اقتصاد آنلاین
1400/07/23
10:14
پیش بینی گلدمن ساکس از ادامه روند صعودی نفت تا سال های آینده / رشد سریع تر تقاضا نسبت به عرضه

به گفته سرپرست تحقیقات انرژی گلدمن ساکس، قیمت نفت می‌تواند در سال‌های آینده با افزایش تقاضا همزمان با عرضه محدود، در سطوح بالاتری باقی بماند.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، دامین کوروالین که استراتژیست ارشد کالایی نیز هست، توضیح داد: مبانی بازار نفت، قیمت‌های بالاتری را تضمین می‌کند و پیش‌بینی گلدمن ساکس برای نفت خام برنت ۸۵ دلار در هر بشکه حتی در چند سال آینده است.


وی تصریح کرد: این یک شوک گذرای زمستانی مانند گاز نیست، این در واقع آغاز قیمت‌گذاری مجدد برای نفت است.


قیمت پایه گلدمن ساکس برای هر بشکه نفت تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۹۰ دلار در هر بشکه است.


بر این اساس تاکنون قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا ۱.۲۶ درصد افزایش یافته و به ۸۱.۴۵ دلار رسیده است، در حالی که نفت خام آتی برنت با ۱.۲۴ درصد افزایش به قیمت ۸۴.۲۱ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.


کوروالین افزود: در بازار نفت «طولانی‌ترین کمبود را در چند دهه گذشته شاهد بوده‌ایم» و در طول زمستان نیز همچنان تقاضا از عرضه پیشی خواهد گرفت. وی در توضیح دلایل این کمبود تاکید کرد: عدم سرمایه‌گذاری بالادستی در عرضه نفت در حالی که تقاضا روند افزایشی دارد، حداقل در سال آینده به «قیمت‌های پایدار سطوح بالا» منجر خواهد شد.


علائم هشداردهنده


کوروالین توضیح داد: آنچه در بازار زغال‌سنگ اتفاق می‌افتد یعنی جایی که قیمت‌ها به بالاترین میزان خود رسیده که دلیل آن هم کاهش عرضه پیش از کاهش تقاضا بوده است، یک علامت هشداردهنده برای نفت است. فعالیت‌های حفاری نفت در بخش عرضه چندان بهبود نیافته در حالی که تقاضا رو به افزایش گذاشته و بازار با «کسری شدید» مواجه شده است. ما در شرایط کنونی با کسری بالقوه چند ساله و خطر افزایش قیمت‌ها روبرو هستیم.


وی ادامه داد: باید این موضوع را درک کرد که روند جایگزین کردن انرژی‌های پاک مدت زمان زیادی نیاز دارد و متوقف کردن سرمایه‌گذاری در تامین هیدروکربن‌ها تنها منجر به «قیمت‌های بسیار بالاتر انرژی در سال‌های آینده خواهد شد.»


با وجود افزایش بیش از ۶۰ درصدی قیمت‌های آتی نفت در سال جاری و دستیابی به بالاترین سطح قیمت چند سال گذشته، به گفته کوروالین، تولیدکنندگان نفت عرضه خود را افزایش نداده‌اند.


وی تاکید کرد: تقاضا روند افزایشی دارد و هر چه زودتر این سرمایه‌گذاری باید مورد توجه قرار گیرد.


در همین حال تولیدکنندگان شیل بر بازگرداندن پول نقد به سرمایه‌گذاران خود تمرکز کرده‌اند.


کوروالین افزود: این کلید پایداری روند صعودی قیمت‌هاست و همزمان به نظر می‌رسد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به رکورد جدیدی برسد.


سرپرست تحقیقات انرژی گلدمن ساکس در پایان تصریح کرد: تمام فاکتورها در واقع، بیشتر از قیمت‌های بالاتر از آنچه از سال ۲۰۱۴ تاکنون دیده‌ایم پشتیبانی می‌کند.


انتهای خبر

0
0