فارس نیوز
1401/02/21
16:39
مقاومت شاخص کل بورس با قدرت شکسته شد/ حقیقی ها دوباره وارد بازار سهام شدند

بازار سرمایه امروز شاهد رشد ۹۱ درصد نمادهای بورسی بود که این موضوع موجب شکسته شدن مقاومت شاخص کل بازار سهام شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کاهش شاخص در طی معاملات روز گذشته، باعث شد معامله گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته بروند که بیم و امید فراوانی نسبت به رشد یا کاهش قیمت در بازار سرمایه داشتند.


اما امروز یک صعود چشمگیر در بورس رخ داد که توانست خود را نزدیک جدی ترین مقاومت پیش رو کند. شکسته شدن مقاومت در رمز یک میلیون و ۵۶۰ هزار واحدی در پایان معاملات امروز می تواند هفته آینده سبزی را برای بورس به ارمغان بیاورد.


شاخص کل بازار سهام پس از عبور از نیمه کانال ۱.۵ میلیونی در روز یکشنبه، در دو روز بعدی نزول کرد. تحلیلگران تکنیکال عملکرد شاخص در دو روز اخیر را نشانه مقاومت در محدوده یک میلیون و ۵۶۰ هزار واحدی می ‌دانند. اما امروز اغلب نمادهای بازار رشد قیمت داشتند. دیروز اغلب نمادهای بزرگ و شاخص ‌ساز افت قیمت داشتند که امروز انها نیز توانستند با رشد بازار خود را هماهنگ کنند و بازاری یکپارچه سبز را پیش روی سهامداران قرار دهند.


البته شکسته شدن مقاومت شاخص کل هموزن در سطح ۴۳۰ هزار واحدی نیز خبر خوب دیگر برای بورس در جریان معاملات هفته آینده خواهد بود.


به نظر می ‌رسد بورس امروز شاهد یک جهت ‌گیری بوده است. جهت گیری که نشان می دهد سهامداران حقیقی به دنبال معامله سهام کوچک و متوسط بازار هستند و حقوقی ها نیز در وضعیت حمایت از نمادهای بزرگ قرار گرفته اند.


* رشد ۲.۲ درصدی شاخص کل هموزن


شاخص کل بورس در جریان معاملات روز سه شنبه با رشد ۲۴ هزار و ۹۱۸ واحدی به سطح یک میلیون و ۵۶۴ هزار و ۴۴۹ واحدی رسید و بازدهی مثبت ۱.۶۲ درصدی را به ثبت رساند.


شاخص کل هموزن نیز با افزایش ۹ هزار و ۵۴۰ واحدی به عدد ۴۳۸ هزار و ۴۰۹ واحدی دست پیدا کرد. این شاخص نیز بازدهی مثبت ۲.۲۲ درصد را تجربه کرده است. شاخص فرابورس نیز با رشد ۳۰۶ واحدی به سطح ۲۱ هزار و ۳۹۶ واحدی رسیده است.


* حقیقی ها باز هم برگشتند


امروز جریان تبدیل مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت بود و ۲۷۶ میلیارد تومان وارد بازار سهام شد. طی سه روز گذشته سهامداران خرد تصمیم به خروج از بورس گرفته بودند.


نمادهای شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) در صدر شرکت هایی قرار گرفتند که امروز حقوقی خریدار سهام آنها بود و سهم های ملت (بیمه ملت)، وغدیر (سرمایه ‌گذاری ‌غدیر(هلدینگ)) و حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) نیز شاهد ورود پول حقیقی ها بودند.


در میان صنایع نیز، گروه‌های محصولات غذایی و آشامیدنی، محصولات شیمیایی و مواد و محصولات دارویی بیشترین سهم را از تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی داشتند. بیشترین خروج پول حقیقی نیز به گروه های فعالیت های جنبی مرتبط با واسطه گری مالی، فراورده ‌های نفتی و کک و مخابرات اختصاص داشت.


* رشد ارزش کل معاملات و معاملات خرد بازار سهام


ارزش کل معاملات بورس با رشد ۴۸ درصدی نسبت به روز گذشته به ۱۰ هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان رسیده است.


ارزش معاملات خرد نیز با رشد ۱۶ درصدی به عدد ۶ هزار و ۲۴۴ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بازار سهام حدود ۶۰ درصد بوده است.


* صف فروش یک نماد جمع نشد


در جریان معاملات امروز ۹۱ درصد نمادهای بازار سرمایه با رشد مواجه شدند و تنها ۷ درصد سهم ها افت قیمت داشتند. تعداد ۱۶۲ نماد در صف خرید قرار داشته و تنها یک نماد در صف فروش باقی ماند.


نمادهای دارو (کارخانجات ‌داروپخش)، ددام (داروسازی زاگرس فارمد پارس) و زفکا (کشت و دامداری فکا) در راس صفوف خرید قرار داشتند و تنها نمادی که نتوانست صف فروش خود را جمع اوری کند، مفاخر (توسعه فناوری اطلاعات خوارزم) بوده است.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0