کانال عرضه‌ی اولیه
1401/03/23
19:33
📌تصمیم‌گیری‌های نادرست و گاه‌وبی‌گاه دستگاه‌های دولتی، منافع سهامداران را تهدید می‌کند/ انتظار فعالان بازار از سازمان بورس برای دفاع از حقوق سهامدا...

📌تصمیم‌گیری‌های نادرست و گاه‌وبی‌گاه دستگاه‌های دولتی، منافع سهامداران را تهدید می‌کند/ انتظار فعالان بازار از سازمان بورس برای دفاع از حقوق سهامداران



🔹 نیما میرزایی، تحلیلگر ارشد بورس و بازارهای مالی، در گفت‌وگو با خبرنگار «بورس فوری»، با انتقاد از عملکرد برخی نهادهای دولتی در بازار سرمایه، معتقد است:



⬅️موضوعی که فعالان بازار هم به آن حساس شده‌اند، دخالت‌های گاه و بی‌گاه دولت در برخی تصمیم‌گیری‌های اشتباه در حوزه بورس است که منافع سهامداران را تهدید می‌کند. ازجمله این موارد، می‌توان به موضوع تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا یا اختلاف قیمت نرخ ارز نیمایی و آزاد برای شرکت‌های بورسی اشاره کرد. در این زمینه انتظار فعالان بازار سرمایه از سازمان بورس این است، همان‌گونه که رییس سازمان بورس تاکنون نشان داده، حامی منافع سهامداران است، در موارد فوق هم به صورت علنی از حقوق سهامداران دفاع کند.



⬅️ جامعه ۵۰ میلیون نفری سهامداران حقیقی، تنها کانال رسمی‌شان تریبون سازمان بورس است و انتظار دارند در مسایل اخیر، قوی ظاهر شوند و اجازه ندهند، تصمیم‌های نادرست و دخالت‌های دولت، بیش از این، به بازار سرمایه آسیب وارد کند. به نظر می‌رسد، حضور مدیران و متولیان بورس، در دفاع از حقوق سهامداران، به‌ویژه طی روزهای اخیر کمرنگ شده است و یا احامال پشت پرده در حال رایزنی هستند، اما باید توجه داشته باشند که جامعه سهامداری، گوش به اخبار است و در کنار نتایج، اطلاع‌رسانی مناسب جو آرام را به بازار سهام بر می‌گرداند.



⬅️اگر چه بازار سرمایه به نسبت روندی که در زمستان گذشته و بهمن‌ماه داشته، گارد صعودی به خود گرفته است و افت قیمت‌های اخیر را باید در راستای اصلاح ارزیابی کرد، اما نگرانی‌هایی هم وجود دارد. ناگفته نماند که تداوم روند رشدهای پیایی و ناسالم مانند اوایل سال ۹۹ را در بازار شاهد نبوده‌ایم و اصلاحات اخیر شاخص، در مسیر عادی و طبیعی بازار انجام شد. بنابراین، وضعیت فعلی بازار سرمایه، باثبات و در مسیر سالم قرار دارد.



⬅️رشد محرک‌های بورس مانند نرخ دلار، این روزها انتظاراتی را برای صعود شاخص ایجاد کرده است و باید به این نکته مهم توجه کنیم که روند حرکتی بازار سرمایه و بازار ارز، همبستگی دارند اما لزوما نباید همزمانی داشته باشند. همواره بین بازار سرمایه و تحرکات بازار ارز و دلار، اصطلاحا یک لک تاخیری وجود دارد و احتمالا اگر نرخ دلار در محدوده فعلی تثبیت شود یا تداوم یابد، این جاماندگی طولانی نخواهد بود و رشد دوباره بورس، زمان‌بر نیست.



⬅️در مجموع روند بازار سرمایه در فصل تابستان و ماه‌های آینده، همراه با صعود آرام شاخص بورس، پیشی‌بینی می‌شود در برایند کلی بازار سهام، با توجه به مولفه‌های موجود مانند تورم انتظاری، افزایش قیمت جهانی نفت خام و غیره، روند صعودی آرام و گاهی همراه با نوسان خواهد بود که گروه پالایشی با وضعیت بهتر، پیشتازی می‌کنند./بورس فوری



✿⇜⇝✿


@Arzeh۱avalieh۱

انتهای خبر

0
0