اقتصاد آنلاین
1399/12/16
14:31
واکنش فلزات گرانبها به بهبود گزارش اشتغال آمریکا/ واکنش بازار به سخنان رییس بانک فدرال رزرو

قیمت در بازار فلزات گرانبها در اوایل معاملات روز گذشته به شدت کاهش یافت که برخی این ریزش را واکنش به گزارش‌های اقتصادی خوش بینانه در ایالات متحده ارزیابی کردند.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی ؛ قیمت طلا در طول معاملات روز گذشته به پایین‌ترین سطح ۹ ماه گذشته و نقره به کمترین سطح پنج هفته گذشته خود رسید. ادامه روند افزایش بازده اوراق قرضه و افزایش شاخص دلار آمریکا از جمله عوامل تاثیرگذار بر روند ریزشی بازار فلزات گرانبها در ابتدای معاملات ارزیابی شد. در نهایت در پایان طلای آتی آوریل با افزایش ۳.۲۰ دلاری به قیمت ۱۷۰۰.۱۰ دلار در هر اونس و نقره آتی می در بازار کومکس نیویورک با کاهش ۰.۱۰ دلاری به قیمت ۲۵.۲۲ دلار در هر اونس معامله شد.


گزارش وضعیت اشتغال که از سوی وزارت کار ایالات متحده منتشر شد بیانگر آن است که تعداد حقوق و دستمزد غیرکشاورزی به ۳۷۹ هزار مورد رسیده که در مقایسه با پیش بینی ۲۱۰ هزار موردی افزایش قابل توجهی داشته است. نرخ بیکاری در طول ماه فوریه به ۲.۶ درصد رسید. انتشار گزارش مثبت اشتغال ایالات متحده از جمله عواملی بوده که بر کاهش قیمت فلزات گرانبها در ابتدای روز تاثیرگذار بوده است.


بازارهای جهانی سهام عمدتا روند ریزشی داشتند؛ اما در ایالات متحده بازارها بر خلاف چند روز گذشته روند صعودی در پیش گرفت. از جمله عوامل تاثیرگذار بر روند حرکت بازارها سخنرانی جروم پاول رییس بانک فدرال رزرو بوده که عنوان کرد تورم در طولانی مدت مشکل ساز نخواهد شد اما ممکن است با روند بهبود اقتصاد ایالات متحده در اواخر سال جاری، تورم یک اوج کوتاه مدت داشته باشد. پاول همچنین تصریح کرد: افزایش اخیر بازده اوراق قرضه دولتی اگرچه یک پدیده قابل توجه است اما نمی‌تواند در بلندمدت ادامه داشته باشد. او همچنین ادامه داد: اقتصاد ایالات متحده راهی طولانی تا بهبودی کامل در پیش رو دارد.


آنچه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران از سخنان پاول برداشت کرده‌اند این است که به نظر می‌رسد فدرال رزرو قصد دارد اجازه دهد بازده اوراق قرضه بدون دخالت بانک مرکزی افزایش یابد این در حالی است که قیمت اوراق همزمان کاهش خواهد یافت. بازده اوراق قرضه (علیرغم آنکه سرمایه‌گذاران انتظار داشتند پس از سخنرانی پاول کاهش یابد) به سرعت به ۱.۶ درصد رسید. آنچه بازار اوراق قرضه به معامله‌گران می‌گوید آن است که معامله‌گران ارزیابی پاول مبنی بر ادامه روند افزایش تورم در ماه‌های آینده را باور نداشته و اثر آن را طولانی‌تر می‌دانند.


در دیگر اخبار مهم اقتصادی روز گذشته، این نکته قابل توجه بود که رهبران اقتصادی چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، هدف رشد اقتصادی خود را برای سال ۲۰۲۱، ۶ درصد و یا بیشتر تعیین کردند. این رقم از سوی اقتصاددانانی که پیش بینی می‌کنند رشد ناخالص داخلی چین در سال جاری تا ۸ درصد هم به پیش می‌رود، ناچیز بود. در مساله تورم، مقامات چین ارزیابی می‌کنند که این کشور در سال جاری ۳ درصد تورم قیمت مصرف کننده را تجربه خواهد کرد.


در بازارهای مهم خارجی روز گذشته، قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس با ادامه روند افزایشی به بالاترین سطح ۱۴ ماهه رسید و به قیمت ۶۵.۵۰ دلار در هر بشکه معامله شد. برگزاری جلسه اوپک در هفته گذشته باعث شد تا این کارتل بزرگ نفتی و روسیه در مقابل افزایش تولید نفت خام ایستادگی کنند؛ همین مساله افزایش قیمت نفت خام را به دنبال داشت. همزمان شاخص دلار ایالات متحده افزایش یافت و به بالاترین سطح ۳ ماه و نیم گذشته رسید؛ افزایش شاخص دلار ناشی از حمایت از بازده اوراق قرضه خزانه داری آمریکا ادامه یافته است.


طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)


از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلای آوریل از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار و در نمودارهای روزانه روند نزولی دو ماهه قیمت‌ها مشهود است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۷۵۷.۴۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی ۱۶۵۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۷۰۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بالاترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۲۱.۶۰ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا پایین‌ترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۶۸۳ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۶۷۵ دلار برآورد شده است.


نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)


معاملات آتی نقره می در حالی ادامه می‌یابد که روند صعودی در نمودارها بسیار کمرنگ شده و در یک سطح کلی و فنی کوتاه مدت قرار گرفته است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۸.۴۷ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی ۲۴ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره بالاترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۵.۴۶ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۶ دلار در هر اونس مشاهده شده است. این در حالی است که سطح پشتیبانی نخست نقره بر روی ۲۴.۷۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۴.۵۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.


انتهای خبر

0
0