همفکران
1400/02/12
14:49
گزارش بازار: بورس قفل در صف فروش!

شاخص کل بورس تهران یک روز کاهشی دیگر را پشت سر گذاشت. امروز شاخص کل ۱.۱ درصد معادل ۱۳ هزار واحد را از دست داد و در ارتفاع یک میلیون ۱۸۷ هزار واحد ایستاد. در ساعات اول شیب کاهش به خاطر عرضه های سنگین تند بود اما در پایان شیب نمودار کمتر شد. شاخص هم وزن نیز نزولی بود و ۰.۲۸ درصد معادل ۱۲۰۰ واحد را از دست داد.

شاخص کل بورس تهران یک روز کاهشی دیگر را پشت سر گذاشت. امروز شاخص کل ۱.۱ درصد معادل ۱۳ هزار واحد را از دست داد و در ارتفاع یک میلیون ۱۸۷ هزار واحد ایستاد. در ساعات اول شیب کاهش به خاطر عرضه های سنگین، تند بود اما در پایان شیب نمودار کمتر شد. شاخص هم وزن نیز نزولی بود و ۰.۲۸ درصد معادل ۱۲۰۰ واحد را از دست داد. فولاد ، فملی و شستا طبق معمول این روزها بیشترین تاثیر منفی را در بازار باقی گذاشتند و در عوض وپاسار ، وبملت و وپخش بیشترین اثر مثبت را داشتند.


اوضاع در فرابورس هم همینطور بود.. شاخص کل فرابورس ۱۰۲ واحد معادل ۰.۶ درصد از ارزش خود را از دست داد و در پایان روز در ارتفاع ۱۷ هزار ۴۷۰ واحد آرام گرفت. مهمترین نمادهای تاثیر گذار فرابورس زاگرس ، کگهر و آریا بودند آریا دومین روز است که در صدر لیست نمادهای با بیشترین تاثیر منفی قرار گرفته است. نمادهای ذوب و خدیزل توانستند بیشترین اثر مثبت را باقی بگذارند. خدیزل نیز دومین روز درخشش خود را پشت سر گذاشت.


بازار امروز با ارزش معاملات خرد ۱۳۸۰ میلیارد تومانی و خروج نقدینگی حقیقی ها به مبلغ ۳۸۲ میلیارد تومان به پایان رسید و بیش از ۴۰۰ نماد (۷۵ درصد بازار) صف فروشی به ارزش ۴۸۰۰ میلیارد تومان داشتند. ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس امروز با کمی کاهش نسبت به دیروز به ۵۹.۰۷۰ هزار میلیارد ریال شد ولی ارزش دلاری آن به دلیل کاهش نرخ دلار رشد داشت و به ۲۶۹ میلیارد دلار رسید.


خبر تغییر نرخ تسعیر ارز در ابتدا بازار به گروه بانکی ها جان تازه ای داد ولی این خبر توان مقابله با سیل عرضه ها را نداشت و نتوانست بازار رامثبت کند.



پر حجم ترین معاملات


حضور سه نماد بانکی در بالای لیست نمادهایی با بیشترین حجم معامله خبر از توجه ویژه معامله گران به گروه بانکی ها می دهد. وبملت ، وتجارت و وبصادر این سه نماد بودند. بعد از بانکی ها ، شیمیایی ها و فلزات اساسی مورد توجه قرار گرفتن اما حجم آنها نسبت به رتبه یک تقریبا یک سوم بود.


خبر اصلاح نرخ تسعیر ارز باعث شد وبملت روز را نزدیک به سقف روزانه شروع کند. اما عرضه ها این نماد را به نوسان کشیدند. هرچند در نهایت روز را در بازه مثبت به پایان رساند. امروز ۵۰۶ میلیون سهم در این نماد معامله شد که ۶۸ درصد را حقیقی ها خریدند و ۳۵ درصد را حقوقی ها فروختند. این روند موجب ورود ۷۸ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد بانک ملت شد.


بیشترین ورود و خروج پول


مثل دیروز که واسطه گری مالی و قندی ها بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند امروز هم این دو گروه مورد توجه قرار گرفتند. گروه های محصولات شیمیایی ، سرمایه گذاری و فلزات اساسی نیز بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.


همانطور که انتظار می رفت نمادهای بانکی پول حقیقی بیشتری را جذب کردندو دو نماد وپاسار و وبملت با اختلاف بیشترین ورود پول حقیقی را تجربه کردند و بعد از آنها وپخش قرار داشت. در مقابل وسپهر، زاگرس و وتجارت نیز بیشترین خروج را به نام خود ثبت کردند.


وپاسار تحت تاثیر خبر اصلاح نرخ تسعیر ارز روز را صعودی شروع کرد. اما کلیت بازار روی روند او تاثیر گذاشت و هر چه کرد به صف خرید نرسید. امروز حقوقی ها بیشتر فروشنده بودند چرا که از ۲۹ میلیون سهم معامله شده ۵۷ درصد را عرضه و فقط ۲۳ درصد را خریدند. این روند موجب ورود ۱۵۰ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد شد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه وسکرد با اختلاف در صدر نمادهای مشکوک قرار دارد . قجام و سهرمز هم بعد از او بودند.


در بازه ۳۰ روزه اما قجام و وسکرد صدر نشین مشکوک ترین حجم شدند و ثمسکن رتبه سوم را دارد..


وسکرد بعد از مدتها حجم میلیونی به خود دید. حجم معاملات امروز وسکرد ۱۰۱ میلیون سهم بود که بیش از ۶۳۰ برابر میانگین ماهانه او است. حقوقی سهم یک تنه ۱۰۰ میلیون سهم را خرید ولی نتوانست صف فروش را جمع کند و ۱۷ میلیون سهم برای روز بعد در صف ماندند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


در بین صنایع بانکی ها با ۰.۴ درصد ، رایانه ۰.۰۹ درصد و انبوه سازان با ۰.۰۷ درصد رشد بیشترین بازدهی را داشتند. در مقابل خرده فروشی با ۲ درصد ، فلزات اساسی با ۱.۹ و چند رشته ای صنعتی با ۱.۸ درصد بیشترین بازدهی منفی را به نام خود ثبت کردند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه را وساخت با ۴.۴ درصد ، ثمسکن و قیستو با ۴ درصد داشتند در مقابل نیز قجام با ۲۴.۳ ، پالایش با ۳.۸ و گوهر با ۳.۲ درصد بیشترین کاهش قیمت را ثبت کردند.


وساخت روز پر هیجانی داشت. ابتدای بازار حجم زیاد عرضه ها نماد را به صف فروش کشاند اما بعد از ساعت ۱۰:۳۰ و در کمتر از ۳۰ دقیقه صف فروش به صف خرید تبدیل شد. این صف هرچند متزلزل بود اما تا آخر بازار ادامه داشت. حقیقی ها تمام ۲.۸ میلیون سهم معامله شده را خریدند و حقوقی ها ۱۲ درصد از عرضه ها را بر عهده داشتند.


فرآورده های غذایی و قندتربت‌جام که ۱۱ اردیبهشت برای افشا اطلاعات با اهمیت متوقف شده بود امروز بازگشایی شد و ۳۴ درصد زیر قیمت قبلی خود معامله شد. به لطف حجم مبنا و با خرید ۴۴۲ هزار سهم توسط حقیقی ها قیمت پایانی تنها ۲۴ درصد افت داشت. اما صف فروش ۹ میلیونی خبر از ادامه این روند در روزهای آینده می دهد.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار در صرافی ملی با یک ریزش ۴.۱ درصدی ۲۱ هزار ۹۶۰ تومان رسیده است. بسیاری انتظار دلار را در کانال ۲۰ هزار تومان می کشند.


سکه طرح جدید هم همراه با دلار کاهش ۲.۲ درصدی را تجربه کرده است هم اکنون با قیمت ۹ میلیون و ۵۵۹ هزار تومان در حال معامله است


انس طلا پس از اینکه دیروز حمایت ۱۷۵۵ دلار را لمس کرد امروز کمی وضع بهتری دارد و در محدوده ۱۷۶۸ دلار مبادله می شود


انتهای خبر

0
0