تابلوخوانی
1399/01/26
20:55
✅ #عرضه_اولیه ☑️ شستا 🔶 معرفی: 🔸 شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد #شستا در سال 1365 در قالب سهامی خاص تاسیس و طی سال 1379 به سهامی عام تب...

✅ #عرضه_اولیه


☑️ شستا


🔶 معرفی:


🔸 شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد #شستا در سال ۱۳۶۵ در قالب سهامی خاص تاسیس و طی سال ۱۳۷۹ به سهامی عام تبدیل گردیده است.


ماهیت و موضوع فعالیت این شرکت، سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اقتصادی همچون تولید، بازرگانی، خدمات، انرژی و ... می باشد. هلدینگ #شستا را می توان در همین ابتدا سبدی متوازن از اغلب فعالیت های اقتصادی ایران نامگذاری کرد.


از آنجا که در تحلیل شستا با یک شرکت سرمایه گذاری مواجهیم، بهترین روش بررسی و ارزش گذاری، محاسبه NAV یا همان خالص ارزش روز دارایی ها می باشد.


دارایی های #شستا همچون دیگر شرکت های مشابه از دو بخش اصلی پرتفوی بورسی و غیربورسی تشکیل شده است.


🔸پرتفوی بورسی:


مالکیت #شستا در شرکت های پذیرفته شده بورسی شامل:


۵۶ میلیارد #تاپیکو، ۱۵ میلیارد #صبا، ۴.۸ میلیارد #تاصیکو، ۴ میلیارد #حکشتی، ۱ میلیارد تیپیکو، ۱.۹ میلیارد وبملت، ۶۲۶ میلیون فولاد، ۳۴ میلیون وپترو، ۳۱۹ میلیون سفارس، ۱۴۴ میلیون لخانه، ۶۱ میلیون فسلیر می باشد.


بهای تمام شده مجموع دارایی های بورسی تنها ۷۴۹۱ میلیارد تومان می باشد در حالیکه هم اکنون ارزش بازار آنها بر اساس قیمتهای روز به بیش از ۷۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.


🔹 پرتفوی غیر بورسی:


در بخش شرکت های خارج از بورس مجموعه ارزنده ای شامل مدیریت صنایع نوین تامین، شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، سیمان تامین، موج تامین ارتباطات، ملی نفتکش ایران، انتشارات علمی و فرهنگی، مدیریت توسعه انرژی تامین، کشتی سازی اروندان، ماشین سازی پارس، صنایع تامین، کاغذ قایم شهر و فرش گیلان وجود دارند که قیمت تمام شده ی همه ی این شرکت ها جمعا ۲۳۰۰ میلیارد تومان می باشد. این عدد در حالیست که مالکیت تو در تو (complicated ownership) شرکت های زیرمجموعه #شستا که خود اعم از بورسی و غیر بورسی در سبد خود دارند موجب شده تا جذابیت منحصر بفردی در نهایت متوجه دارایی های مالکیتی این هلدینگ بزرگ باشد. برای مثال مالکیت و سوددهی شرکت رایتل یا نیروگاه برق خلیج فارس و حتی سنگ آهن مرکزی با توان تولیدی ۵ میلیون تن در سال از طریق همین روابط غیر مستقیم به #شستا تعلق دارد.


✅ جهت سهولت خوانش تحلیل تنها به نتیجه ی محاسبات غیر بورسی بسنده کرده و عدد ۲۸۰۰۰ میلیارد تومان ارزش فعلی را مد نظر قرار می دهیم.


❇️ جمع بندی:


با لحاظ نمودن ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان حقوق صاحبان سهام و ۹۵۰۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده دارایی های بورسی و غیر بورسی NAV این سهم در مجموع با احتساب ۸۰ میلیارد سهم به میزان " ۱۳۳۷ " تومان محاسبه می گردد. از طرفی سود امسال #شستا با توجه به پتانسیل های بالای سال اخیر در ارزشگذاری جدید بر دارایی ها و فروش آنها حدودا ۱۷۵ تومان ارزیابی می گردد.



♨️ نکته حایز اهمیت در تحلیل شستا اثر EVE یا ارزش موجود است که با توجه به آینده نگری تحلیل، بطور قطع می توان گفت هم از لحاظ انحصار این سرمایه گذاری در بسیاری از بخش ها و هم افق مناسب پیش رو در عرضه شرکتهای زیرمجموعه در بورس، تا مدتها ارزش بازار #شستا در حال بروزرسانی به سمت بالا خواهد بود.


💢 نتیجه گیری


✔️ ۸۰ میلیارد سهم معادل ۱۰ درصداین مجموعه (حقیقی ها و صندوق ها) چهارشنبه برای اولین بار وارد بورس خواهد شد.


✔️ قیمت گذاری ۸۶۰ تومان در سقف قیمتی جذاب می باشد


✔️ پیش بینی می گردد با شرکت بیش از ۲ میلیون کد، به هر نفر بین ۲.۵ الی ۳.۵ میلیون تومان اختصاص یابد.


✔️ با توجه به نکات گفته شده توصیه به خرید این عرضه در سقف قیمتی ۸۶۰ تومان را داریم.


✔️ بازدهی مورد انتظار: ۳۰ الی ۴۰ درصد در کوتاه مدت


✔️ فارغ از جذابیتی که در سود سهام عرضه اولیه وجود دارد، بنظر می رسد هر فعال بورسی می بایست بسته به شرایط بازار میزان متناسبی #شستا در گوشه سبد خود داشته باشد.


🆔 تیم تحلیلی تابلوخوانی


۹۸/۰۱/۲۶


انتهای خبر

0
0