اقتصاد آنلاین
1400/06/17
19:03
ظرفیت بالای تولید سیمان در صورت تامین برق و سوخت پایدار / تولید مازاد بر نیاز؛ دلیل عدم افزایش نرخ سیمان پس از ورود به بورس کالا است

دبیر سابق انجمن سیمان گفت: ۷۷ کارخانه سیمان به صورت فعال در کشور وجود دارد. این کارخانه‌های فعال، سال گذشته با استفاده از ظرفیت مناسب خود، ۶۳ میلیون تن سیمان برای مصرف داخلی و ۶ تا ۷ میلیون تن سیمان صادراتی را تولید کردند.

اقتصادآنلاینسارا محسنی ؛ عبدالرضا شیخان، دبیر سابق انجمن سیمان در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: پس از اطلاعیه شرکت توانیر درخصوص قطع برق واحدهای سیمانی و فولادی، وقفه‌ای در تولید ایجاد شد. اما اگر برق و سوخت واحدهای تولیدی صنعت سیمان به صورت پایدار تامین شود، تولید مانند گدشته ادامه خواهد یافت و ظرفیت بالایی برای آن وجود دارد.


شیخان درمورد اظهارات علی نیکزاد، نایب رییس مجلس درخصوص افزایش قیمت محصولات با ورود به بورس کالا و قیمت محصولات فولادی و سیمانی تصریح کرد: با ورود برخی از محصولات به بورس کالا که تولید آنها نسبت به میزان تقاضا کمتر است، این امکان وجود دارد که افزایش قیمت رخ دهد. اما در صنعت سیمان، اینگونه نیست. زیرا تولید ما مازاد بر نیاز است و بورس کالا، دلیلی برای افزایش نرخ سیمان نیست.


دبیر سابق انجمن سیمان افزود: ورود محصولات به بورس کالا منجر به سرکوب قیمت نخواهد شد، بلکه کشف قیمت صورت خواهد گرفت و شفافیت ایجاد خواهد شد.


وی درخصوص محدودیت‌های اعمال شده از سوی شرکت توانیر اظهار داشت: در حال حاضر، محدودیت‌های شبانه برای صنعت سیمان رفع شده، اما محدودیت‌ها درطول روز همچنان پابرجا است. این موضوع، تولید را کاهش داده است. اما امید می‌رود با خنک‌تر شدن دمای هوا و راه‌اندازی نیروگاه‌های برق-آبی، محدودیت‌های اعمالی به صورت کامل برداشته شده و کمبود تولید جبران شود. البته جبران کمبود تولید در صورتی امکان‌پذیر است که گاز واحدهای تولیدی سیمان در زمستان قطع نشود.


شیخان خاطرنشان کرد: اگر کمبود تولید جبران شود، سیمان در بورس کالا مطابق با عدد اعلامی از سوی وزارت صمت، یعنی ۲۵هزار تومان به فروش خواهد رسید و قیمت آن در بازار آزاد با احتساب ارزش افزوده، هزینه حمل‌ونقل، هزینه مراکز توزیع و...، ۳۵ تا ۴۰هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که پس از قطع برق واحدهای تولیدی سیمان از تیرماه، نرخ هر کیسه سیمان به ۸۹هزار تومان رسیده بود.


دبیر سابق انجمن سیمان در پایان گفت: اگر برق و سوخت واحدهای تولیدکننده سیمان در کشور به صورت پایدار و مستمر تامین شود، این واحدها میزان تولید را مدیریت خواهند کرد و کمبود ایجاد نخواهد شد. در صورت تامین پایدار انرژی، تولید افزایش خواهد یافت و این صنعت برای تامین سیمان ساخت یک میلیون واحد مسکونی که وعده داده شده است، مشکلی نخواهد داشت.


انتهای خبر

0
0