فارس نیوز
1401/09/16
17:18
تلاش بی‌نتیجه شاخص‌سازها برای کاهش قیمت سهم‌های کوچک/ ۲ دلیل نزول این روزهای بازار سهام

برای سومین روز متوالی شاخص کل هم‌وزن روندی صعودی به خود گرفت و شاخص کل به روند نزولی خود ادامه داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در روزهایی که توان صعود ندارد، در حال افت است، اما این افت هنوز به سهم‌های کوچک وارد نشده است، شاخص سازها در حال افت قیمت هستند و همین مساله موجب شده است کارشناسان نمادهای بزرگ بورس را عامل افت شاخص های عملکردی بورس بدانند.


برخی دیگر از کارشناسان معتقدند بازدهی خوب بازارهای موازی در یک سال اخیر خیلی‌ها را ترغیب به سرمایه‌گذاری در آنها کرد و از بازار سرمایه دور شدند، اتفاقی که موجب افت شاخص و خروج پول‌های حقیقی و حقوقی از بازار شده است.


از دیگر سو، تحلیلگران تکنیکال مرز یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد را سطح مقاومت مهمی برای شاخص کل می‌دانند که مانع رشد شاخص در هفته‌های گذشته شده است، از سوی دیگر احتمال کمبود انرژی در زمستان و ابهامات درباره بودجه ۱۴۰۲ از عوامل بنیادی نزول قیمت‌ها به شمار می روند.


* کارشناس بورس: اوراق گام و ابطال صندوق‌ها با درآمد ثابت عامل خروج پول از بورس است


در این‌باره، حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می‌گوید: چند روزی است که در بازار صحبت هایی از خروج پول‌های بزرگ از صندوق‌های درآمد ثابت می‌شود و این زمزمه به گوش می رسد که افراد (چه حقیقی و حقوقی) در حال ابطال واحدهای سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت هستند.


وی ادامه داد: این صندوق ‌ها برای تسویه با افراد دست به فروش بخشی از سبد سهام خود می ‌زنند و این موضوع موجب فروش و عرضه بیشتر در بازار شده است. صندوق‌های درآمد ثابت دست به تبلیغات گسترده ای زده اند و درصدد جذب پول و نقدینگی هستند تا نسبت ابطال و صدور را در وضعیت صندوق خود به تعادل برسانند.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: نرخ اوراق گام نیز تا ۳۰ درصد افزایش داشته و خیلی از افراد دست به خرید این اوراق می زنند؛ همین دو مساله موجب شده است سهامداران تصمیم به خروج پول خود از بورس بگیرند.


* رشد شاخص کل هموزن بورس


در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس پایتخت نسبت به روز کاری قبل ۶ هزار و ۵۷۳ واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و ۴۰۲ هزار و ۸۳۱ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۴۷ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن نیز با رشد ۸۹۴ واحدی در سطح ۴۱۷ هزار و ۸۵ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۲۱صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، ۴۷ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۵۶۳ واحد قرار گرفت.


* رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۳ هزار و ۸۹۲ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۴ هزار و ۷۴۴ میلیارد تومان بود که ۳۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.


امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۲۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۴ هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در ۴ هفته اخیر است. سهم این معاملات در کل معاملات بورس ۳۱ درصد بوده است.


* کاهش خروج پول حقیقی از بازار سرمایه


در مجموع معاملات چهارشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سیزدهمین روز متوالی منفی شد و ۱۲۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است.


بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد)، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و غگل (شرکت گلوکوزان) اختصاص داشت. در سوی دیگر نمادهای خساپا (سایپا)، خبنیان (بنیان دیزل) و خودرو (ایران خودرو) بیشترین ورود پول را داشتند.


* صف‌های خرید و فروش بازار سهام


در جریان معاملات امروز، ۴۴ درصد نمادها با رشد قیمت و ۵۶ درصد سهم ها با کاهش قیمت روبرو شدند. در پایان معاملات روز چهارشنبه، ۷۳ نماد صف خرید داشتند و ۳۲ نماد با صف فروش مواجه بودند.


مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۲ درصدی به ۲۷۹ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۷۰ درصد کاهش یافت و ۵۷ میلیارد تومان بود.


در پایان معاملات نماد ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) با صف خرید ۷۷ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از ورنا، نمادهای کپشیر (شرکت پشم شیشه ایران) و غدشت (شرکت دشت مرغاب) بیشترین صف خرید را داشتند.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0