دنیای اقتصاد
1400/09/10
11:00
سرمقاله امروز: مشکل بازار مسکن؛ کمبود عرضه؟ ✍️ همیشه تمرکز سیاستگذاران بر افزایش عرضه و تولید مسکن بوده بدون اینکه به سایر مشکلات عرضه و تقاضا و ...

سرمقاله امروز:



مشکل بازار مسکن؛ کمبود عرضه؟



✍️ همیشه تمرکز سیاستگذاران بر افزایش عرضه و تولید مسکن بوده بدون اینکه به سایر مشکلات عرضه و تقاضا و مسائل مرتبط با کارکرد نادرست بازار توجه شود. این توجه بیش از حد به افزایش عرضه مسکن همواره بار مالی سنگینی بر دوش دولت گذاشته است.



✍️ حالا قرار است طی چهار سال چهار میلیون مسکن تولید و عرضه شود. مسائل بازار مسکن نباید صرفا به مساله عرضه مسکن تنزل کند و موجب غفلت دولت و سیاستگذاری عمومی از سایر مسائل بازار مسکن شود. ضمن اینکه در حال حاضر مشکل بازار مسکن در ایران کمبود عرضه نیست.



✍️ مطابق با سرشماری نفوس و مسکن طی چهار دهه گذشته نسبت تعداد واحدهای مسکونی به تعداد خانوارها در مناطق شهری ایران از ۸۷درصد در سال ۱۳۷۵ به ۹۶درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است که نشان‌دهنده افزایش ۹ واحد درصدی این نسبت طی این مدت است. بنابراین شواهد نشان از عدم کمبود مسکن طی این سال‌ها دارد.



✍️ اما سایر مشکلات مرتبط با بازار مسکن که لازم است دولت نسبت به آن حساسیت داشته باشد، چیست؟ اقتصاد تورمی و بی‌ثبات؛ نبود سازوکارهای مهار تقاضای سوداگرانه؛ جای خالی ابزار مهم مالیاتی؛ کارکرد نامتناسب بازار و...



✍️ سیاستگذاری عمومی در بخش مسکن باید به سمتی اصلاح شود که عرضه اجاری به تعادل نسبی با تقاضای موجود در این بازار برسد. درصورتی‌که مالیات سالانه بر ملک به اجرا دربیاید، هزینه بلااستفاده گذاشتن ملک باعث می‌شود مالکان املاک دوم و چندم، برای پوشش هزینه مالیات، اقدام به اجاره آپارتمان خود در بازار اجاره کنند.



کانال رسمی روزنامه دنیای اقتصاد




https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-۳۸۲۱۰۶۵



انتهای خبر

0
0