سنا
1401/03/16
09:18
سندباکس بازار سرمایه، فرآیندی برای تسریع در همگام‌سازی قوانین با ایده‌های نوآورانه

سندباکس محیطی برای آزمون فناوری‌ها، محصولات، خدمات یا رویکردهای نوآورانه‌ای فراهم می‌کند که این ایده‌ها به طور کامل با چارچوب قانونی و نظارتی موجود مطابقت ندارند و شرایط اجرای این ایده‌ها را در یک محیط واقعی و برای مدتی محدود امکان‌پذیر می‌سازد.

سجاد موحد، مدیرعامل مرکز مالی ایران با بیان ا ین مطلب به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: سندباکس‌ها رویکردهایی نظارتی هستند که از سال ۲۰۱۶ در جهان مورد استفاده قرار گرفته اند. محیطی جهت حمایت و به اجرا درآوردن این ایده‌ها و ابزارها و نهادهای جدید در یک محیط کاملا نظارت‌شده که در یک مقیاس کوچک به اجرا در می‌آید.


او افزود: هدف از ایجاد سندباکس نه تنها آزمون نوآوری‌های مالی در شرایط واقعی است، بلکه اجازه دادن به قانونگذاران برای به دست آوردن دانش مورد نیاز برای ایجاد قوانین و مقررات مناسب در آینده است. این نکته حائز اهمیت است که قوانین در حوزه‌های خاص باید به چه طریق تنظیم یا طراحی شوند تا بتوان به شکلگیری نوآوری‌ها شتاب داد، ایجاد استارت‌آپ‌ها را تسهیل کرد و رقابت را بدون کنار گذاشتن استانداردهای لازم ارتقا داد؟ آیا باید به همه فناوری های جدید بدون علم به نتایج آن اجازه ورود به بازار دهیم؟ یا هر چیزی را که طبق مقررات فعلی مجاز نیست ممنوع کنیم؟ در بیشتر موارد، سندباکس های نظارتی می‌توانند به ایجاد یک چارچوب قانونی مناسب کمک کنند که پیشر فت‌های بیشتری را در آینده رقم بزنند، لذا سندباکس های نظارتی حرکت بزرگی در راستای همگام سازی قوانین و مقررات نظارتی با توجه به سرعت بالای دیجیتالی شدن و شکلگیری فناوری های نوین است. چنانچه موفق به استفاده مناسب از سندباکس های نظارتی شویم، گام مهمی در جهت حضور در رقابت جهانی استعدادها و ایده ها در آینده خواهد بود.


موحد با اشاره به تجارب جهانی در حوزه فناوری های مالی گفت: سندباکس ها معمولا به عنوان اولین گام جهت نظارت، ارائه پشتیبانی، مشاوره و راهنمایی ارائه می شوند؛ البته باید در نظر داشت که سندباکس ها پدیده ای نسبتا جدید هستند و تنها از سال ۲۰۱۶ بوجود آمده اند. شواهد دال بر موفقیت سندباکس ها همواره در حال رشد بوده است. طی سال ۲۰۱۹ قاره اروپا و آسیای مرکزی از نظر فراوانی تسهیل‌کنندگان نوآوری پیشرو بوده و دارای بیشترین فراوانی تسهیل کنندگان در میان کشورها هستند. این در حالی است که کشورهای جنوب آسیا دارای کمترین سطح از فراوانی در حوزه تسهیل کنندگان نوآوری هستند.


او ادامه داد: نهاد نظارتی انگلستان ()FCA سندباکس نظارتی خود را در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان بخشی از پروژه نوآوری خود راه‌اندازی کرد. قبل از راه‌اندازی سندباکس، مرکز نوآوری خود را راه‌اندازی کرده بود که هدف گسترده آن پرورش نوآوری مفید در خدمات مالی با ارائه پشتیبانی و مشارکت با کسب‌وکارهای نوآور بود. دریافت بیش از پانصد درخواست پشتیبانی در دوره هجده ماهه تا آوریل ۲۰۱۷ از جمله رویدادهای واقع در این سندباکس است. برای ورود به این سندباکس باید چندین معیار رعایت شود. به طور کلی، برنامه باید نشان دهد که اولا محصول یک نوآوری واقعی است؛ ثانیا نوآوری چشم‌انداز خوبی از مزایای قابل‌شناسایی را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهد (چه به طور مستقیم یا از طریق رقابت شدید)؛ ثالثا کسب‌وکار زمان مناسبی را در پیشینه تحقیقات برای درک قوانین صرف کرده است و کسب‌وکار نیاز واقعی به پشتیبانی دارد. به عبارتی باید نشان دهد که ایده واقعا یک نوآوری است و منفعت برای مصرف‌کننده دارد و شرایط لازم برای حضور در محیط آزمون را داراست.


سجاد موحد، افزود: آیین نامه اجرایی محیط آزمون بازار سرمایه در تیرماه سال ۱۴۰۰ به تصویب سازمان بورس و اوراق بهادار رسید. ساختار محیط آزمون بازار سرمایه (سندباکس) متشکل از سه رکن اصلی شورای راهبری، دبیرخانه و مجری است. مطابق با دستورالعمل شورای راهبری محیط‌های آزمون (سندباکس)، مرکز مالی ایران به مدت دو سال به‌عنوان مجری محیط‌های آزمون بازار سرمایه تعیین‌شده است.


او تصریح کرد: مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مراحل اصلی سندباکس شامل دریافت درخواست، ارزیابی، آزمون و خروج است. دریافت درخواست شامل دریافت و بررسی اولیه درخواست ارسال شده از جانب متقاضیان حضور در سندباکس است.


مدیرعامل مرکز مالی ایران در ادامه گفت: در پایان دوره سندباکس، چنانچه طرح های ارسال شده قادر باشند حدنصاب شاخص های تعیین شده در آزمون را کسب کنند، به تشخیص نهادهای قانونی می‌توانند شرایط اخذ مجوز دائم فعالیت در بازار را دریافت کرده و موفق به توسعه کسب‌وکار خود در بازار واقعی شوند.


موحد، در پایان خاطر نشان کرد: متقاضیانی که دارای ایده های نوآورانه در حوزه مالی هستند، می‌توانند ایده های خود را در قالب فایل پیوست درج شده در سامانه http://sandbox.ifc.ir ، به آدرس الکترونیکیSandbox@ifc.ir ارسال کنند.



لیلی شهیر

انتهای خبر

0
0