ایبنا
1401/05/10
08:24
مالیات بر عایدی سرمایه؛ مانع تبعیض بین فعالان اقتصادی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت: پرداخت مالیات برای تمام فعالان اقتصادی با شفافیت مالی یکسان می‌شود. با مالیات بر عایدی سرمایه، پرداخت مالیات به کارمندان، کسبه و تولیدکنندگان محدود نمی‌شود و این طرح مانع تبعیض بین فعالان اقتصادی خواهد شد.

محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درباره طرح اصلاح بانک مرکزی به خبرنگار ایبنا گفت: طرح اصلاح بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی آماده شده و به زودی برای بررسی به صحن علنی ارسال خواهد شد. نکته مثبت آن هم استقلال نسبی بانک مرکزی است که در نتیجه این طرح به دست می‌آید. دولت‌ها پس از تصویب نهایی این طرح در مجلس دیگر نمی‌توانند به بانک مرکزی مانند پول تو جیبی خود نگاه کنند که این مسئله قدم بسیار مهمی محسوب می‌شود. البته باید توجه داشت که استقلال مورد اشاره صد در صد نیست، ولی نسبت به گذشته تغییر قابل توجهی به حساب می‌آید.



وی درباره مزایای مالیات برعایدی سرمایه نیز بیان کرد: مالیات برعایدی سرمایه سبب شفافیت مالیاتی کسانی که شغل نبودن فعالیت اقتصادی خود را برای عدم پرداخت مالیات بهانه می‌کنند، خواهد شد. واقعیت این است عملیاتی شدن طرح فوق سیستم مالیات دهی را عادلانه‌تر می‌کند، زیرا براساس قانون همه باید در آن مشارکت داشته باشند و دیگر چنین نخواهد بود که مالیات بر دوش یک عده خاص (کارمندان و کسبه) باشد و کسانی که درآمد آنان حداقل از کارمندان بیشتر است، نسبت به این مسئله بی توجهی نشان دهند.



این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در ادامه افزود: موضوع مرتبط دیگر با بحث مالیات برعایدی سرمایه، بحث سوداگری است که در نتیجه قانونی شدن این طرح به تعریف در می‌آید و بنا برآن افرادی که در این زمینه (خودرو، زمین، سکه و ...) مشغول به کار هستند، مجبور به پرداخت مالیات می‌شوند. به این معنا که فعالان امور خدماتی، کارگزاری، دلالی و ... که درعرضه کالایی مدیریت انجام می‌دهند باید کارشان با توجه به سودی که به دست می‌آورند به صورت معقول، شفاف و عادلانه مشمول پرداخت مالیات شود. این کار با منطق اقتصادی جور در می‌آید و بسیار پسندیده است.



نماینده مردم تبریز در خصوص رابطه عدالت اجتماعی و مالیات برعایدی سرمایه بیان کرد: زمانی که شفافیت مالی به وجود آید، پرداخت مالیات برای تمام فعالان اقتصادی یکسان می‌شود. همانطور که در بالا هم مطرح شد، مالیات به کارمندان، کسبه و تولیدکنندگان محدود نمی‌شود و این طرح مانع تبعیض بین فعالان اقتصادی خواهد شد.

انتهای خبر

0
0