمارستان‌ها مملو از بیماران کرونایی شود و احتمالا ۱۱درصد از کل جمعیت این کشور کرونای مثبت داشته باشند.


اوضاع به‌قدری وخیم بوده که شهروندان شیلیایی و خارجیان مقیم این کشور را ترک می‌کنند و کسی اجازه ورود به این کشور را ندارد. تمامی رانندگان کامیون باید آزمایش PCR منفی را ۷۲ ساعت قبل از ورود به گمرک ورودی ارائه دهند.


اجرای محدودیت‌های تردد و بسته شدن مرزها می‌تواند به فعالیت‌های معدنی از طریق تاخیر در جابجایی تجهیزات صدمه بزند. معادن مس شیلی در ماه فوریه ۴۳۰.۱ هزار تن مس تولید کرده‌اند که ۴.۸ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد.


هفته گذشته شرکت کودلکو به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان پس از پذیرفتن شرایط قرارداد جدید با کارگران معدنی برای پرداخت پاداش ۴.۱۶ میلیون پزوی شیلی (۵۷۷۶ دلار) اما بدون تعدیل حقوق و دستمزد به توافق رسید و اندکی از احتمال اعتصاب کاسته شد و نگرانی‌ها در رابطه با صعود قیمت فلز سرخ به اوج قیمت آن در یک دهه گذشته، مرتفع شد.


شرکت‌های تولیدکننده مس و معادن در شیلی بطور منظم با اتحادیه‌های کارگری در مورد پرداخت حقوق و پاداش با مشکل روبرو می‌شوند که این مسئله می‌تواند به اعتصاب بینجامد و بر قیمت مس جهانی تاثیر بگذارد. قیمت مس پس ‌از آنکه گلدمن ساکس آن را نفت جدید نامید به ۹ هزار دلار رسید و پیش‌بینی می‌کند ظرف ۱۲ ماه آتی قیمت متوسط آن به ۱۱ هزار دلار در هر تن صعود کند.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0