دنیای بورس
1399/08/30
19:30
آخرین بانک نظامی‌ها کی ادغام میشود + جزییات

۵ آذر زمان ادغام موسسه کوثر است.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: مجمع انحلال سومین بانک نظامی‌کشور روز چهارشنبه پنجم آذرماه آینده برگزار می‌شود و در صورت برگزاری و عدم‌لغو این مجمع، موسسه اعتباری کوثر به عنوان سومین بانک، (موسسه) منحل و در بانک سپه ادغام می‌شود. پیش از این نیز مجمع دو بانک حکمت ایرانیان و بانک مهراقتصاد در خردادماه گذشته برگزار و به صورت رسمی ‌این دو بانک در بانک سپه ادغام شدند و تابلوهای آنها نیز تعویض شد.


از بین پنج بانک نظامی ‌ادغامی ‌در بانک سپه نیز سرنوشت دو بانک دیگر انصار و قوامین نیز تا دی‌ماه مشخص خواهد شد؛ زیرا پیش‌بینی شده مجمع بانک قوامین نیز در نیمه اول دی ماه امسال برگزار شود و به همین جهت تابلوهای شعب و استیکرهای درب ورودی شعب بانک‌های ادغامی ‌در حال آماده‌سازی برای تکمیل فرآیند ادغام هستند تا به گفته همتی، رییس‌کل بانک مرکزی، پرونده بزرگ‌ترین پروژه اصلاح ساختار نظام بانکی در کشور بسته شود.


رییس‌کل بانک‌مرکزی در یادداشتی که در صفحه فضای مجازی خود درباره ادغام بانک‌های نیروهای مسلح منتشر کرد، اعلام کرد که پروژه ادغام ۵ بانک وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اصلاح نظام بانکی بود که با تدبیر مقام معظم رهبری با جدیت آغاز و با یک کار فشرده به نتیجه می‌رسد. وی زمان برگزاری مجامع را ظرف یک ماه آینده اعلام کرد اما بانک‌های قوامین و انصار این بازه زمانی را تا دی ماه در نظر گرفته‌اند.


رییس‌کل بانک مرکزی همچنین افزود: در جلسه کمیته راهبردی ادغام ۵ بانک وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه به ریاست معاون‌اول رییس‌جمهوری آخرین تصمیمات لازم درخصوص ادغام ۳ بانک و موسسه باقیمانده یعنی بانک‌های انصار و قوامین و نیز موسسه اعتباری کوثر اتخاذ و مقرر شد مجامع ادغام نهایی آنها ظرف یک ماه آینده برگزار شود.


او ادامه داد: بانک سپه، با در برداشتن ۵ بانک وابسته به نیروهای مسلح، فعالیت‌های بانکی و خدمت‌رسانی به آحاد مردم و فعالان اقتصادی را با قدرت و توان ۶ بانک تداوم خواهد داد. همتی افزود: پروژه ادغام این ۶ بانک، کار بسیار پیچیده و عظیمی ‌بود که با پشتکار و مدیریت دقیق همکارانم در حوزه نظارت بانک مرکزی و همراهی صمیمانه و خوب بانک‌های ادغامی، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک سپه در طول ۲ سال‌ونیم به سرانجام می‌رسد.


پروژه ادغام بانک‌های نظامی ‌که در اواخر سال ۹۷ رونمایی عمومی ‌شد، شامل پنج بانک انصار، قوامین، مهراقتصاد، موسسه اعتباری کوثر و بانک حکمت‌ایرانیان بود. بانک‌های انصار، قوامین و موسسه کوثر بانک‌های باقیمانده‌ای هستند که در اولین گام از تکمیل این فرآیند، موسسه اعتباری کوثر در تاریخ پنجم آذرماه مجامع عمومی ‌عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام منتهی به سال مالی ۹۶و۹۷ را برگزار و بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده ادغام نیز برگزار خواهد شد.


موضوع مجامع سال‌های ۹۶ و۹۷ نیز استماع گزارش هیات‌مدیره در خصوص عملکرد مالی، بررسی وتصویب صورت‌های مالی سال‌های فوق، تعیین روزنامه‌های کثیرالانتشار خواهد بود؛ اما در مجمع ادغام استماع گزارش هیات‌مدیره درخصوص ادغام و بازرس قانونی درخصوص گزارش تعیین ارزش ویژه شرکت اعتباری کوثر مرکزی و بررسی و تصویب ادغام شرکت در بانک سپه مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا این موسسه نیز به تاریخ بپیوندد.


اولین شعبه موسسه اعتباری کوثر در سال ۱۳۹۰ افتتاح شد و در بهمن ماه ۱۳۹۱ ثبت موسسه با سرمایه یک‌‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در اداره ثبت شرکت‌ها انجام شد. در سال ۱۳۹۲ این موسسه دارای ۳۵۰ شعبه بود. ثبت افزایش سرمایه موسسه کوثر نیز از ۳هزار به ۶هزار میلیارد ریال در سال ۹۲ اتفاق افتاد تا ۱۱اسفند ماه ۱۳۹۷ که اطلاعیه طرح ملی ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه صادر شد.


اما همان‌طور که قبلا هم اعلام شد انتظار می‌رود روند خدمات‌دهی به نظامیان ادامه یابد. همان‌گونه که معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه بانک سپه باید خدمات مطلوبی به نیروهای مسلح ارایه دهد، تصریح کرد: نیروهای مسلح نباید احساس کنند که با ادغام بانک‌ها و موسسات وابسته آنها در بانک سپه، نقصان و کاستی در ارایه خدمات به آنها ایجاد شده و لازم است ارایه خدمات به گونه‌ای باشد که پرسنل نیروهای مسلح از این کار پراهمیت رضایت داشته باشند.


جهانگیری همچنین از ستادکل نیروهای مسلح به‌خاطر همراهی و همکاری در ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه قدردانی کرد و افزود: همراهی و همکاری نیروهای مسلح با این ادغام قابل‌تقدیر است و پس از موافقت فرمانده کل‌قوا، فرآیند اجرای این برنامه مهم به نحو مطلوبی انجام شد.


با این ادغام تعداد شعب بانک سپه حدود ۴ هزار شعبه و تعداد کارمندان به حدود ۴۷ هزار کارمند می‌رسد و این بانک به بزرگ‌ترین بانک کشور تبدیل می‌شود. البته قرار است تا ۱۴۰۰ هم تعداد شعب و هم پرسنل کاسته شود که تعدیل پرسنل با راه‌های تشویقی و به‌صورت اختیاری خواهد بود. بانک سپه پیش از تشکیل بانک‌های نظامی ‌نیز به عنوان بانک عامل نیروهای مسلح فعالیت می‌کرد.


انتهای خبر

0
0