همفکران
1400/05/04
15:52
گزارش بازار / رشد شاخص بعد از خواب تابستانی+ نمودار

شاخص کل بورس تهران امروز صعودی بود و توانست خود را به یک میلیون و ۳۲۳ هزار واحد برساند. شاخص کل با رشد ۱۲ هزار واحدی معادل ۰.۹۲ درصد از مقاومت مقابل خود عبور کرد و در مسیر خود را تا یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مقاومتی نمی بیند. شاخص هم وزن نیز رشد ۰.۲۵ درصدی معادل هزار واحد داشت. به نظر می رسد این شاخص هم برای رسیدن به ۴۱۲ هزار واحد راه دشواری در پیش نداشته باشد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران امروز صعودی بود و توانست خود را به یک میلیون و ۳۲۳ هزار واحد برساند. شاخص کل با رشد ۱۲ هزار واحدی معادل ۰.۹۲ درصد از مقاومت مقابل خود عبور کرد و در مسیر خود را تا یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مقاومتی نمی بیند. شاخص هم وزن نیز رشد ۰.۲۵ درصدی معادل هزار واحد داشت. به نظر می رسد این شاخص هم برای رسیدن به ۴۱۲ هزار واحد راه دشواری در پیش نداشته باشد. کگل، فولاد و کچاد بیشترین اثر مثبت و وسرضوی، شستا و تاپیکو بیشترین تاثیر منفی را روی بازار داشتند.


در فرابورس اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس ۱۵ دقیقه اول بازار را با شیب خوبی افزایش یافت ولی بعد از آن به تعادل رسید و سرعت رشدش کاهش یافت. این شاخص با ۱.۱۵ درصدی معادل ۲۱۸ واحد به ۱۹ هزار ۲۶۷ واحد رسید و یکی از بهترین روزها در سال جاری را داشت. بپاس، زاگرس و کگهر بیش از دیگر نمادها اثر مثبت و غصینو، صبا و قچار بیشترین اثر منفی را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه ارزش معاملات ۵۰۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. همچنین امروز ۲۵۳ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۴ هزار میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۷ میلیارد دلار رسید.



صندوق های دولتی


دارایکم در محدوده صفر تابلو باقی ماند تغییر چندانی نکرد. ارزش ذاتی صندوق نیز تغییر زیادی نداشت و کمی کاهش به ۱۸۵۳۵۱ ریال رسید. حقوقی ها ۱۱ درصد از عرضه ها را خریداری کردند و ۵ درصد را به فروش رساندن که موجب ورود ۴ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد شد.


پالایش نیز شرایط مشابهی داشت و ارزش ذاتی صندوق با کاهش ۲ ریال به ۸۰۴۸۶ ریال رسید. در این نماد حقوقی ها چندان فعال نبودند و تنها ۳ درصد از عرضه ها را خریداری و ۲ میلیارد تومان پول به نماد وارد کردند.


پر حجم ترین معاملات


گروه های خودرو، شیمیایی و انبوه سازی بیشترن حجم معاملات را داشتند. در بین نمادها نیز بیشترین حجم معاملات به خگستر، وسخوز و وسکرمان اختصاص داشت.


خگستر امروز روند نزولی داشت و تمام مدت در بازه منفی معامله شد. از ۲۱۱ میلیون سهمی که معامله شد تنها ۱.۵ درصد را حقوقی ها خریدند و تقریبا هیچ فروشی نداشتند. در کل ۸۰۰ میلیون تومان پول حقوقی وارد سهم شد و سهم با افت ۲.۴۱ درصدی در قیمت پایانی روز را تمام کرد.


بیشترین ورود و خروج پول



محصولات شیمیایی، زراعت و کانی های فلزی سه گروهی بودند که حقیقی ها بیش از همه خریداری کردند و سیمان، سرمایه گذاری ها و بانک ها بیشتر توسط حقوقی ها حمایت شدند. در بین نمادها سپید، تیپیکو و فسرب بیشترین ورود پول حقیقی و برکت، کاما و کاوه بیشترین ورود پول حقوقی را تجربه کردند.


تیپیکو امروز در صف خرید ناپایداری قرار داشت و چند مرتبه صف خرید عرضه شد. از ۵۷ میلیون سهم معامله شده سهم حقوقی ها ۱۶ درصد از تقاضا و ۵۹ درصد از عرضه ها بود که موجب ورود ۴۸ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم شد.


برکت مورد حمایت حقوقی ها بود. این نماد را نیز واکسن کرونا نتوانست نجات دهد و ابهامات موجب شد حقیقی ها با تمام قوا فروشنده باشند. در سمت تقاضا حقوقی ها فعال بودند ۱۲ درصد از ۳۰ میلیون سهم معامله شده را خریداری کردند که موجب ورود ۱۵ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد شد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه ثاصفا، تیپیکو و مداران بیشترین حجم مشکوک و در بازه ۳۰ روزه ثاصفا، قچار و فاهواز مشکوک ترین نمادها بودند.


ثاصفا در کنترل حقیقی ها بود. این نماد امروز در صف فروش آغاز به کار کرد اما بعد از خرید بیش از ۶ میلیون سهم از صف خارج شد و کمی افزایش قیمت پیدا کرد؛ اما این روند دوامی نداشت و چند دقیقه بعد دوباره به صف فروش برگشت. تقریبا تمام ۱۰ میلیون سهم معامله شده توسط حقیقی ها خرید و فروش شد و حقوقی ها تنها تماشاچی بودند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را سپید با ۴۰.۴۴ درصد، ومعادن با ۵.۸۲ درصد و کدما، شپاس و شرانل با ۵ درصد داشتند. در مقابل فاهواز با ۱۷.۸۸ درصد، قچار با ۱۱.۷۱ درصد و شبصیر با ۵ درصد بیشترین افت قیمتی را داشتند.


سپید دومین تجربه معاملاتی خود را با جهش ۴۷ درصدی پشت سر گذاشت. این نماد ۲۳ تیر ۱۴۰۰ عرضه اولیه شد بلافاصله به مجمع رفت. امروز بعد از بازگشت از مجمع بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی و با استقبال خریداران مواجه شد به طوریکه در صف خرید ۵۰ میلیونی روز را تمام کرد. قیمت پایانی سهم ۴۰.۴۴ درصد رشد کرد. نکته جالب در تابلو این نماد عرضه ۹۰ درصد از ۴۱ میلیون سهم معامله شده توسط ۷۳ کد حقوقی بود، این حجم از خروج حقوقی ها کمی تامل برانگیز است.


فاهواز به خاطر افشا اطلاعات با اهمیت بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و افت بیش از ۱۸ درصدی را تجربه کرد. البته قیمت پایانی ۱۷.۸۸ درصد کاهش داشت. از ۲۸ میلیون سهم معامله شده ۶۴ درصد را حقوقی ها خریداری کردند و حقیقی ها ۸۸ درصد را عرضه کردند. این روند موجب ورود ۱۱ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد شد.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار با رشد ۰.۹۷ درصدی وارد کانال ۲۵ هزار تومان شده است. احتمال اینکه بتواند تا ۲۵۲۰۰ تومان رشد کند وجود دارد اما برای اینکه بتواند از این مقاومت عبور کند به اخبار مثبت نیاز دارد.


سکه طرح جدید نیز صعودی است تا الان ۱.۶۳ درصد رشد داشته است و به ۱۰ میلیون ۸۸۲ هزار تومان رسیده. در صورتی که بتواند خود را بالای مقاومت ۱۰۸۰۰ هزار تومان تثبیت کند می توان به ورود به کانال ۱۱ میلیون تومان هم امیدوار شد.


انس طلا ۰.۳۷ درصد رشد کرد و خود را به ۱۸۰۷ دلار رساند. انتظارات از این فلز باارزش متناقض است و بعضی انتظار کاهش آن را می کشند.



انتهای خبر

0
0