بورس۲۴
1399/12/09
11:10
مبارزه تن به تن خریداران و فروشندگان در بورس

بازی به نفع فروشندگان است ؛ فعلا... تبدیل صندوق های با درآمد ثابت به جذاب ترین محل برای نقدینگی حقیقی ها

بورس۲۴ : در هفته نخست اسفند ماه مجموع ارزش کل معاملات بازار سرمایه به ۳۵ هزار و ۵۹۸ میلیارد تومان رسید که ۴۲ درصد افت را نسبت به هفته چهارم بهمن ماه متحمل شد. از این مقدار بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان به داد و ستدهای خرد اختصاص داشت.


ارزش معاملات خرد در هفته ابتدایی اسفند ماه نسبت به هفته چهارم بهمن ماه ۵۴ درصد افت کرد. بدین ترتیب میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان رسید.


از دوم تا ششم اسفند ماه حقیقی ها ۲،۸۷۵ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سرمایه خارج کردند و در مقابل ۱،۲۸۰ میلیارد تومان نقدینگی به صندوق های با درآمد ثابت وارد ساختند.


طی هفته نخست اسفند ماه تمایل حقیقی ها برای خروج از سهام و در مقابل ورود نقدینگی به صندوق های با درآمد ثابت رشد قابل توجهی داشت.


در هفته ای که گذشت بازدهی شاخص کل منفی ۳ درصد و بازدهی شاخص هموزن منفی ۱ درصد بود. حال آن که در هفته پایانی بهمن ماه شاخص کل هم وزن به ترتیب ۲ درصد و ۴ درصد بازدهی مثبت داشتند.


در هفته اخیر بجز اپال که عرضه اولیه شد و بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد نمادهای فملی، وپارس، فولاد، شستا، شبندر، سپیدار، خساپا، شتران، وتجارت، وسپهر، شپنا، خودرو، شبریز، فزرین، وهنر، سفارس، وبملت، سامان و سیتا به ترتیب دارای بیشترین ارزش معاملات بودند.


بیشترین ورود پول خرد و خرید از حقوقی ها به ترتیب در نمادهای اپال، سپیدار، فملی، پارسیان، ساذریح، شلعاب، اوان، کسعدی، زفکا، کرمان، خبازرس، سشمال، وهنر، رانفور، مداران، فسازان، شساخت، بموتو، غگلپا و سفانو اتفاق افتاد.


اما بیشترین خروج پول خرد و فروش به حقوقی ها در نمادهای وپارس، وسپهر، شستا، سیتا، شبندر، وتجارت، فولاد، وپاسار، وغدیر، واحیا، فخوز، پترول، شبریز، بوعلی، ثشاهد، ومعادن، وملل، امین و شگویا صورت گرفت.


بیشترین بازدهی را به ترتیب سهم های شلعاب، بالبر، امید، کسعدی، خبازرس، سغرب، معیار، اوان، زماهان، کساوه، سشمال، شگل، فنرژی، جوین، ثشرق، شساخت، فملی، زفکا، دشیمی، ساربیل و غشاذر داشتند. بازدهی این سهم ها به ترتیب از ۲۴ درصد تا ۸ درصد بود.


بیشترین افت قیمت را به ترتیب سهم های دی، بمیلا، ثفارس، وثنو، وسین، تکنار، فن آوا، های وب، وسکاب، سمتاز، تماوند، وآفری، فنورد، حفاری، وملل، شستا، ثجوان، دارا یکم، شلرد، وکبهمن و وملت متحمل شدند. بازدهی این سهم ها در هفته ای که گذشت به ترتیب بینن منفی ۲۸ درصد تا منفی ۷ درصد بود.


نیمه ابتدایی بازار شنبه ۹ اسفند ماه


فشار عرضه ها در نخستین روز از هفته دوم اسفند ماه نیز ادامه دارد. به طوری که در مرحله پیش گشایش امروز شنبه نهم اسفند ماه بیش از ۴۷۰ سهم صف های فروشی را به یدک می کشیدند که مجموع ارزش ریالی آن ها بالغ بر ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود. در مقابل تنها حدود ۳۵ سهم صف خرید بودند که مجموع ارزش ریالی آن ها حدود ۶۲۰ میلیارد تومان بود.


در نیمه ابتدایی بازار امروز شنبه ۹ اسفند ماه شاخص کل با بیش از ۹ هزار واحد معادل ۰،۷۸ درصد افت به محدوده ۱ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسیده است. شاخص هموزن نیز با کاهش حدود ۵۸۰ واحدی معادل ۰،۱۳ درصدی تا محدوده ۴۳۳ هزار واحد افت داشت. تا کنون بیش از ۶۰۵ میلیارد تومان نقدینگی خرد از بازار خارج شده که بیشترین خروج آن به ترتیب از سهم های شپنا، شبندر، شستا، وبملت، شتران، فملی، فولاد، وتجارت، خساپا، خودرو و قشیر بود. گفتنی است حقوقی ها در مقابل عرضه های حقیقی ها خریدار بودند. تا این لحظه تحرکات حقوقی وبملت در مقابل فروش های سهامداران خرد و جمع آوری صف فروش در این نماد چشمگیر بود.


اما تا این لحظه حقیقی ها در برخی از نمادها خریدار هم بودند. آن ها تا توانستند کسعدی، های وب، ساربیل، اعتلا، کفرآور، خبازرس، شپترو، ساروج و کپشیر را از حقوقی ها خریداری کردند.




انتهای خبر

0
0