بااقتصاد
1399/10/20
15:55
واکاوی دلایل سقوط پیاپی شاخص بورس در دو هفته اخیر/ اجرای سناریوی نانوشته وزیر صنعت برای فولاد در ماه‌های پایانی دولت

سقوط پیاپی شاخص بازار سهام ایران در دو هفته اخیر، در حالی که بسیاری از تحلیلگران و فعالان بورس، انتظار صعود آرام را داشتند و افزایش قیمت‌ها را روی نمودارهای تکنیکال رسم می‌کردند، نشان داد متن سناریوی نانوشته از سوی برخی تصمیم‌سازان برای بورس حاشیه‌های دیگری هم دارد! حاشیه‌های فولادی که با رفتار واگرایانه وزیر صنعت مقابل اعضای هیات دولت به متن تبدیل شد تا افزون بر ریزش‌های سنگین شاخص، کل بازار بورس ایران را به کما ببرد و وارد دور تازه‌ای کند.

به گزارش بااقتصاد، دلایل سقوط شاخص بورس به‌ویژه در داستان قیمت‌گذاری فولاد را باید در معرفی وزیر جدید صنعت، غیبت رییس جمهوری و رای اعتماد مجلس با استناد به پروتکل‌های بهداشتی روحانی، جست‌وجو کرد. این انشقاق در بدنه دولت زمانی نمود بیش‌تری پیدا کرد که رزم‌حسینی در نشست‌های اخیر هیات دولت حاضر نشد و اختلاف نظر وی با وزیر اقتصاد بر سر قیمت‌گذاری فولاد در بورس کالا هم دلیل دیگر این دوشقه شدن بدنه دولت در ماه‌های پایانی است.


بازگشت دوباره شاخص به کانال ۱.۲ میلیون واحدی


امروز شنبه ۲۰ دی‌ماه، شاخص کل بورس بیش از ۲۴ هزار واحد ریزش کرد و کانال ۱.۳ میلیونی را از دست داد تا با رسیدن سهم‌های بزرگ به کف قیمت روزانه، روی رقم یک میلیون ۲۸۵ هزار واحدی بایستد و همچنان تمایل به ریزش داشته باشد. بی‌اعتمادی سهامداران به دلیل ریسک بالای سرمایه‌گذاری در بورس، جایگاه شاخص کل را لرزان‌تر از زمانی می‌کند که کشور در معرض ریسک‌های سیستماتیک مانند احتمال جنگ، قرار داشت.


افت ۹.۵ درصدی شاخص تنها در ۷ روز معاملاتی!


شاخص کل بورس تنها در ۷ روز معاملاتی اخیر ریزش بیش از ۹.۵ درصدی را ثبت کرد و حالا به پیش‌بینی برخی دیگر از تحلیلگرانی که احتمال سقوط شاخص به محدوده یک میلیون و حتی ۹۰۰ هزار واحدی را می‌دادند، نزدیک‌تر می‌شود. شاخص کل هم‌وزن نیز امروز با ۰.۱ درصد(۷۶۵ واحد) افت، به رقم ۴۵۹ ۸۰۵ واحد رسید و شاخص کل فرابورس هم ۲۲۸ واحد سقوط کرد.


فشار فروش در سهم‌های بزرگ و کوچک، تابلو سراسر سرخ‌رنگ را در بورس تهران به نمایش گذاشت و رفتار هیجانی همراه با بی‌اعتمادی در کل معاملات امروز به‌چشم می‌خورد.


صف‌های خرید و فروش نمادهای بورس و فرابورس


در ۳۳۶ نماد فعال بورس، امروز ۹۴ نماد صف خرید ۶۲۸ میلیاردی تشکیل دادند و ۷۸ نماد هم ارزش صف فروش‌شان به ۴۷۴ میلیارد تومان رسید. سهم وسلرستا، از نمادهای سهام عدالت استانی، بالاترین حجم صف فروش را به خود اختصاص داد تا بار دیگر بی‌اعتمادی سهامداران عدالت را یادآوری کند.


در بازار فرابورس نیز روی تابلو اصلی، ۳۱ نماد از ۱۳۱ نماد فعال، صف خرید بودند و ۴۰ نماد دیگر هم صف فروشض ۶۵۲ میلیارد تومانی شکل دادند. بازار پایه هم امروز شاهد تشکیل صف خرید در ۶۵ نماد با ارزش روزانه ۲۹۲ میلیارد تومانی و حجم صف فروش ۲۵۱ میلیارد تومانی در ۲۷ نماد بود.


فلزی‌ها صدرنشین منفی‌های بازار سهام


در جریان معاملات امروز، نمادهای بزرگ فلزی همچنان متاثر از بلاتکلیفی فولاد مبنی بر قیمت‌گذاری وزارت صنعت و دخالت‌های این وزارت‌خانه در سایر محصولات بورس کالا، در کف قیمت روزانه معامله شدند. فولاد در قیمت ۱۱۲۴ تومان، ۲۷ میلیون سهم را جابجا کرد و فملی روی قیمت ۱۲۲۴ تومان، به دادوستد ۷۰ میلیون سهم در این محدوده رضایت داد. ذوب نیز با قیمت ۴۳۲ تومان حجم معاملات ۱۰۸ میلیون سهم را پشت سر گذاشت و صف فروشش نیز جمع شد.


ادامه عقب‌گرد خودرویی‌ها


گروه خودرویی‌ها امروز با آمادگی بیش‌تر خساپا در رنج مثبت و منفی معامله شدند. خساپا با حجم معاملات ۸۷۰ میلیون سهم در قیمت ۲۱۰ تومان، از دامنه منفی جدا شد و در دقایق پایانی روی قیمت ۲۲۲ تومان صف خرید تشکیل داد. خودرو هم با ۴درصد افت به قیمت ۲۶۸ تومان رسید و ۵۰۰ میلیون سهم را انتقال داد.


خگستر دیگر نماد خودرویی‌ها، بیش از ۱۵۰ میلیون سهم را در صف فروش گذاشت و در قیمت ۳۲۳ تومان بیش از ۲۰۸ میلیون سهم را جابجا کرد. خپارس نیز در کف قیمت روزانه روی ۶۵۰ تومان، حجم معاملات ۷۲ میلیون سهم را پشت سر گذاشت و خزامیا با ۱۶ میلیون صف فروش، بیش از ۲۴ میلیون سهم را جابجا کرد.


نمادهای مثبت خودروسازان، خبهمن، خزر، خکمک، ختور، خرینگ، خریخت، خموتور، خنصیر، خشرق، خلنت، خکار، خوساز و خپویش بودند که در میان عرضه‌های پرحجم، افزایش بیش از ۴درصدی را تجربه کردند.


نمادهای بانکی در کف قیمت روزانه


در گروه بانکی‌ها رنگ قرمز در رگ‌های معاملات جریان داشت. وبملت در کف قیمت روزانه با حجم معاملات ۲۳۰ میلیونی به قیمت ۴۳۶ تومان رسید و وبصادر دیگر نماد بزرگ این گروه، با تشکیل صف فروش ۳میلیونی، در قیمت ۲۷۵ تومان ۲۸۰ میلیون سهم را معامله کرد.


در همین گروه، وتجارت با بیش از ۹۰ میلیون سهعم در صف فروش، در قیمت ۲۸۹ تومان شاهد جابجایی ۵۳۰ میلیون سهم بود و دی با حجمد معاملات اندک، صف فروش ۸۰ میلیونی روی قیمت ۳۲۱۴ تومان تشکیل داد. وکار و وپست از دیگر نمادهای بانکی بودند که در سقف قیمت روزانه با ۳۶۲ و ۲۰۹۴ تومان معامله شدند.


ریزش ۵.۵ درصدی پالایش


داستان سقوط پالایش نیز همچنان برای سهامدارانش به پایان نرسیده است و این نماد ETF دولتی، با بیش از ۵.۵ درصد ریزش به قیمت ۶۴۹۷ تومان رسید.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز شنبه ۲۰ دی‌ماه ۹۹


به‌این‌ترتیب، ارزش مجموع معاملات بورس و فرابورس امروز به بیش از ۱۴۷۰۰ میلیارد تومان رسید و سه نماد شاخص‌ساز فارس، فملی و فولاد، نزدیک به ۱۰ هزار واحد از شاخص کل کاستند و نقش اصلی را در سقوط ۲۴ هزار واحدی شاخص کل ایفا کردند.


خالص خرید سهام از سوی حقوقی‌ها امروز ۷۸۰ میلیارد تومان در گروه فلزات اساسی وفراورده‌های نفتی رقم خورد و حقیقی‌های بازار سهام نیز در گروه کانی غیر فلزی و سیمانی تمایل بیش‌تری برای خرید نشان دادند.


همچنین ارزش معاملات خرد به بیش از ۱۳ میلیارد تومان رسید و نسبت به چهارشنبه گذشته ۱۰ درصد افت کرد. خالص۳ تغییر مالکیت در بورس از سهامداران حقیقی به حقوقی‌ها نیز ۷۸۰ میلیارد تومان بود.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۸۵,۹۴۸.۰۲ (۲۴۸۰۷.۳۶-)


شاخص کل هم‌وزن:۴۵۹.۸۰۵.۴۵ (۷۶۵.۰۱-)


ارزش معاملات: ۱۰,۶۴۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۱.۱ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فارس، فملی و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸,۸۴۷.۹۵ (۲۲۸.۱۹- )


ارزش معاملات: ۴,۱۸۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: کگهر، بپاس و میدکو



گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0