همفکران
1401/08/24
15:07
گزارش بازار/ کم حجم اما مثبت

شاخص کل بورس تهران ۲۴امین روز از آبان ماه ۱۴۰۱ را با رشد بیش از ۲ هزار واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۱۱ هزار واحدی قرار گرفت. این شاخص بورسی یکساعت ابتدایی صعودی بود اما پس از آن نزولی و کمی از راه رفته را برگشت. شاخص هموزن هم نیمه اول را صعودی سپری کرد و پس از آن با تشدید عرضه ها تا حدودی رو به پایین شد، ولی خیلی به عقب نرفت و با افزودن ...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۴امین روز از آبان ماه ۱۴۰۱ را با رشد بیش از ۲ هزار واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۱۱ هزار واحدی قرار گرفت. این شاخص بورسی یکساعت ابتدایی صعودی بود اما پس از آن نزولی و کمی از راه رفته را برگشت.


شاخص هموزن هم نیمه اول را صعودی سپری کرد و پس از آن با تشدید عرضه ها تا حدودی رو به پایین شد، ولی خیلی به عقب نرفت و با افزودن ۱۰۰۰ واحد به ارتفاعش امروز را به پایان رساند.


خودرو، بفجر و وغدیر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. خودرو ۲ درصد افزایش قیمتی را رقم زد. بفجر با رشد حداکثری قیمت، در یک قدمی صف خرید بست. وغدیر نیز در مدار مثبت ۱ درصدی متوقف شد. پارس، ومعادن و شبندر بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. ومعادن با افت حدود ۲ درصدی قیمت مواجه شد. شبندر سرخپوش در مرز صفر معاملاتی از حرکت بازایستاد و پارس ۱ درصد کاهش قیمتی داشت.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای شگویا و شجم و زاگرس ۱۲ واحد رشد کرد و در سطح ۱۸ هزار و ۴۳۱ واحد به کارش پایاد داد. فغدیر و فزر نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها ۲۳۹ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۱ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خگستر و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز انبوه سازی ها بیشترین پول را از سوی حقیقی ها جذب کردند. در مقابل نفتی ها و شیمیایی ها در صدر خروج نقدینگی های خرد قرار گرفتند. نماد غدشت بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و نمادهای شپنا و شبندر بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار بورس تهران امروز را توانست سبزپوش به پایان ببرد و پس یک روز تماما منفی شاهد مثبت شدن روند معاملات،هرچند اندک، باشد. بازگشت نرخ دلار آزاد به مرز ۳۶ هزار تومان و خبر فروش هزار دستگاه پژو ۲۰۷ در بورس کالا، در ادامه اقدامات حمایتی نظیر انتشار گسترده اوراق اختیار فروش تبعی و یا همان طرح بیمه سهام برای صندوق های با درآمد ثابت و اشخاص حقیقی و... سبب شد تا امید خریداران تا حدودی تقویت گردد و برخی از آنها را به میدان بازگرداند.


به این ترتیب بازار سهام امروز کارش را در مسیر صعودی آغاز کرد و در ادامه اگرچه به ناچار کمی از راه رفته را برگشت اما روزی سبز را رقم زد که کاهش فشار فروش در آن، به نسبت روز قبل قابل توجه بود.


در خودرویی ها شاهد پیشروی بیش از ۲ درصدی ایران خودرو و رسیدن به قیمت ۲۱۸ تومان بودیم. خگستر نیز حوالی ۲+ در قیمت ۳۷۴ تومان به کارش پایان داد. خساپا در حال زد و در محدوده ۱۸۷ تومان باقی ماند. خاور امروز هم جز پرتقاضاترین ها بود و از مدار منفی تا صف خرید پیش رفت. این نماد در نهایت با رشد ۲.۵ درصدی به ۲۱۲ تومان رسید. خبر عرضه ۲۰۷ در بورس کالا یکی از دلایل اصلی بازگشت تقاضا به این صنعت بود.


بانکی ها تقریبا یکپارچه سرخپوش بودند. وبملت ۱ درصد دیگر افت کرد و به زیر ۲۸۰ تومان رفت. وبصادر و وتجارت با سنگر گرفتن در مرز صفر معاملاتی، در محدوده ۱۴۰ تومان درجا زدند.


فلزات اساسی ها امروز روز به نسبت مثبت تری داشتند. کاوه با رشد ۲.۵ درصدی به ۶۰۷ تومان رسید. فملی و فولاد نیز سبزپوش به خط پایان رسیدند و حدود ۱ درصد رشد قیمتی را رقم زدند. فاسمین تا مدار مثبت ۲ درصدی بالا آمد و ۱۸۳۰ تومان شد. ذوب اما امروز هم منفی بود و با افت بالغ بر ۱ درصدی تا ۲۲۹ تومان عقب رفت.


پالایشی ها و پتروشیمی ها امروز متعادل بودند و به نوسانات مثبت در محدوده صفر تابلو اکتفا کردند. در این میان شگویا صعودی بود و با رشد حدود ۳ درصدی تا قیمت ۹۷۳ تومان پیشروی کرد.


در مجموع عملکرد بهتر شاخص هم‌وزن نشان داد که امروز، صنایع کوچکتر نظیر دارو، سیمان، کانی های غیر فلزی و انبوه سازی و تک نمادهایی نظیر کاما، کشرق، فگستر، فنورد، زفکا، تلیسه، دانا، وآذر و غبشهر در کانون توجهات خریداران بودند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای حرهشا، کشرق و خعمرا و در بازه ۳۰ روزه نمادهای خفنر، تماوند و دارو بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۴۶ درصد، حتوکا با ۴.۲۹ درصد و سدشت با ۳.۴ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام ثامان با ۴.۰۵ درصد، ولملت با ۳.۲۲ درصد و خپویش با ۲.۹۸ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۱۸۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۵ هزار و ۹۲۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۰.۸ درصدی، به ۱۶ میلیون و ۳۲۸ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۶ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۷۵ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0