بورس پرس
1401/02/20
00:00
تحلیل تکنیکال شاخص صنعتی که برای سهامداران مشکل ساز شده

کارشناس بازار سرمایه با اشاره مشکلات سهامداران ۳۱ شرکت سیمانی ، تحلیل تکنیکالی از شاخص این صنعت بورسی ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، آرتا اسدی با اشاره به اینکه وضعیت نامطلوب سال گذشته شرکت های سیمانی ، مشکلاتی را برای سهامداران و بورس ایجاد کرد به دنیای اقتصاد گفت : سال ۱۴۰۰ شاخص صنعت سیمان در دو کانال نزولی و صعودی میان‌مدت حرکت کرد اما در نهایت نزولی شد که قدرت بیشتری داشت.


وی افزود: صنعت سیمان در بورس شامل ۳۱ شرکت است که از شاخص‌ترین نماد‌های آن "سیتا، ستران و سغرب" هستند و شاخص صنعت در اغلب اوقات در وضعیت نزولی بود و طی سال قبل حدود ۳۳ درصد ریزش کرد .


این کارشناس ادامه داد: با توجه به اندیکاتور EMA نوع ۲۲ و ۶۶ در اثکر اوقات این شاخص در زیر این دو اندیکاتور قرار داشت. دو اندیکاتور روندی را نشان می‌دهند که می‌توان اعلام کرد نمایشی از وضعیت کلی این شاخص هستند. همچنین درحال حاضر هر دو اندیکاتور استوک و RSI نمایشی از قدرت و شدت پرتاب روند هستند و اشباع خرید را نشان می‌دهند و این یعنی قدرت روند اخیر صعودی در حال تکمیل است. این شاخص در وضعیت تقریبا بدون جهت است و به لحاظ قدرت و شدت نیز در حالت اشباع قرار دارد. بنابراین احتمال اصلاح وجود دارد.


به گفته اسدی به نظر می‌رسد چند نکته برای صنعت سیمان ضروری است. نکته اول بازبینی شیوه‌های تعیین قیمت پایه و راه‌اندازی تالار صادراتی سیمان برای جلوگیری از هر دامپینگ این محصول است. علاوه بر آن اتخاذ روش‌های مناسب برای بروزرسانی سیستم تولید و ارتقای بهره‌وری صنعت، کاهش هزینه‌ها و همکاری دولت در تامین انرژی و پرهیز از تصمیماتی که منافع تولیدکننده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، همگی از موضوعاتی است که باید به کار گرفته شود. در غیر این صورت بورس کالا به تنهایی نمی‌تواند حلال مشکلات صنعت سیمان باشد.


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0