بااقتصاد
1400/10/15
14:21
سبزپوشی کم‌رنگ شاخص کل با رشد قیمت پالایشی‌ها/ تحقق وعده رییس سازمان بورس برای بازگشت پالایش یکم به قیمت‌های قبل!

گزارش بازار/ چهار‌شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ شاخص کل بورس تهران که از صبح امروز روند منفی به خود گرفته بود، در ساعت پایانی بازار با رشد قیمت برخی صنایع ازجمله پالایشی‌ها کمی متعادل شد و ۳۰۳ واحد ارتقا یافت. شبندر و شپنا، دو نماد صندوق پالایش یکم، بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل اعمال کردند و در صورت ادامه این روند در هفته‌های آینده، به‌نظر می‌رسد وعده رییس سازمان بورس برای بازگشت این نماد به قیمت‌های قبل (۱۰ هزار تومان)، تا پایان امسال محقق شود. سایر شاخص‌های بورس تهران و فرابورس، همچنان در مسیر نزولی بودند و هفته دوم زمستان را با رنگ سرخ به پایان رساندند.

صعود ۳۰۳ پله‌ای شاخص کل بورس تهران


به گزارش بااقتصاد، امروز چهارشنبه، ۱۵ دی‌ماه، شاخص کل بورس تهران با ۳۰۳ پله صعود، به رقم یک‌میلیون و ۳۶۳ هزار واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن با ۵۱۱ واحد افت، به جایگاه ۳۵۹ هزار و ۴۷۱ واحدی نزول کرد. ۲۷ واحد منفی هم برای شاخص کل فرابورس رقم خورد و روی رقم ۱۸ هزار و ۴۰۳ واحد، به استقبال معاملات هفته آینده رفت.


تاثیر مثبت پالایشی‌ها بر شاخص بورس


ارتقادهندگان شاخص کل بورس تهران امروز به نام شبندر، شپنا، اپال، کگل و خودرو ثبت شد و این نمادها توانستند بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص این بازار اعمال کنند. برکت، انرژی۳ و امین، سه نماد با بالاترین میزان تاثیرگذاری منفی بر شاخص کل بورس لقب گرفتند. نمادهای برکت، خودرو و کدما بیش‌ترین حجم تراکنش‌های معاملاتی بورس تهران را رقم زدند. البته برکت نماد پرتراکنش و منفی این بازار بود.


سرخپوشی شاخص فرابورس با فرابورس


وضعیت معاملات منفی بر بازار فرابورس هم حاکم بود و غصینو، فرابورس، زاگرس، شگویا و صبا بیش‌ترین اثرگذاری منفی را بر شاخص کل آیفکس اعمال کردند. معاملات مثبت پتروشیمی‌های این بازار مانند آریا و شاوان، مانع از ریزش بیش‌تر شاخص آیفکس شد. در میان سه نماد پرتراکنش بازار فرابورس امروز، حسیر بالاترین حجم تراکنش معاملاتی مثبت را رقم زد و فرابورس و سمگا در نقطه مقابل ایستادند.


۶۲۷ نماد مورد توجه معامله‌گران


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز ۶۲۷ نماد شرکتی را برای دادوستد انتخاب کردند و ۲۷ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، روی تابلو نمایش داده شد. طی این دادوستدها، برای ۶۸ نماد رشد قیمت بیش از ۳ درصد و برای ۱۳۵ نماد نیز کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


عرضه سنگین سهام در بورس تهران


در بورس تهران، معامله‌گران امروز ۳۴۱ نماد شرکتی را برای دادوستد سهام انتخاب کردند و در پایان وقت بازار، ۱۲۴ سهم با افزایش قیمت و ۱۹۶ سهم نیز با کاهش قیمت مواجه شدند. برای ۱۷ نماد صف خرید و برای ۲۱ نماد صف فروش تشکیل شد که ارزش ۱۹ میلیارد تومانی صف‌های خرید در مقابل ارزش ۱۲۳ میلیارد تومانی صف‌های فروش، نشان‌دهنده عرضه سنگین سهام در آخرین روز معاملاتی این هفته بود.


تساوی در ارزش صف‌های خرید و فروش نمادهای فرابورسی


در بازار فرابورس هم امروز ۱۴۵ نماد مورد معامله قرار گرفتند و از این تعداد، ۴۹ سهم در مدار مثبت و ۹۵ سهم در مدار منفی دادوستد شدند. خریداران این بازار برای ۸ نماد صف خرید تشکیل دادند و فروشندگان نیز ۱۱ نماد شرکتی فرابورس را در صف عرضه گذاشتند. ارزش صف‌های خرید و فروش سهام در این بازار با رقم ۲۹ و ۲۸ میلیارد تومان، تقریبا مساوی بود.


وضعیت معاملات در بازار پایه نیز با دادوستد ۱۴۱ نماد، بیش از ۶۰ درصد منفی بود. تعداد ۴۸ سهم با افزایش قیمت و ۸۷ سهم نیز با کاهش قیمت مواجه شدند و برای ۳۰ نماد صف خرید و برای ۵۰ نماد هم صف فروش شکل گرفت. ارزش صف خرید در این بازار ۵۰ میلیارد تومان و ارزش صف فروش ۲۰۳ میلیارد ثبت شد که مانند بورس تهران، عرضه‌های سنگینی را شاهد بود.


مابه‌التفاوت نرخ ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها در جیب سازمان‌های غیر رسمی!


سرپرست شرکت نفت، گاز و پتروشیمی تامین، گفت: افزایش سود قابل ملاحظه شرکت‌های پتروشیمی، با کم شدن اختلاف ارز نیما و آزاد، به جیب شرکت‌های غیر رسمی می‌رود و چیزی به سهامدار نمی‌رسد! به گفته رضا توکلی، منافع فاصله نرخ ارز نیما و نرخ ارز تعادلی (بازار آزاد) لزوما به جیب سهامدار یا مصرف‌کننده نهایی نمی رود و عمده سود ارز چند نرخی شامل حال سازمان‌های غیررسمی می‌شود. به طور مثال اگر شرکتی (با دلار نیما ۲۴ هزار تومانی) سود ۴ هزار تومانی داشته باشد با نزدیک شدن ۳ هزار تومانی نرخ ارز نیما به آزاد، می‌تواند تا ۷۰ درصد افزایش سودآوری داشته باشد.


وی همچنین تعدیل و تثبیت فرمول نرخ خوراک صنایع را در بلند مدت منجر به ثبات بورس دانست و افزود: برای فرمول محاسبه نرخ خوراک و سوخت گاز پتروشیمی‌ها دولت باید قانونی بگذارد که حداقل ۵ تا ۱۰ سال تغییری در آن ایجاد نشود. نرخ گاز در منطقه امریکا و کانادا ۱۲ سنت و در اروپا ۱.۲ دلار است. میانگین این نرخ در کشور ما به ۲۵ سنت می‌رسد.


وی گفت: اعتراض فعالان صنعت پتروشیمی این است که چرا نرخ گاز اروپا، که واردکننده این محصول است، در فرمول نرخ خوراک ایران اثرگذار است و فرمول نرخ خوراک ما تقریبا ۲۵ درصد متاثر از نرخ گاز اروپاست که تنش‌ها و تصمیمات سیاسی روی آن اثر دارد!


عرضه خودروهای خارجی در بورس کالا تا پایان امسال


معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس، اعلام کرد که عرضه خودروهای خارجی در بورس کالا تا پایان امسال اجرا خواهد شد. به گفته جهرمی، منظور از خودروهای خارجی همان خودروهای در اختیار سازمان اموال تملیکی است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس، با حجم ۵۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۸۳۰۰ میلیارد تومان با محاسبه فروش اوراق رسید. ارزش کل معاملات بدون احتساب اوراق، حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان بود که بیش از ۲۲۰۰ میلیارد تومان با حجم ۳۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۱۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۶۲۰۰ میلیارد تومان با محاسبه اوراق، رسید.


ارزش کل معاملات خرد در بورس و فرابورس، بازهم کاهشی بود و با ثبت مبلغ ۲۲۶۰ میلیارد تومان، حدود ۲۹۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها رقم خورد. همچنین حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به سهام نمادهای غچین، وصنعت و درازک اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فملی، فولاد و تماوند متمرکز کردند.


بیش‌ترین میزان ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۱۸۷ ، ۱۳۳ و ۱۲۳ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع از نظر حجم و ارزش معاملات در بازار منفی و کم‌رمق امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۶۳.۱۳۲.۶۲ (۳۰۳.۹۱افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۵۹.۴۷۱.۸۱ (۵۱۱.۱۸-)


ارزش معاملات: ۲.۲۲۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۷ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: برکت، انرژی۳ و امین


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شبندر، شپنا و اپال


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۴۰۳.۴۹ (۲۷.۵۴-)


ارزش معاملات: ۳.۹۷۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین اثرگذاری منفی: غصینو، فرابورس و زاگرس


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، شاوان و ومهان


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0