بورس۲۴
1400/03/03
16:42
روانکاران در سال ۹۹ چقدر روغن موتور تولید و توزیع کردند؟عملکرد خوب نفت بهران، نفت پارس و کارنامه معمولی ایرانول

بورس ۲۴ : بر اساس اطلاعات و آمار منتشر شده توسط وزارت صمت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، روانکاران بورسی شامل شرکت های نفت بهران، نفت پارس، نفت سپاهان و نفت ایرانول که عمده ترین تولیدکنندگان انواع روغن موتور در کشور هستند، در سال ۹۹ در مجموع حدود ۵۱۴ میلیون لیتر انواع روغن موتور بنزینی و دیزلی تولید کردند. ۴۲ درصد از این مقدار توسط شرکت نفت بهران تولید شد. نفت پارس ۱۷ درصد از این مقدار را تولید کرد و سهم نفت سپاهان و نفت ایرانول از کل تولید ۵۱۴ میلیون لیتری سال ۹۹ به ترتیب ۲۲ درصد و ۱۹ درصد بود. مقدار فروش یا توزیع این ۴ شرکت در سال ۹۸ مجموعا بیش از ۵۲۲ میلیون لیتر بود که در سال ۹۹ به ۵۰۱ میلیون لیتر کاهش یافت. این افت مربوط به کاهش ۳۲ درصدی توزیع شرکت ایرانول بود اما سایر شرکت ها با افزایش توزیع یا فروش همراه بودند.

بورس۲۴ : بر اساس اطلاعات و آمار منتشر شده توسط وزارت صمت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، روانکاران بورسی شامل شرکت های نفت بهران، نفت پارس، نفت سپاهان و نفت ایرانول که عمده ترین تولیدکنندگان انواع روغن موتور در کشور هستند، در سال ۹۹ در مجموع حدود ۵۱۴ میلیون لیتر انواع روغن موتور بنزینی و دیزلی تولید کردند. ۴۲ درصد از این مقدار توسط شرکت نفت بهران تولید شد. نفت پارس ۱۷ درصد از این مقدار را تولید کرد و سهم نفت سپاهان و نفت ایرانول از کل تولید ۵۱۴ میلیون لیتری سال ۹۹ به ترتیب ۲۲ درصد و ۱۹ درصد بود.


مقدار فروش یا توزیع این ۴ شرکت در سال ۹۸ مجموعا بیش از ۵۲۲ میلیون لیتر بود که در سال ۹۹ به ۵۰۱ میلیون لیتر کاهش یافت. این افت مربوط به کاهش ۳۲ درصدی توزیع شرکت ایرانول بود اما سایر شرکت ها با افزایش توزیع یا فروش همراه بودند.


فروش مقداری یا توزیع شرکت نفت بهران در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ با ۲ درصد رشد از ۲۰۹ میلیون لیتر به ۲۱۲،۶ میلیون لیتر رسید. توزیع شرکت نفت پارس نیز با ۴ درصد افزایش از ۷۹ میلیون لیتر به ۸۲ میلیون لیتر رسید. شرکت نفت سپاهان که در سال ۹۸ بیش از ۹۲ میلیون لیتر محصول فروخته بود در سال ۹۹ مقدار توزیع خود را با ۱۹ درصد افزایش به بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر رساند.


سهم شرکت ها از توزیع در کشور در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ به ترتیب برای شرکت نفت بهران ۲ درصد افزایش، نفت پارس ۱ درصد افزایش و نفت سپاهان ۴ درصد رشد داشت اما برای نفت ایرانول متحمل ۸ درصد افت شد.


این روند افزایشی در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه داشت. مجموع تولیدات ۴ شرکت روانکار بورسی در فروردین ماه ۱۴۰۰ بیش از ۳۲،۵ میلیون لیتر بود که در قیاس با فروردین ماه سال ۹۹ با رشد ۷۴ درصدی همراه شد. توزیع این ۴ شرکت نیز با جهش ۷۹ درصدی از ۱۷ میلیون لیتر به ۳۰،۵ میلیون لیتر رسید.





انتهای خبر

0
0