همفکران
1401/06/01
16:44
گزارش بازار/ تاخت و تاز کوچک ها

شاخص کل بورس تهران نخستین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ را سبزپوش و با رشد حدود ۷ هزار واحدی به پایان رساند. این شاخص بورسی تا سطح ۱ میلیون و ۴۳۱ هزار واحد پیشروی کرد. شاخص هموزن همسو با دیگر نماگرها روندی صعودی داشت. نکته قابل توجه اینست که این شاخص امروز هم جلوتر از دیگر نماگرها گام برداشت و در نهایت ۵ هزار واحد بر ارتفاعش افزود. فملی، نوری و حکشتی...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران نخستین روز از شهریور ماه ۱۴۰۱ را سبزپوش و با رشد حدود ۷ هزار واحدی به پایان رساند. این شاخص بورسی تا سطح ۱ میلیون و ۴۳۱ هزار واحد پیشروی کرد.


شاخص هموزن همسو با دیگر نماگرها روندی صعودی داشت. نکته قابل توجه اینست که این شاخص امروز هم جلوتر از دیگر نماگرها گام برداشت و در نهایت ۵ هزار واحد بر ارتفاعش افزود.


فملی، نوری و حکشتی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. نوری و حکشتی با رشد حداکثری قیمت همراه شدند و با صف خرید به کارشان پایان دادند. فملی توانست تا محدود مثبت ۲ درصدی بالا بیاید و در همان حوالی متوقف شد. فارس، فولاد و کگل بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فارس با ۱ درصد کاهش قیمتی مواجه شد و دونماد دیگر در محدوده صفر تابلو سرخ پوش بستند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای آریا و فرابورس و فغدیر، با رشد ۱۵۲ واحدی به کارش پایان داد و در سطح ۱۹ هزار و ۱۴۲ واحد قرار گرفت. کگهر و توسن نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت و ۹۷ میلیارد تومان پول جذب بازار شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۸ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۸ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و فلزات اساسی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خساپا، خودرو و شستا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز حمل و نقلی ها و خودرویی ها بیشترین پول را از سوی سهامداران حقیقی جذب کردند. در مقابل بیمه ای ها و مخابراتی ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای حکشتی و سمگا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای مبین و های وب بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



در نخستین روز معاملاتی شهریور ماه شاهد بازاری مثبت همراه با بهبود تقاضا و برتری خریداران بودیم به طوری که تقریبا تمام تایم بازار تعداد نمادهای مثبت بیش از ۴۰۰ بود. به این ترتیب بار دیگر خوشبینی های برجامی موجب شد تا نظاره گر رشد یکپارچه نماگرها و قیمت ها را باشیم.


علاوه بر برتری تعداد نمادهای مثبت و ارزش صفوف خرید، صعودی بودن ارزش معاملات خرد و مثبت شدن تراز نقدینگی حقیقی ها از دیگر نکات مثبت بازار امروز بود.


در میان خودرویی ها، خکرمان و خشرق و خزامیا و خاور رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند و با صف خرید در سقف قیمتی بستند. خودرو امروز هم معاملات بهتری به نسبت سایپا داشت ولی علیرغم رشد تا محدوده ۳+، در نهایت در مرز صفر معاملاتی متوقف شد. خساپا نیز برای دومین روز متوالی در محدوده صفر تابلو درجا زد.


امروز برای بانکی ها نیز روزی مثبت بود. دی و سامان با صف خریدشان در سقف قیمتی به ترتیب به ۷۲ تومان و ۳۸۰ تومان رسیدند. وبصادر و وتجارت با رشد ۳ درصدی به محدوده ۱۷۷ تومان رسیدند. وبملت ۳۱۶ تومان شد و در مدار مثبت ۱ درصدی از حرکت بازایستاد.


فملی در واپسین لحظات با رنج کشی های مثبت توانست تا ۲.۵ درصد بالا بیاید و به ۵۴۶ تومان برسد. فولاد همچنان تحت تاثیر آخرین اخبار شرکت است و امروز را به درجا زدن در محدوده صفر تابلو گذراند.


شستا بالغ بر ۱ درصد رشد قیمتی را رقم زد و ۹۷ تومان شد. اما وغدیر امروز هم در مرز صفر معاملاتی سنگر گرفت و با نوسانات مثبت مجددا به بالای ۱۴۰۰ تومان برگشت.


پالایشی ها نیز امروز توانستند خود را با موج تقاضا همراه کنند و با رشد قیمتی همراه شوند. شپنا ۱+ خورد و ۵۹۳ تومان شد. شبندر پیشتاز گروه بود و با رشد بیش از ۲ درصدی به ۷۲۴ تومان رسید. شتران و شبریز بیش از ۱.۵ درصد افزایش قیمتی داشتند.


در بین صنایع کوچک و متوسط بازار تعداد نمادهای مثبت و سهم هایی که صف خرید داشتند مشهودتر بود. زراعتی ها، غذایی ها، دارویی ها، سیمانی ها، حمل و نقلی ها فراکاب ها در کانون توجهات خریداران بودند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای کهرام، فسدید و شدوص و در بازه ۳۰ روزه نمادهای شدوص، فنورد و کابگن بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را بکاب با ۴.۷۵ درصد، دپارس با ۳.۷۵ درصد و رانفور با ۳.۶۶ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام امید با ۲.۶ درصد، دانا با ۲.۵ درصد و شخارک با ۲.۴۶ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسب روز گذشته ۲۹۰ تومان کاهش داشت و هم اکنون در محدوده ۲۹ هزار ۱۱۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۱.۰۲ درصدی، به ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۰۷ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۳۷ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0