بااقتصاد
1400/06/27
14:14
ادامه حرکت کارناوال سرخ تابستانی در بازارهای سهام تهران/ کاهش ارزش معاملات خرد سهام همراه با ریزش ۳۸ هزار واحدی شاخص کل

گزارش بازار/ ‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ معاملات یکپارچه منفی در بازارهای سهام تهران، ریزش ۳۸ هزار واحدی شاخص کل را در نخستین روز از آخرین هفته تابستانی ۱۴۰۰ رقم زد و کارناوال سرخی که از هفته گذشته در بازار سرمایه به راه افتاده است، همچنان به مسیر نزولی خود ادامه می‌دهد. یکی از شاخصه‌های منفی بازارهای سهام تهران، افت شدید ارزش معاملات خرد بود و سقوط ۱۰ هزار واحدی شاخص کل هم‌وزن، نشان از این روند نامطلوب دارد. شاخص کل بورس حالا به میانه کانال ۱.۴ میلیون واحدی رسیده و شاخص هم‌وزن نیز روی رقم ۴۳۹ هزار و ۹۳۲ واحد متوقف شده است. ثبت ۵۲۸ واحد منفی، شاخص کل فرابورس را هم به پله ۲۱ هزار و ۴۶۸ واحدی تنزل داد.

۷ نماد بزرگ بورس با۱۵ هزار واحد تاثیر منفی بر شاخص


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات امروز شنبه ۲۷ شهریورماه در بازارهای سهام تهران، از زمان پیش‌گشایش تا پایان وقت بازار، سراسر منفی طی شد و نمادهای کامودیتی و دلارمحور، متاثر از خبرهای مثبت برجام و با احتمال ریزش قیمت دلار، جملگی در صف فروش گذاشته شدند. در بورس تهران، نمادهای فولاد، کگل، فملی، کچاد، پارسان، شپنا و ومعادن در صدر منفی‌‌سازان شاخص قرار گرفتند و بیش از ۱۵ هزار واحد منفی به شاخص تحمیل کردند. این روند به بازارهای اول و دوم فرابورس هم تسری یافت و نمادهای کگهر، بپاس، آریا، زاگرس، هرمز، صبا و شگویا بیش‌ترین میزان افت شاخص را رقم زدند.


۴۰۲ نماد با کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی!


درپی افزایش حجم صف‌های فروش سهام، معامله‌گران بورسی امروز روی ۶۱۵ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند که برای ۷۱ نماد رشد قیمت پایانی بیش از ۳ درصد و برای ۴۰۲ نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد. این میزان کاهش قیمت برای سهم‌ها در ۳ ماه گذشته بی‌سابقه بوده است.


سبزپوشی ۱۵ درصد از تابلو بورس تهران در مقابل سرخ‌پوشان ۸۵ درصدی


نماگر تابلو بورس تهران امروز افت ۲.۵۵ درصدی شاخص را ثبت کرد و تنها ۱۵ درصد از معاملات در این بازار مهم، در مدار مثبت به پایان رسید. به‌این‌ترتیب و در نهایت، جابجایی سهام در بورس تهران با ۳۴۵ نماد شرکتی ثبت شد که برای ۵۲ سهم، معادل ۱۵ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۲۹۲ سهم، معادل ۸۵ درصد، قیمت نهایی منفی رقم خورد. خریداران بورسی امروز در صف خرید ۱۴ نماد به ارزش ۷۷۵ میلیارد تومان ایستادند و درمقابل، فروشندگان این بازار ۱۳۷ نماد را در صف فروش ۳۲۰ میلیارد تومانی گذاشتند.


کاهش ۲.۴ درصدی شاخص آیفکس


معاملات بازار اول و دوم فرابورس ایران با کاهش ۲.۴ درصدی شاخص آیفکس همراه بود و از ۱۴۲ نماد معامله شده در این بازارها، ۲۸ سهم، معادل ۲۰ درصد در مدار مثبت و ۱۱۴سهم، معادل ۸۰ درصد در مدار منفی قرار گرفتند. در این بازارها ۱۳ نماد، معادل ۹ درصد، صف خریدی به ارزش ۴۰۳ میلیارد تومانی تشکیل دادند و برای ۵۴ نماد، صف فروش به ارزش ۱۱۸ میلیارد تومان شکل گرفت.


ارزش ۲۴۵ میلیاردتومانی صف‌های فروش در بازار پایه!


تعداد نمادهای معامله شده در بازار پایه امروز نسبت به هفته گذشته کاهش یافت و معامله‌گران در این بازار روی ۱۲۸ نماد شرکتی دادوستد انجام دادند. در این بازار ۴۲ سهم، معادل ۳۳ درصد، مثبت و ۸۱ سهم، معادل ۶۳ درصد در دامنه منفی به ثبت رسید و برای ۲۶ نماد بازار پایه‌ای، صف خرید ۸۹ میلیارد تومانی شکل گرفت. همچنین ۵۸ نماد نیز در صف فروش ۲۴۵ میلیارد تومانی ایستادند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان برگ سهم بهد حدود ۲۷۵۰۰هزار میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۸۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۷۴۰۰ میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم ۳۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم و محاسبه فروش اوراق مرابحه دولتی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها با محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به حدود ۶ هزار میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد، ۸۵۴ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی‌ها به حقوقی‌ها انجام شد. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خالص سهام را به نمادهای آریان، مدیریت و شستا اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای شپنا، شتران و وپارس متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۴۹۶ ، ۴۰۱ و ۳۸۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۵۰.۲۲۱.۳۱ (۳۷۹۹۱.۰۹-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۹.۹۳۲.۸۱ (۱۰۵۳۳.۷۱-)


ارزش معاملات: ۷.۳۲۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: فولاد، کگل و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۴۶۸.۲۷ (۵۲۸.۸۳-)


ارزش معاملات: ۲۰.۱۳۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۱ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: کگهر، بپاس و آریا


گزارش: مولود غلامی










انتهای خبر

0
0