اقتصاد آنلاین
1399/11/13
14:01
پیش‌بینی سود شرکت‌ها به تابلوی بازار برمی‌گردد/ بازگشت EPS دردی از بازار درمان می‌کند؟

طی سال‌های اخیر شاهد تغییرات زیادی در بحث افشای اطلاعات و ارایه گزارش‌های مالی در بازار سرمایه بودیم. برای مثال در سال ۹۶، سازمان بورس واوراق بهادار تهران تصمیم به حذف گزارش‌های پیش‌بینی سود کرد، اما اکنون خبر از بازگشت این گزارش‌ها به گردونه معاملات است.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ تا اواسط سال ۹۶، شرکت‌های بورسی و فرابورسی موظف بودند گزارش پیش‌بینی سود ارایه دهند. در آن زمان، این دستورالعمل با واکنش‌‌های مثبت و منفی کم سابقه‌ای از سوی اهالی بازار سرمایه همراه بود و نحوه عملکرد این پیش بینی‌ها و غیرقابل اتکا بودنشان، مورد نقد جدی قرار گرفت.


مدیران شرکت‌ها با درنظرگرفتن پیش فرض‌هایی، گزارش‌های پیش بینی سود ارایه می‌دادند و این گزارش‌ها را باتوجه به تغییر و تحولات شرکت و شرایط اقتصادی کشور تجدید می‌کردند. اگر شرکتی با عوض شدن این پیش‌فرض‌ها، گزارش تعدیل سود ارایه می‌کرد و این تعدیلات با گزارش قبلی ۱۰درصد انحراف داشت، نماد متوقف می‌شد و شرکت موظف به شفاف‌سازی بود. اما عمده این گزارش‌های پیش بینی سود، قابل اتکا نبودند. درنهایت در سال۹۷، سازمان بورس تصمیم به حذف این گزارش‌ها گرفت و گزارشی جدید تحت عنوان عملکرد ماهانه شرکت‌ها را تصویب کرد.


اکنون صحبت از بازگشت این گزارش‌های پیش‌بینی سود شده و قرار است تا پایان سال، این گزارش‌ها به تابلوی بازار بازگردند. برخی معتقدند حذف پیش‌بینی EPS ، موجب شده است که سرمایه‌گذاران با تحلیل و بررسی بیشتری به خرید و فروش اقدام کنند. در واقع اگر گزارش پیش‌بینی سود، ارایه گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها و گزارش تفضیلی هیات‌مدیره را اختیاری کند، در این صورت هزینه پیش‌بینی سود از منافع آن بیشتر است.


نکته مهم دیگر این است که معامله‌گر می‌تواند درک متفاوتی از شرایط اقتصاد، شرکت و صنعت داشته باشد. این تفاوت درک، منجر به تفاوت در فروض درنظر گرفته‌شده می‌شود. درنتیجه در پیش‌بینی سود هر شخص با شرکت، می‌تواند تفاوت‌های جدی مشاهده شود. در چنین حالتی، EPS ارایه‌شده شرکت نمی‌تواند کمکی به حال بازار کند. از سوی دیگر،این بازگشت EPS می‌تواند فضای دستکاری قیمت، بازگشت تعدیل‌های مکرر و توقف‌های طولانی نما‌دها را مهیا کند. بنابراین حلقه مفقوده این روزهای بازار سهام ، یعنی نبود تحلیل، مرتفع نخواهد شد و مشکل همچنان باقی خواهد ماند.


از آنجایی که حجم نوسانات در اقتصاد ایران بسیار زیاد است، انتظار می‌رود که شرکت‌ها به هنگام ارایه اطلاعات مالی که دربرگیرنده پیش‌بینی آینده است، تمامی مفروضات خود را در گزارش یادشده درج کنند. بدین ترتیب برای خوانندگان و استفاده‌کنندگان مطالب آشکار می‌شود که مفروضات، تحلیل و پیش‌بینی آن‌ها چه بوده و پیش‌بینی خود شرکت‌ها از صنایع و آینده اقتصاد کشور چگونه است. حال که اولین پیش‌بینی EPS را کرازی ارایه کرده است،امید می‌رود سایر شرکت‌ها نیز هرچه زودتر EPS آینده خود را تخمین بزنند. پیش‌بینی EPSی که شاید در کوتاه‌مدت به سود بازار به نظر برسد، اما ریشه‌ی مشکلات را نمی‌خشکاند.


انتهای خبر

0
0